top of page

Bijgewerkt op: 11 feb.


Er was maar één nacht beschikbaar om de grootste wereldsterren van 1985 bij elkaar te krijgen voor het opnemen van een benefietsingle. Dat nummer is We Are the World, geschreven door Lionel Richie en Michael Jackson, geproduceerd door Quincy Jones. Vrijwel niemand kon nee zeggen tegen deze namen, behalve de mensenschuwe Prince, en dus beloofden ruim veertig sterren hun ego's achter te laten bij de deur en samen een wereldhit te maken.


Hoe dat ging, is te zien in Netflix-documentaire The Greatest Night in Pop. Het mooiste zijn de beelden van de opnamen zelf. De popsterren zijn kwetsbaar zonder entourage en kunnen eens als normale mensen met elkaar praten. Het zijn niet de minsten: Bruce Springsteen, Stevie Wonder, Ray Charles, Harry Belafonte, Cindy Lauper, Paul Simon, Diana Ross. Ga zo maar door. Ze zijn allemaal aan boord om hun sterrenstatus in te zetten voor voedselhulp in Afrika.


Het was een gouden vondst van Jones om de artiesten in een grote cirkel te plaatsen om hun halve regels aan solo's op te nemen. Het blijkt namelijk toch wat spannender om je kunstje voor een paar dozijn andere wereldsterren op te voeren dan voor een volle zaal. In de documentaire zien we hoe Huey Lewis plotseling een solo krijgt en bijna bezwijkt van de zenuwen. En Al Jarreau is eigenlijk al te dronken om nog iets te presteren. Springsteen klinkt na zijn een lange concerttour "als een keel vol glasscherven", zegt iemand, maar levert wel.


Als Bob Dylan-fan keek ik vooral uit naar beelden van hem. Het is wel bekend dat hij nauwelijks op zijn gemak was tussen de anderen. Je ziet hem in The Greatest Night in Pop een of twee keer lachen, verder maakt hij zo min mogelijk contact met de rest en mompelt hij wat mee met de teksten. Hij verprutst zijn solo, volgens de documentaire omdat hij niet weet of hij zoals de anderen moet zingen of zoals zichzelf.


Pas als hij met Stevie Wonder oefent komt het goed. Wonder doet een rake Dylan-imitatie, waardoor de echte Dylan ineens weet hoe hij zelf ook alweer klinkt. "Dat was niet goed", zegt hij na zijn bijdrage. En dan stelt Jones hem gerust: "Jawel, dat was perfect". Misschien wilde hij Dylan niet afvallen, maar ik denk dat hij het meent. In We Are the World moesten tientallen artiesten samenkomen om met hun eigen geluid, achtergrond en kleur één boodschap uit te dragen. En dat lukte, want wat je ook van het nummer vindt, iedereen zingt het bijna 40 jaar later nog mee.



 

Het was even geleden dat ik het Centraal Museum in Utrecht bezocht. Sinds de laatste keer was er een make-over geweest. Met een andere indeling, meer kleur op de muren en een andere selectie werken. Ik ben niet overal fan van, sommige ruimtes zijn zo vol dat grote schilderijen in krappe doorgangen moeten hangen.


Ik zag wel een paar mooie dingen. Zoals de Perenboom van Charley Toorop. En Het trappenhuis van de Londense woning van de schilder, een prachtig schilderij van Pieter Christoffel Wonder dat normaal in het depot van het museum ligt en nu achter een onhandig hek te bekijken is.


En dit weekend was de opening van de nieuwe tentoonstelling Op Scherp. Er hangen grote schilderijen die zo echt lijken, dat ze op een foto lijken. Ik ben daar toch niet zo fan van, want hoe knap het ook is, maak dan gewoon een foto (en ik hou niet de airbrush). Toch hangen er een paar prachtplaten. Zoals de opwaaiende zomerjurk in Torso van John Kacere. En de houtskoolwerken van Vija Celmins, zoals Untitled (Ocean).


Ook hangt aan een van de muren een autodeur zoals je vanuit de binnenkant van een auto ziet. Dit is het werk Sawdy van Edward Kienholz. Achter het raam hangt een foto, waarop levensgrote sculpturen te zien zijn. De witte personen castreren een zwarte man op een parkeerplaats. Door de foto met een autodeur te omlijsten, word je als kijker ongewild getuige.



 

Het is bijna twee jaar nadat er een gijzeling plaatsvond in de Apple Store op het Leidseplein in Amsterdam. Wat blijkt, er worden films over gemaakt. Er wordt gewerkt aan een speelfilm op Netflix (met hoofdrollen voor Loes Haverkort, Soufiane Moussouli en Marcel Hensema) en op 22 februari verschijnt een tweedelige documentaire op Videoland die samen met AT5 is gemaakt.



 

Ryan Gosling probeert al sinds jaren op de watertoren van Warner Bros.-studio's te klimmen. Dat ding van 30 meter hoog wat ik vooral ken uit de Animaniacs-intro. "Toen ik op mijn zestiende naar Los Angeles verhuisde en auditie deed bij Warner Bros., lieten ze me niet op de watertoren klimmen", zegt hij tegen Variety. "Tien jaar later, toen ik daar La La Land opnam, lieten ze me niet op de watertoren klimmen. Maar nu is er iets gebeurd, in deze fase van mijn leven en carrière, waardoor ze me wel op de watertoren laten klimmen. Dus beklim het zolang je kan, want ik weet niet of het de volgende keer nog kan." Gefeliciteerd, Ryan!


 

Het laatste seizoen van Curb Your Enthusiasm is begonnen op HBO Max. In de eerste aflevering wordt Larry David uitgenodigd op een feestje en het enige wat hij moet doen is zich gedragen. Ik heb alweer dubbel gelegen tijdens een scène over broekzaktelefoontjes.


 

Je kunt van alles te weten komen over het leven van een schilderij door de achterkant te bestuderen. The Museum of Modern Art laat dat zien aan de hand van Pablo Picasso's Three Musicians.




 

Spec Ops: The Line is door ontwikkelaar 2K uit digitale winkels gehaald vanwege verlopen licenties. Het is een van de beste shooters die ik ooit speelde. Deze video legt haarfijn uit waarom deze game zo anders is dan andere oorlogsspellen.



 

De Canadese sciencefictionschrijver en journalist Cory Doctorow werd slachtoffer van phishing. Een crimineel deed zich voor als bankmedewerker en overtuigde Doctorow ervan zijn creditcardgegevens te overhandigen. Zo werd hem 8.000 dollar afhandig gemaakt. Hij schrijft erover op zijn blog. Een herinnering dat dit iedereen kan overkomen, als je maar net een moment niet voorzichtig bent.


 

Kanye West heeft een nieuw album. Het is de eerste van een trilogie die hij de komende maanden compleet maakt. Ik was niet zo gecharmeerd van zijn vorige album Donda (en van zijn gedrag de laatste jaren), maar Vultures 1 klinkt toch wel weer lekker hoor.


 

Je las mijn weblog van 5 tot en met 11 februari 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Beeld: Midjourney.

Horror is vaak op zijn engst als je weet dat er iets gebeurt, maar dat niet ziet. In The Zone of Interest volgen we het gezin van Auschwitz-commandant Rudolf Höss, dat pal naast het concentratiekamp woont. Het gezin negeert de gruwel volledig. We zien de kinderen gezellig in een bloeiende tuin spelen, terwijl de zwarte rook op de achtergrond uit de schoorstenen komt.


Als kijker kom je nooit binnen de muren van het kamp. Je ziet dus helemaal niets, maar je voelt constante onheil, zoals het gezin dat ook moet voelen. Terwijl moeder Hedwig haar baby de mooiste bloemen in de tuin laat zien, horen we in de verte geschreeuw en de geluiden van zwaar fysiek werk. De film zit vol met dubbelzinnigheden en contrasten. Het lijkt de familie Höss niets te doen. Een bezoeker klaagt over hoe warm en druk het onderweg was in de trein. "Er viel zelfs iemand flauw." Dit soort banale opmerkingen maken de hoofdrolspelers van deze film doodeng.


Het is duidelijk waarom regisseur Jonathan Glazer (die eerder het briljante Under the Skin maakte) de fysieke martelingen en ellende niet in beeld neemt. Hoe meer je het probeert weg te houden, des te aanweziger het is en des te harder het binnenkomt. In The Zone of Interest kijk je als fly on the wall mee met de alledaagse beslommeringen van een ambitieus Nazi-leider dat een deur verderop massamoorden laat uitvoeren. Door het extreme lijden is Auschwitz een naam geworden die de rillingen bezorgt, maar voor Hedwig is het de mooiste plek die er bestaat. Ze glundert omdat haar man haar 'de koningin van Auschwitz' noemt.


Dit is zo'n film waar je buikpijn van krijgt. Met op het einde nog een stomp na.



 

Toch nog even over de Vision Pro-bril van Apple. Want hij is officieel uit in de Verenigde Staten en de afgelopen dagen zag ik (naast uitstekende reviews van The Verge en Marques Brownlee) het ene na het andere dystopische beeld op sociale media verschijnen.



Ik snap het, dit zijn geintjes. Mensen zoeken de grenzen op van wat mogelijk is om aandacht te genereren. Net als mensen die in video's over straat lopen terwijl ze zogenaamd vensters om zich heen openen. Iets wat dus niet werkt, want beelden worden vast in de omgeving gezet en bewegen niet mee. Toch gaan dit soort video's Apple helpen met het normaliseren van de bril. Ik kan me voorstellen dat de filmpjes een groot publiek lekker maken voor alle mogelijkheden.


Tegelijk zie ik steeds voor me hoe makers van deze filmpjes eruit zien. Hoe ze staan te stofzuigen met een zware bril op hun neus. Hoe de damp uit de hete pan de lenzen beslaat tijdens het koken. Het levert hilarische beelden op (kijk maar naar de heerlijke video van Casey Neistat hieronder), en ik snap de aantrekkingskracht heus wel. Doe mij ook maar een IMAX-scherm in de woonkamer. Maar het is tegelijk heel erg Black Mirror (of The Simpsons, bijv het einde van S28E2, Friends and Family).


De laatste tijd neig ik juist naar minder schermen in plaats van meer. Straks zitten de schermen letterlijk op je gezicht. Voor een artikel over 20 jaar Facebook op NU.nl (achter de inlog) sprak ik met een hoogleraar die zei dat we het sociale media deels mogen aanrekenen dat we in onze eigen bubbels leven. "Mijn buurman en ik maken ons niet meer druk over dezelfde dingen", zei hij. Dat komt omdat onze online ervaring bepaald wordt op basis van ons klik- en leesgedrag. Jouw Instagram- en Facebook-pagina lijken niet op de mijne. Dat is ergens mooi, want we ontdekken meer van wat ons aanspreekt, maar het verdeelt ook.


Nu delen we in elk geval nog de fysieke wereld om ons heen. Maar wat als we in de toekomst continu een laag over de werkelijkheid leggen? Wat als ik straks op de bank met mijn vriendin zit te praten en haar gezicht met een deepfake verander in iemand anders? Wat als ik überhaupt niet meer luister naar wat ze zegt omdat ik ondertussen een YouTube-filmpje zit te kijken, die zij helemaal niet kan zien?


Ineens zag ik vooral de dystopische kanten van waar dit naartoe gaat. Brr. Snel weer denken aan die heerlijke privébioscoop die het ook kan zijn.




 

Een van de leukste websites op het internet is die van Neal Agarwal. Zijn nieuwste creatie heet Infinite Craft. Op een bord kun je allerlei begrippen over elkaar heen slepen om nieuwe dingen te maken. Met twee keer water maak je een meer en met vuur en aarde creëer je lava. Al snel krijg je de gekste dingen. Ik kruiste Elon Musk met een superheld en kreeg toen Iron Man. Hing daar Zeus aan om Thor te maken. Dit kun je eindeloos blijven doen. De website laat het weten als je iets hebt gemaakt wat nog niemand anders heeft gevonden, zoals in mijn geval de, komt-ie, Cthulicornphoenixdragonwhalgnom. Zeg dat maar eens tien keer heel snel achter elkaar.


 

Een nieuwe trailer voor Death Stranding 2. Niemand maakt games zoals Hideo Kojima en ik ben blij dat hij nog steeds de hele tijd megabudgetten krijgt om weer iets totaal bizars te maken.



 

Regisseur David Lynch verfilmde in de jaren tachtig Dune met rollen voor Kyle MacLachlan (Twin Peaks) en zanger Sting. Het werd grotendeels een mislukking en daarom kwam er nooit een vervolg. Maar Lynch was al een heel eind met het script voor deel twee, en die tekst werd recent gevonden door filmjournalist Max Evry. Hij schrijft erover op Wired.


 

Staatssecretaris Van Huffelen stopte met X en ik had op NU.nl de primeur. Ze is niet de eerste die het platform verlaat en zeer zeker ook niet de laatste, maar ik vond het toch een bericht waard. Als de bewindspersoon die over digitalisering gaat, geeft ze toch een belangrijk signaal af. Ze hoopt dat collega's zich ook zullen afvragen of ze op een platform willen blijven dat zich niet aan Europese regels houdt en ook niet van plan is dat te doen. (En dat het stuk geciteerd werd in Van Roosmalen & Groenteman was een persoonlijk hoogtepuntje.)


 

Een heerlijke video van de altijd scherpe Videogamedunkey over wat je allemaal moet doen om een geweer te krijgen in gamehit Palworld, ook wel bekend als 'Pokémon met geweren'. De video illustreert perfect waarom ik dit niet speel. Het is Zoveel Gedoe.



 

Je las mijn weblog van 29 januari tot en met 4 februari 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 28 jan.

Beeld: Midjourney.

The Smile is een project van Radiohead-leden Thom Yorke en Jonny Greenwood, samen met jazzdrummer Tom Skinner. Deze week verscheen hun tweede album: Wall of Eyes.


Daaraan voorafgaand waren er in achttien bioscopen ter wereld speciale evenementen waar je alvast in surround sound naar het album kon luisteren. In het EYE Filmmuseum in Amsterdam was ook zo’n avond.


Er was een volledig programma. Niet alleen kregen we Wall of Eyes te horen, ook werd de nieuwe video voor het nummer Friend of a Friend getoond. Die is geweldig. Een klas met verveelde kinderen die voor een optreden van The Smile wordt gezet. Ironisch om daar in een bioscoop naar te kijken die vol zit met mensen die, bij wijze van spreken, een moord zouden doen voor zo’n privéconcert.



De clip is geregisseerd door Paul Thomas Anderson, die een paar van mijn favoriete films maakte, zoals The Master en There Will Be Blood. Hij verzorgt vaker video’s voor projecten van Thom Yorke. Die waren ook te zien in EYE. Zoals de video van Radiohead-nummer Daydreaming. Of de korte film Anima, die op Netflix staat, maar die in een bioscoopzaal weer een heel nieuwe beleving was. Het einde blijft me raken. Dan klinkt Dawn Chorus, een van Yorke's mooiste. Een nummer over gemiste kansen en keuzes in het verleden. Over nooit spijt hebben. Laat je niet ontmoedigen, hoe donker de nacht ook is, in de ochtend wordt het altijd weer licht.


Het is een thema wat blijkbaar de mooiste nummers voortbrengt. Spinvis snijdt hetzelfde onderwerp aan in De Grote Zon:

Het heeft hier flink gestormd vannacht Maar het klaart al op Je hoort de vogels weer Je ruikt de regen nog [...] Ik zie ik zie wat jij niet ziet Het is oranjerood en het komt ons tegemoet En alles is nu goed Alles is oké Alles is oké
 

Terug naar Wall of Eyes, want ik dwaal af. Tijdens het filmevenement hoorden we alle acht nummers, terwijl op het scherm de kunstwerken van Yorke en Stanley Donwood met animaties tot leven kwamen. Die staan nu trouwens op YouTube. Na het tweede nummer, Teleharmonic, was ik al geneigd om te applaudisseren in de aandachtig luisterende zaal. Het nummer is anders dan alles wat Yorke en Greenwood eerder maakten, zonder compleet te vervreemden. Het blijft knap dat er na decennia aan samenwerken nog zoveel nieuws in het vat zit.


De nummers op Wall of Eyes zijn weer zo gelaagd dat ze tijdens een eerste luisterbeurt nogal kunnen overweldigen. De ene keer luister je naar ingetogen falsetto van Yorke en aanzwellende strijkers als op een filmsoundtrack, dan weer naar nerveuze gitaarsecties. Vaak wisselen de composities ook nog eens binnen hetzelfde nummer. Naast Teleharmonic zijn mijn favoriete nummers op dit moment Friend of a Friend, I Quit, Bending Hectic en You Know Me!


Op het tweede album lijken de drie bandleden hun draai echt te hebben gevonden. De muziek klinkt iets minder als Radiohead en iets meer als The Smile. Dat maakt van Wall of Eyes een evenwichtigere plaat dan de vorige, waarop nog een aantal restjes van Radiohead opdoken. Skrting on the Surface speelde Radiohead bijvoorbeeld ruim tien jaar geleden al live.


Na de acht reguliere nummers van de plaat werden we in de bioscoop getrakteerd op een bonustrack. Die schijnt Tiptoe te heten maar is niet uitgebracht op Wall of Eyes. Stiekeme opnames van fans in de bioscopen worden steeds van YouTube verwijderd, maar op Reddit is een flard te horen.


Laat me weten wat je van Wall of Eyes vindt! Voor mij was dit een feestweek.



 

Apple gooit zijn doorgaans hermetisch gesloten ecosysteem een stukje open. Onder dwang van de Europese Unie weliswaar. Brussel komt met strengere regels waardoor grote techbedrijven meer ruimte moeten bieden aan concurrenten voor een gelijker speelveld. Zo wordt de macht van Big Tech teruggedrongen.


Apple zorgt er daarom voor dat je straks ook apps buiten de officiële App Store kunt downloaden en installeren. Dat kon al jaren op Android-telefoon, maar was echt een no-go bij Apple. Uit alles in de aankondiging voor deze verandering klonk dan ook door dat het bedrijf dit niet uit eigen beweging doet. Volgens Apple zorgt dit namelijk voor een groter risico op misbruik van iOS-apparaten. Apps in de App Store worden door Apple gecontroleerd, zodat ze veilig en virusvrij zijn. Dat wordt moeilijker als apps met een omweg worden geïnstalleerd.


Al zegt het bedrijf wel andere veiligheidsmaatregelen te hebben getroffen. Zo worden apps na een download altijd nog op de iPhone of iPad zelf gescand. Als er malware wordt ontdekt, zijn de apps niet te openen.


Er zit wel een addertje onder het gras. Ontwikkelaars betalen straks onder de nieuwe regels een halve euro per jaarlijkse installatie van de app, als die meer dan een miljoen gebruikers heeft. Bedrijven als Spotify en Epic hebben al aangegeven het daar niet mee eens te zijn. Dit gaat namelijk alsnog flink in de papieren lopen. Al is er ook goed nieuws voor deze diensten. Zij kunnen straks kiezen voor eigen betaalopties, zodat ze geen commissie meer aan Apple hoeven afdragen. En hierdoor kan Fortnite weer terugkeren op iPhones. De game werd door Apple geblokkeerd toen Epic een paar jaar geleden op eigen houtje een betaalsysteem inbracht, wat destijds nog tegen de regels was.


Hoe dan ook, deze tegemoetkoming van Apple aan Brussel krijgt waarschijnlijk nog wel een staartje. De Europese Commissie zal zich ongetwijfeld over de nieuwe regels buigen zodra de nieuwe wetgeving in maart ingaat.


 

Masters of the Air is begonnen op Apple TV+. Het is de afsluitende serie in de oorlogstrilogie geproduceerd door Steven Spielberg en Tom Hanks. De twee voorgangers waren Band of Brothers en The Pacific. Deze serie gaat wederom over een groep jonge helden in de Tweede Wereldoorlog. Wederom voert broederschap de boventoon en in de eerste twee afleveringen zie je al waanzinnig meeslepende luchtgevechten. Prachtig gemaakt, ik ben benieuwd naar de rest.



 

NASA brengt de missie van zijn Ingenuity-helikopter op Mars. Het apparaat landde bijna drie jaar geleden op de Rode Planeet en zou daar vijf testvluchten gaan maken, want vliegen op Mars is iets heel anders dan vliegen op aarde. Wat bleek: hij ging uiteindelijk 72 keer de lucht in en brak snelheids- en afstandsrecords. Maar nu is het alsnog afgelopen, vanwege schade aan de rotorbladen.


 

Er gebeuren online veel vreemde dingen, maar ook veel mooie dingen. Soms komen ze samen, bijvoorbeeld in de vorm van Lyle the Therapy Gecko. Een man besloot zich tijdens de coronapandemie groen te schminken en in een gekkopak te hijsen. Hij startte een online stream waarop onbekenden met wat voor onderwerp dan ook kunnen inbellen. Niet dat hij echt een psycholoog is, maar luisteren en advies geven kan hij wel. Iedereen wil nu eenmaal gezien en gehoord worden, al is het door een groene man in een gekkopak. Soms gaat het nergens over, soms bellen mensen om emotionele en bizarre verhalen te delen. Vice maakte een mooi portret.



 

Ik schreef dat ik dit jaar meer comics en strips wilde lezen en daar ben ik ook mee bezig. Leuk voor de comicfans is dat er allerlei facsimile-uitgaven zijn van klassieke comics. Zo kun je de allereerste avonturen van bijvoorbeeld X-Men, Batman en Superman lezen in exacte kopieën van hoe ze vroeger uitkwamen (de echte originelen zijn onbetaalbaar). Ik kocht de eerste comic van Batman waarin de Joker voorkomt. Met ouderwetse reclames in het blad en naast de verhalen van Batman ook andere strips. Deze comics hadden vroeger een Donald Duck-achtige opzet, met kortere verhalen van allerlei personages.



 

De Nederlandse ontwikkelaar Koen van Gilst maakte Pong Wars. Twee ballen proberen van beide kanten elkaars pixelblokken proberen weg te tikken, om zoveel mogelijk terrein te winnen. Je blijft kijken en ik weet niet precies waarom. Fascinerend.


 

Je las mijn weblog van 22 tot en met 28 januari. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

bottom of page