top of page

Bijgewerkt op: 21 jan.

Beeld: Midjourney.

Waardeloos nieuws over Pitchfork, dat door uitgever Condé Nast wordt samengevoegd met muziekmagazine GQ. Hoe dat er precies uit gaat zien, is niet helemaal duidelijk. Het schijnt dat Pitchfork voorlopig nog blijft publiceren, maar het kan zomaar zijn dat GQ een aparte muziekpagina krijgt waar Pitchfork een langzame dood zal sterven. Hoofdredacteur Puja Patel vertrekt samen met de helft van de redactie. Dat is natuurlijk een slecht teken.


Condé Nast-topvrouw Anna Wintour schrijft in een bericht aan medewerkers dat de beslissing is genomen "na een zorgvuldige evaluatie van de prestaties van Pitchfork". Daarna volgen een paar zuinige woorden over de unieke kwaliteiten van de site, maar daar gaat het onderaan de streep niet over. Met onderscheidende berichtgeving en de kwaliteit om nieuwe talenten aan een groot publiek voor te stellen kom je er niet. Er moeten harde pegels verdiend worden.


De bezoekersaantallen zullen vast zijn teruggelopen. Ik bezoek Pitchfork ook minder vaak dan voorheen. Maar het blijft een fijne bron om nieuwe muziek te ontdekken. Wat mij betreft zijn muziekpublicaties met menselijke curatoren daarin nog altijd sterker dan de algoritmes van Spotify. Want mijn muzikale bubbel wordt op Spotify wellicht soms iets groter, zonder tips van vrienden of muzieksites neem je toch minder snel een kijkje in compleet andere bubbels.


Pitchfork vormde van pak 'm beet 2008 tot en met 2014 een belangrijk deel van mijn muzikale smaak. Zonder Pitchfork had ik in 2009 nooit in de kleine zaal van Paradiso bij indieband Girls gestaan. Was ik misschien niet totaal verliefd geworden op het album Teen Dream van Beach House. Had ik wellicht niet open gestaan voor Embryonic, dat fantastisch bizarre album van The Flaming Lips. En had ik wellicht nooit van Spiritualized gehoord als ik onderstaand optreden op Pitchforks eigen festival niet had gestreamd.



 

Nou, in de VS is hij te koop hoor, de Apple Vision Pro. Voor 3.499 dollar heb je er een. Omdat ik benieuwd was heb ik een heel eind van het aankoopproces via Apple doorlopen. Je doet een virtuele pastest met de iPhone-camera en daarna geef je aan of je een bril of contactlenzen draagt. Vervolgens kun je de portemonnee trekken en schuif je achteraan in de wachtrij. Inmiddels duurt het een week of vijf á zes voordat je hem in huis hebt.


Ik heb hem nog steeds niet op gehad, maar er zijn Amerikaanse journalisten die hem al een paar keer hebben getest. Bij hen merk ik wel dat de wow-factor inmiddels wat indaalt en dat daardoor ook meer ruimte komt voor enige kritiek. Een paar aandachtspunten zijn volgens mij de vraag wat je er eigenlijk mee moet (zeker voor dat bedrag) en dat de bril na een tijdje toch aardig op je gezicht begint te drukken. Hij is vrij zwaar.


Dan zijn er ook bedrijven die zeggen geen apps voor de Vision Pro te gaan maken. Een paar vrij belangrijke ook, namelijk YouTube en Netflix. Best opvallend, die apps staan namelijk overal op. En Vision Pro-bezitters kunnen via de browser nog wel gewoon naar video's van de diensten kijken, maar dus niet via een aparte app. Het is gewoon omslachtiger. Wellicht ervaren YouTube en Netflix het toch niet als heel prettig dat Apple TV+ nu met hun abonnementen concurreert, wie weet. Disney+ doet daar dan weer niet moeilijk over, die heeft wel een app voor de bril.


Ik ben benieuwd hoe de verkoop van dit apparaat gaat. Dan kan Apple mooie video's online zetten, zelfs een fraaie reclamevideo die suggereert dat de komst van de Vision Pro net zo impactvol wordt als die van de eerste iPhone, deze bril verkoopt zichzelf niet zo makkelijk. Maar ik heb nog steeds zin om hem te testen, dus ik hoop dat Apple gauw besluit om uit te breiden naar andere landen. Dan zullen we zien of ik zo iemand word die met een afgesloten bril naast mijn vriendin op de bank een filmpje ga zitten kijken.



 
PS.

Robin Sloan, een van mijn favoriete bloggers, komt dit jaar met een nieuwe roman. Die heet Moonbound en speelt in de verre toekomst. De synopsis die ik online vond beschrijft een verhaal van een tovenaarsjongen die de wereld moet redden. Dat doet hij samen met een artefact uit de oudheid; een kunstmatige intelligentie die de menselijke geschiedenis met zich meedraagt.


Sloan onthulde afgelopen week de omslag van het boek in zijn nieuwste maandblog. Ik heb zijn twee eerdere romans ook gelezen. Daarbij heb ik vooral genoten van Mr. Penumbra's 24-Hour Bookstore, die ook al zo'n geweldige omslag had. Ook Moonbound gaat uiteraard op de leeslijst.

 

Ik heb stiekem een zwak voor Adam Sandler-films. Voor echt goede rollen, zoals in Punch-Dunk Love en Uncut Gems, maar net zo goed voor Grown Ups, Mr. Deeds en Hubie Halloween. Het idee dat je samen met wat bevriende comedians een film maakt alsof je samen op vakantie bent, kan ik best waarderen. Aan die flauwe humor geef ik me dan ook maar over.


Er komt nu een nieuwe Sandler-film die neigt naar zijn meer serieuze werk, als je de trailer voor Spaceman mag geloven (ondanks die spinachtige alien). Een vereenzaamde astronaut weet dat hij bij terugkeer op aarde zijn huwelijk moet redden. De regie was trouwens in handen van Johan Renk, regisseur van de uitstekende miniserie Chernobyl.



 

Kunstgeneratoren zoals Midjourney gebruikten het werk van kunstenaars dat online te vinden was om eigen AI-modellen te trainen. Een van die trainingsbronnen was de webcomic Cat and Girl. De tekenaar van die comic, Dorothy Gambrell, maakte daar vervolgens weer een strip over.


 

Ik hou er ook van: boeken en films die zich afspelen in knusse boekwinkels. Maar waarom is dat idee zo onweerstaanbaar? De Volkskrant schreef er een artikel over.

 

Weet je nog, die mobiele Plants vs. Zombies-games? Na ruim tien jaar is er plotseling een nieuwe: Plants vs. Zombies 3: Welcome to Zomburbia. Nederland hoort bij het eerste handjevol landen dat hem kan spelen. Net zoals vroeger probeer je zombies uit je tuin te houden door wapens en verdediging in de vorm van verschillende planten weg te zetten. Je hebt planten die erwten schieten, noten die een schild vormen en zonnebloemen die energie verzamelen zodat je nieuwe planten kunt plaatsen. Er zit ook een verhaaltje in dat ik de hele tijd skip.


Het is nog net zo'n leuk tactisch spelletje als vroeger. Ik heb na een paar levels nog niet echt last van de in-app-aankopen die er in zitten, hopelijk blijft dat zo. Gratis te downloaden voor iOS en Android.



 

Planet Waves, een ondergewaardeerd album van Bob Dylan, bestaat deze week vijftig jaar. Dit is het enige studio-album wat Dylan samen met The Band opnam. Op Planet Waves staan topnummers als Going, Going, Gone, twee versies van Forever Young, Dirge en Wedding Song (een onversneden liefdeslied!). Een fantastisch ingezongen plaat ook, wat een stem.



 

Je las mijn weblog van 15 tot en met 21 januari. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 14 jan.

Beeld: Midjourney.

De afgelopen maanden genoot ik enorm van Bone. Deze comicserie van Jeff Smith liep van 1991 tot 2004 en is inmiddels als complete bundel te koop. Dat is een knots van een boek. 1.300 pagina's, een stapel papier van 6,5 cm (ik heb het opgemeten).


Bone gaat over drie broers die uit hun stad worden verjaagd, waarna ze terechtkomen in een sprookjesachtige vallei. Daar leven allerlei bijzondere wezens, van mysterieuze draken die zich schuilhouden in de schaduw tot ratachtige monsters die toevallig erg houden van quiche. De Bone-broers raken al snel verwikkeld in een zoektocht waarbij ze een verdwenen gewaande prinses aan de macht moeten krijgen. Maar daarvoor moeten ze wel de Lord of the Locusts en diens leger verslaan.


Wat begint als een luchtig avontuur ontvouwt zich over 55 gebundelde stripdelen tot een omvangrijk epos. In totaal volg je de broers een jaar, terwijl ze vrienden en vijanden maken. Je ontrafelt het mysterieuze verhaal van van de duistere krachten in de vallei tot het punt dat een enorme oorlog wordt ontketend. Bone wordt niet helemaal onterecht wel eens vergeleken met Lord of the Rings in stripvorm.


Maar het wordt nooit te zwaar. Smith schept een nieuwe wereld, maar je raakt nooit overweldigd door de geschiedenis en legendes uit die wereld. Smith is daarnaast een waanzinnige tekenaar in de stijl van bijvoorbeeld Donald Duck. De gezichtsuitdrukkingen van personages lijken zo uit een Disney-cartoon te komen. Daarnaast is het tempo van dit boek uitstekend. Enerzijds blijft de vaart er grotendeels goed in, terwijl Smith zijn grappen perfect over meerdere panelen uitsmeert. Da's een kunst.


Het is bizar dat Bone nooit is verfilmd. Makers van de animatieserie kunnen de comic prima gebruiken als storyboard. Door de jaren heen waren daar verschillende plannen voor. De laatste keer was toen Netflix het project oppakte, maar ook dat liep uiteindelijk spaak. Jeff Smith maakte daarna een komische strip over hoe de verfilming van Bone elke keer mislukt, met een verwijzing naar Peanuts, waarin het Charlie Brown elke keer niet lukt om de football te raken omdat Lucy de bal weghaalt.

 

Mijn leeslijsten houd ik bij op Goodreads. Dat is een online bibliotheek waar je kan registreren welke boeken je hebt of welke je nog wil lezen. Ook kun je loggen wanneer je bepaalde boeken hebt gelezen en kun je een beoordeling geven. Er is een sociale component, want je kunt mensen volgen en recensies van anderen lezen.


Het is soms een beetje een warrige en onhandige app (zoals alle diensten van Amazon). Daarom ben ik soms op zoek naar alternatieven. De laatste tijd is The StoryGraph zo'n alternatief wat veel mensen gebruiken. Je kunt er een account maken en je Goodreads-gegevens importeren, zodat niet een hele leesgeschiedenis achterlaat. De app en site zijn wat kaal, maar er is een ding waardoor ik dit ga blijven gebruiken: statistieken.


In taartdiagrammen zie je bijvoorbeeld wat jouw favoriete emoties in boeken zijn. De mijne komen neer op reflective, dark, emotional en adventurous. Mijn meestgelezen genres komen neer op moderne literatuur, science fiction, klassiekers en memoires. Doorgaans lees ik mijn boeken op gemiddelde snelheid, maar ik lees eerder langzaam dan snel. De helft van wat ik lees zijn boeken met minder dan 300 pagina's.


Ook The StoryGraph heeft een sociaal gedeelte en recensies van anderen. Maar ik geloof niet dat dit al zo erg leeft als op Goodreads. The StoryGraph is iets experimenteler, zo gebruikt de dienst AI om te bepalen voor welk lezerspubliek een boek het best geschikt is.

 

Techbeurs CES stond in het teken van AI. Dat wordt langzamerhand een modewoord voor alles wat we vroeger 'smart' noemden. Het is oppassen dat het geen holle term wordt voor producten die futuristisch klinken maar dat niet per se zijn, schreef ik op NU.nl.


Een van de opvallendste producten op CES was dit jaar de R1 van het bedrijf Rabbit. De belofte is dat dit apparaatje een AI-assistent wordt die in plaats van jou verschillende apps kan gebruiken. Als je muziek wil afspelen, kun je dat aan R1 vragen, die vervolgens Spotify bedient. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een Uber bestellen door in te spreken dat je een taxi nodig hebt. En in principe kun je op dezelfde manier je boodschappen laten bezorgen. Zonder dus de hele tijd verschillende apps op je telefoon te openen.


De R1 is dan ook geen telefoon. Hij heeft een klein schermpje, een knop en een scrolwiel. Meer niet. Het is onduidelijk of je de R1 altijd naast je telefoon moet meenemen en of hij echt met alle apps werkt. Tienduizenden mensen hebben de gadget van 199 dollar al besteld om het eens te proberen. Of het werkt of niet, dit is misschien wel een vroeg kijkje in een mogelijke toekomst zonder smartphones en apps.


Aanstekelijke pitch wel:



 

Nog even over de beste films van vorig jaar. Ik weet het, de meeste lijstjes komen in december, maar die van Letterboxd verschijnt altijd net na de jaarwisseling en is de moeite waard. In een zeer uitgebreid overzicht zie je welke films per maand het hoogst zijn gewaardeerd, maar ook wat de beste films per genre waren. Je scrolt je een ongeluk want het overzicht staat bomvol. Fraai vormgegeven ook.

 

Filmjournalist David Ehrlich maakt elke jaar een samengestelde lijst van de beste 25 films van het jaar, wonderschoon gecompileerd in videovorm. Alleen al kijken voor de muziek en editing.



 

Seen, een korte animatie over een vrouw die na lange tijd weer in contact probeert te komen met een oude vriend. De draad weer oppakken is niet altijd zo makkelijk.



 

Netflix maakt een documentaire over het benefietnummer We are the World, waarvoor 46 wereldsterren samenkwamen. De trailer staat online. Ik hoop dat onderstaande beelden integraal worden meegenomen in de film. Een van mijn favoriete Bob Dylan-video's.



 

Variety maakt een serie over hotels uit films en series. Dan kun je natuurlijk niet om The Great Northern Hotel uit Twin Peaks heen. Kyle MacLachlan (Dale Cooper in de serie) en Mark Frost (een van de bedenkers van Twin Peaks) komen aan het woord. Meteen weer zin om de serie te kijken.



 

Ik wil dit jaar meer (Europese) strips en graphic novels lezen. Tips zijn welkom!

 

Je las mijn weblog van 8 tot en met 14 januari. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Beeld: Midjourney.

Welkom in het nieuwe jaar! Ik kan niet de enige zijn die het bevredigend vindt dat 2023 eindigde op een zondag en het nieuwe jaar begon op een maandag. Nieuwe week, nieuw jaar.


Een van mijn mooiste plannen voor 2024 is een reis naar Japan. Daar wil ik al jaren heen, maar in mei gaat het eindelijk gebeuren. Dankzij Duolingo kan ik al rijst en water bestellen en dankzij talloze animéseries kan ik, eh, verzonnen aanvallen schreeuwen. Dan ben je al een heel eind.


Tips voor Tokyo, Kyoto en Osaka zijn meer dan welkom!

 

Mensen met een Letterboxd-account (het leukste sociale platform) zullen weten hoe belangrijk de eerste film van het jaar is. In het jaaroverzicht van je account staat die voor altijd prominent in beeld. Mijn eerste van 2024 was de surrealistische Japanse ramenwestern Tampopo. Dat leek me wel zo toepasselijk. En Letterboxd heeft deze maand ook nog omgedoopt tot 'japanuary'. Ik moest dus wel.


Tampopo gaat over een vrouw (met de naam Tampopo) die in deze film een ramenrestaurant runt. Maar de zaken gaan slecht. Haar gerechten zijn kwalitatief ondermaats en het restaurantje is verouderd. Tot er een trucker binnen stapt die besluit haar te helpen. Wat volgt is een humoristische zoektocht naar het beste recept voor ramen en een succesvol restaurant. En het is een twist op het samuraïgenre: een ronin op culinaire missie. De film wisselt het hoofdverhaal af met korte vignettes die allemaal over eten gaan.


Wees gewaarschuwd: Tampopo maakt hongerig. Het eten wordt smakelijk in beeld gebracht. En vaker dan eens wordt foodporn een letterlijk begrip. Overigens maakte regisseur Juzo Itami ook een zeer vermakelijke making of van Tampopo, voor een kijkje in de keuken.



 

Verdrietig nieuws, Herman Koch is ongeneeslijk ziek. Al een paar jaar. Hij had niet per se zin om het aan de grote klok te hangen, maar deed het nu toch maar, via de Volkskrant. Dat levert een ontroerend interview op met ruimte voor relativering. Toen Koch hoorde dat hij niet meer beter werd, maakte hij thuis een tijdje harde grappen. Dan zei hij tegen zijn zoon: "Haal jij even koffie? Ik heb kanker."


Ergens in een bijzin, terwijl hij vertelt dat hij geen strijd wilde leveren, beschrijft Koch zijn motto. "Niks doen is de kortste weg naar geluk." Ik denk dat we daar in 2024 allemaal wel iets mee kunnen. Metsel je tijd en gedachten niet de hele tijd dicht met podcasts, tv of sociale media. Doe eens wat vaker helemaal niets.


 

Stripmaker Barbara Stok zegt het ook: "Heel veel dingen nemen we gewoon aan, maar als je ergens langer bij stil gaat staan, zie je dat het eigenlijk heel raar is". Stok won vorig jaar de Storyworld Publieksprijs voor haar boek De filosoof, de hond en de bruiloft. Ze schrijf daarnaast al jaren mooie biografische strips.


Het Uur van de Wolf zond een maand geleden een documentaire uit over Stok: Hoe goed te leven. Het portret geeft een kijkje in het hoofd van de tekenaar. Ze is een twijfelaar die in de filosofie een manier vond om haar leven vorm te geven.


 

Kunstenaar Tomohiro Okazaki werkte van begin 2021 tot eind 2023 aan stop-motion animaties waarin lucifers de hoofdrol spelen. Alle korte werken zijn gebundeld in een YouTube-video van ruim 75 minuten zonder geluid. Ik krijg er geen genoeg van.



 

Toch nog even over de briljante oudejaarsconference van Micha Wertheim, die het net even anders aanpakte dan zijn voorgangers. Laag op laag, een heerlijke metashow. Het is niet krom liggen van het lachen, maar geestig is het absoluut en mét een boodschap. Waarom grijpen we wel in als een vader zijn kind slaat, maar niet als een vader zijn kind de hele dag achter een iPad parkeert? Laten we beter nadenken over onze relatie met verslavende schermen, voordat AI straks is ingeburgerd en we zelf helemaal niet meer nadenken.


Waarom zit je op oudjaarsavond naar de tv te kijken, vraagt Wertheim zich hardop af. Zet die tv eens uit. Hoe slechter de kijkcijfers, des te geslaagder de conference, besloot de cabaretier. Slimme manier van indekken kun je zeggen, maar ook: doel bereikt. In de Volkskrant tekende Gidi Heesakkers op hoe Wertheim deze show 'in metamindfucktraditie' in elkaar zette.


 

Een dertienjarige Amerikaan heeft als eerste ooit het officieuze einde van Tetris op de NES gehaald. Een officieel einde is er niet, maar na 155 levels is er de mogelijkheid dat het werkgeheugen overstroomd en de game vastloopt. Dat wordt als de finish gezien. Geen mens lukte dit eerder, omdat je vingervlug moet zijn en perfect moet spelen. Maar Willis Gibson kreeg het voor elkaar. Hij droeg zijn overwinning op aan zijn vader, die in december overleed. Mooie beelden van een jongen met een passie, die zijn droom waarmaakt.


Dit is de volledige video van Gibson, met de overwinning na 38 minuten. Onderstaande video is een uitstekende uitleg van hoe bizar deze overwinning is.



 

Je las mijn weblog van 1 tot en met 7 januari. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.



bottom of page