top of page

Bijgewerkt op: 29 okt. 2023


Beeld: Midjourney.

Het monster van Frankenstein is een iconische horrorfiguur, met name vanwege de verfilmingen waarin Boris Karloff het monster speelt. Maar het begon allemaal met het boek Frankenstein, dat in 1818 door Mary Shelley werd geschreven. Ik las het verhaal nu eindelijk, in de vertelling van Maria Postema. En ik kwam erachter dat het boek erg verschilt van in de films uit de jaren dertig.


Die films zijn letterlijk en figuurlijk meer zwart wit dan het boek. Het viel me op hoeveel grijstinten Shelley gebruikte. Niemand is expliciet goed of slecht. Ook het monster niet, dat niet alleen met een afzichtelijk uiterlijk wordt geschetst, maar dat ook bovenmenselijk snel is. Hij klimt zo tegen een steile rots omhoog.


Mijn beeld van een vooruit schuifelend monster met uitgestrekte armen, klopt dus eigenlijk niet. Ook de schroeven in zijn nek zijn verzonnen door de filmmakers en, nu ik toch bezig ben, in het boek heeft schepper Victor Frankenstein geen gebochelde assistent genaamd Igor. Het monster uit het boek is meer een tragisch dan een eng figuur. Hij wordt gekweld en vindt geen aansluiting bij de maatschappij. Uiteindelijk loopt het voor niemand goed af.


Shelley begon het verhaal te schrijven toen ze achttien was. Tweehonderd jaar later jaagt het niet de stuipen op je lijf, maar zet het nog steeds aan tot denken. Ze snijdt grote vraagstukken aan. En het antwoord de grootste vraag, of het een goed idee is om voor God te spelen, kun je vast wel invullen.

 

Voor de filmrubriek van deze maand heb ik de drie Frankenstein-films met Boris Karloff gezien.


Ik heb een zwak voor die klassieke Universal Classic Monsters, een serie monsterfilms die in de periode 1931 tot en met 1956 werden gemaakt. Het begon met Frankenstein en Dracula, later kwamen ook The Mummy, The Invisible Man en The Creature of the Black Lagoon.


In Frankenstein (1931) steelt een hulpje van Henry Frankenstein (de personages Victor en zijn vriend Henry uit het boek zijn samengevoegd) het verkeerde brein uit een universiteit. Dit criminele brein is de verklaring voor het ontstaan van een monster. Dat wordt in een enorme molentoren tot leven gewekt. Dat is het spektakelstuk van de film. Het lab van Frankenstein is gigantisch, een dood lichaam wordt naar boven gehesen en de bliksem slaat toe. "Het leeft!", gilt Frankenstein. "Het leeft! Nu weet ik hoe het voelt om God te zijn!" Uiteindelijk zien we het lompe monster ontsnappen en uit onhandigheid een meisje vermoorden. Hoe haar vader later minutenlang met haar lijk door een dorpje loopt, is het engste beeld van de film.


In The Bride of Frankenstein (1935) blijkt het monster niet dood. En krijgt hij wat hij in het boek wel wil maar niet krijgt: een vrouw. Dankzij ene meneer Pretorius, een gekke professor die Frankenstein dwingt nog een monster te scheppen. Deze film is iets beter dan het origineel. De decors zijn bijvoorbeeld geschifter en groter. Pretorius heeft al een paar mensen geschapen die hij bewaart in potjes en die effecten zijn nog steeds verbluffend. De film is bij vlagen zelfs grappig. Het monster leert spreken en dikke sigaren paffen. Het script is daarnaast zelfbewust: "Het leeft!", roept een vrouw als het monster voor het eerst opduikt nadat iedereen denkt dat hij is vermoord.


Je kunt The Son of Frankenstein (1939) zien als het laatste deel van de Frankenstein-trilogie met Karloff als monster. Met een andere regisseur en een ander hoofdpersoon. De zoon van Henry Frankenstein, Wolf, speelt nu de hoofdrol. Dat ging trouwens niet anders. De acteur die Henry speelde, Colin Clive, was een zware alcoholist en stierf op zijn 37ste in 1937. In deze film probeert Wolf Frankenstein de naam van zijn familie te zuiveren door aan te tonen dat het monster zo slecht niet is. Dat gaat natuurlijk mis. En dat kom door zijn hulp Ygor, die hier voor het eerst ten tonele verschijnt. Hij wordt gespeeld door acteur Bela Lugosi, die een paar jaar eerder een innemende Dracula speelde. The Son of Frankenstein duurt wat te lang en is niet zo imposant als de eerdere delen, al is de finale redelijk spectaculair.


 


 

Wired maakte twee jaar geleden een video met James Hall, een meester in de kunst van pompoensnijden. Het zal iedereen lukken een griezelig gezicht uit te snijden, maar deze man tilt het naar een hoger niveau. Hall loodst je langs dertien niveau's van pompoensnijden en ik heb daar bijna 24 minuten geboeid naar zitten kijken. Van schaduwen naar 3D-sculpturen. Bizar.


(Ik heb er ook een uitgesneden, mijn eerste ooit, je vindt 'm helemaal onderaan.)


 

Ik kijk altijd naar de video's van Old Time Hawkey op Instagram en TikTok. 'Hello buddy", zo begint hij. "Can't sleep, eh?" Op kalme toon helpt hij je indutten, terwijl hij in een knusse camper in het bos iets te eten bereidt. Nu maakt hij op YouTube langere video's. Dit keer een Halloweenspecial met dansende skeletten op VHS en gevulde paprika's.


 

Dus je hebt besloten om Radiohead te gaan luisteren in je dertiger jaren? Congratulations—the metamorphosis you didn’t know you needed has just begun.

 

Neal Agarwal, van The Password Game heeft weer een geweldig nieuw project. Het is een museum vol met nostalgie naar het vroege internet. Je vindt er de eerste e-mail, Line Rider, de website van Space Jam en de eerste mp3. Veel pagina's zijn interactief. Internet Artifacts, genieten.

 

Ik ben fan van het programma Met Frans Bromet op hondencursus. Hierin volgt de 79-jarige documentairemaker (bekend van het fragment uit 1998 waarin mensen zeggen niet op mobiele telefoons zitten te wachten) verschillende hondenbezitters. Dat levert hilarische en aandoenlijke beelden op. Met typisch droog-ironisch commentaar van Bromet. Op NPO.

 

Het meest bizarre verhaal wat je deze week gaat lezen. Op NRC: In de virtuele wereld van Habbo Hotel ontmoet Anja een nieuwe vriendin. Ze breekt met haar familie en verdwijnt. Waanzinnig verhaal, bindende leestip.

 
 


 

Je las mijn weblog van 23 tot en met 29 oktober. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 23 okt. 2023


Beeld: Midjourney.

De Dutch Design Week is weer van start in Eindhoven. Ik struinde een dag rond op Strijp-S en zag allerlei moois.


Bijvoorbeeld deze vervreemdende installatie van kunstenaar Mette Sterre. Dit pak is geloof ik onderdeel van het project Seapussy Power Galore, Abcession (If you don't know, you don't grow). Ik verzin het ook niet. Dit bultenpak kan gedragen worden, al werd hij in Eindhoven levenloos tentoongesteld. En dat maakte al indruk. Het lijkt zo uit de zee gekropen in een game als Baldur's Gate 3. De dikke, navelstrengachtige kabels doen denken aan bodyhorror van regisseur David Cronenberg.


Sterre verkent de grenzen van het menselijk lichaam met dit werk. "Haar werk creëert een nieuwe lichaamstaal waarin carnavaleske en folkloristische tradities doorklinken", zo luidt de beschrijving. Ik ben fan.


 

The Poem Booth is een gedichtenschrijver gebaseerd op kunstmatige intelligentie. Je gaat voor een groot scherm staan, de machine maakt een foto en na een paar tellen rolt er een gedicht op maat uit. Elke tekst is uniek.


De installatie is gemaakt door Studio VOUW en is afgestemd door de Belgische dichter Maarten Inghels. Het idee is dat mensen meer gemotiveerd worden om te lezen en schrijven. Op de vloer bleek dit laagdrempelig genoeg en dankzij AI echt tot de verbeelding te spreken; rijen mensen wilden een eigen vers.


Voor mijn vriendin en ik schreef het taalmodel dit gedicht:

Sta daar, jullie twee, in het

flonkerfonkel

Een blauwe bliksem slaat

in, onverwacht

Harten hameren, handen

haken

In het schemerschemer

verzinken jullie zacht.


Een liefdesgedicht. En best een mooie, vind ik. Zie hem in actie:


 

Ben je in Eindhoven, loop dan eens binnen bij de MU Hybrid Art House, waar je TIMELESSTIME kunt bekijken. Dit is een presentatie van MAISON the FAUX, een studio van jonge kunstenaars Joris Suk en Tessa de Boer. Zij specialiseren zich in performance art, mode- en kostuumontwerp en decors en dat komt hier allemaal samen.


In verschillende landschappen vind je bij binnenkomst drie personages. Zij leven in werelden vol stenen, modder, rubber, stro en bloemen. Op gezette tijden pakken ze hun poppen op als levenloze evenbeelden, lopen ze naar het midden van de ruimte en houden ze vervolgens de bezoeker een spiegel voor met expressieve dans.


"Verliezen of winnen we tijd met het verstrijken van de jaren?", willen de makers ons doen denken. "Maakt fysieke aftakeling ons kwetsbaar of is dit juist dé drijfveer om te creëren, filosoferen, te vernietigen...?" Indrukwekkend hoor, beetje creepy ook. Mag je niet missen op deze Dutch Design Week. Laat je overrompelen.

 

Korte foto-impressie:

Tot zover Dutch Design week!

 

We zijn al over de helft van Halloweenmaand oktober. Ik kijk moedig verder naar horrorfilms, dit was de oogst van deze week.


Re-Animator (1985) is een twist op het verhaal van Frankenstein. Herbert West heeft een gifgroen middeltje waarmee hij dode mensen en dieren tot leven kan wekken. Hij probeert dat uit op de kat van zijn huisgenoot en medestudent Dan, die daardoor wordt meegesleurd in de waanzin van West. Het duurt een tijd voordat de film op gang is, al komt dat misschien doordat ik de Integral-versie keek. Die is twintig minuten langer dan de reguliere versie (en ik zou zeggen ook twintig minuten te lang). Ik vond de film nogal wisselend van toon en wat mij betreft is de balans tussen horror en comedy niet geslaagd. Maar tegen het einde wordt de film zo gestoord dat het toch de moeite is om hem helemaal af te kijken. Wel de normale versie dan, die nog geen anderhalf uur duurt.


Poltergeist (1982) is geregisseerd door Tobe Hooper (van The Texas Chain Saw Massacre) maar is nog duidelijker een Steven Spielberg-productie. Want eng is ie niet echt, al scheelt het op het einde weinig. De Spielberg-magie zit 'm in de verwondering en emotie van de hoofdrolspelers. Poltergeist gaat over een meisje dat verdwijnt nadat het in huis begint te spoken. Vervolgens worden er allerlei experts bijgehaald om de klopgeest te verjagen en het meisje terug te vinden. Het verhaal boeit niet altijd, maar de special effects zijn veertig jaar later nog steeds fantastisch.


Talk To Me verscheen dit jaar in Nederland. Deze Australische film is gemaakt door twee YouTubers en gaat duidelijk over Gen Z. Een groep jongeren is in het bezit van een hand, waarmee je in contact komt met geesten van overleden personen. De 'party trick' is dat de geesten je lichaam kunnen overnemen. De jongeren die dit toelaten ondergaan een soort drugstrip, de rest van de aanwezigen filmt voor de socials. Het enige is: je mag een geest niet langer dan anderhalve minuut toelaten, anders kom je er misschien niet meer vanaf. Dat gaat natuurlijk hartstikke fout. En dat wordt freaky in beeld gebracht. De film vliegt allerlei kanten op en wordt vrij naar. Vooral een pluim voor het gebruik van praktische effecten, want dat blijft voelbaar eng.


 
PS.

De Volkskrant onderzoekt beweringen van hoogleraar Rob de Wijk, die al jaren volhoudt dat hij als een van de weinigen wist waar Osama bin Laden zich schuilhield. Geen idee waarom, maar ik heb er wel van genoten. 'Waarom zouden ze er een professor uit Nederland bij betrekken?'

 

Erik Wernquist animeerde ooit de irritante Crazy Frog (de ringtone komt trouwens een paar keer voorbij in Talk To Me en misschien is dat wel de echte horror). Nu maakt hij heel andere dingen. In zijn nieuwste korte film neemt hij je mee op een cruise door het heelal. Hele andere koek, smaakt ook beter.


 

Het bijna complete archief van Whole Earth Catalog staat online. Wired noemt de publicatie 'het proto-blog'. Je vindt er een enorme collectie van uitgebreide reviews, tips, essays en artikelen. Uit Wired: "De catalogus had een grote invloed op het gedachtegoed van Silicon Valley en er wordt beweerd dat het de ideeën van de huidige startup-cultuur heeft aangewakkerd. Steve Jobs verwees naar de Whole Earth Catalog in een toespraak aan de Stanford Universiteit in 2005, waarin hij de publicatie vergeleek met Google voordat Google bestond."

 

Het is 2023 en The Rolling Stones hebben, voor het eerst in achttien jaar, een nieuw album: Hackney Diamonds. Het zou wat onrealistisch zijn om te verwachten dat er een nieuwe Satisfaction of Paint It, Black op staat. Dat is ook niet zo. Het is wel gewoon een meer dan degelijke rockplaat met een paar vette gitaarriffs. Grote kans dat dit echt hun laatste album is, ze kunnen waarschijnlijk niet nog eens achttien jaar wachten. Als je ziet dat de laatste twee nummers Sweet Sounds of Heaven en Rolling Stone Blues heten, is de cirkel helemaal rond.

 

Ik speel Super Mario Wonder en kan alleen maar glimlachen. Het is typisch Mario en toch zet de game alles waar je bekend mee bent letterlijk op zijn kop. Toen ik voor het eerst een geheim ontdekte wat zat verscholen in een hoekje van de overwereld, was ik weer helemaal verkocht. Een feest om te spelen.


 

Ik heb Killers of the Flower Moon nog niet gezien, maar ik geniet enorm van het TikTok-fenomeen dat Martin Scorsese (80 jaar) is geworden. Hij verschijnt regelmatig in filmpjes van zijn dochter Francesca (23 jaar) en daarmee maakt de regisseur zich nu ook enorm geliefd bij de jongere generaties. In de video's probeert hij in te vullen wat Gen Z-woorden betekenen en laat hij hond Oscar op auditie komen. Serierecensent Thijs Schrik schreef deze week op NRC een column over Scorsese als TikTok-icoon.

 

Je las mijn weblog van 16 tot en met 22 oktober. Abonneer je op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 15 okt. 2023




Ik ben terug op Last.fm, de ruim 20 jaar oude website waarmee je al je beluisterde muziek kunt bijhouden. De dienst maakt er dan allemaal mooie statistieken en grafieken van. Van 2008 tot 2016 deed ik dat al fanatiek. Daarna ben ik gestopt, geen idee meer waarom.


Het was alsof ik een tijdreis maakte, toen ik mijn luistercijfers uit die tijd zag. Hoewel, Bob Dylan en Radiohead zijn op Last.fm mijn meest beluisterde artiesten aller tijden en dat moet nog steeds wel kloppen. Maar Coldplay en Muse zijn mij door de jaren heen helemaal verloren. En die staan dan weer gek genoeg allebei boven Oasis. Het nummer Black van Pearl Jam heb ik die jaren het meest geluisterd, maar ook dat bleek een fase.


Dit is mijn top vijf albums (2008 - 2016) volgens Last.fm:

  1. Paul McCartney - Good Evening New York City

  2. Jack White - Blunderbuss

  3. Bob Dylan - Modern Times

  4. Radiohead - OK Computer

  5. Bob Dylan - Blood on the Tracks

Nu luister ik altijd obsessief naar albums, maar heb ik echt 453 keer naar dat live-album van McCartney geluisterd? Blijkbaar. En waarschijnlijk was dat in 2015, toen ik hem zag in de Ziggo Dome. Er zijn slechtere muzikale rabbitholes. En toch heb ik dit album al jaren niet meer gedraaid.


En Blunderbuss van Jack White is ook een verrassing op nummer twee. Maar ik weet nog dat ik het album constant draaide terwijl ik de biografie over Steve Jobs van Walter Isaacson las. Als ik deze muziek nu hoor, zie ik mezelf weer in een bus zitten lezen.


De afgelopen jaren was ik voor luistercijfers aangewezen op jaarlijstjes van Spotify. Leuk, maar lang niet zo uitgebreid en die lijstjes blijven zeker niet lang hangen. Achteraf is het echt jammer dat ik de afgelopen jaren niets heb vastgelegd op Last.fm. Onbegrijpelijk ook, want ik gebruik Goodreads om boekenlijsten bij te houden en Letterboxd voor films. Ik hou van dat soort naslagwerken.


Mijn account is dus deze week weer feestelijk heropend. Met een gat van acht jaar en dus een vertroebeling in de luistercijfers aller tijden. Ik laat het los en luister gepast naar Black.


 

Het was al zo’n geweldig gamejaar met titels als The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom en Baldur’s Gate 3. Maar blijkbaar was er ruimte voor nog een klein indiemeesterwerkje genaamd Cocoon. Van de makers van Limbo en Inside.


Je bent een insectachtig wezen in een alienwereld. Je kan lopen en er is één actieknop. Vanzelf ga je maar op onderzoek uit, want het spel vertelt je niets. Je komt vanzelf bij een lichtgevende bol uit. Dat blijkt vrij letterlijk een wereldbol waar je in en uit kunt duiken.


Als je meerdere bollen vindt, wordt het een Inception-achtige constructie met puzzels die letterlijk meerdere lagen hebben. Ondertussen dienen de bollen als powerups om verder te komen in de levels. Een oranje bol maakt onzichtbare platformen zichtbaar en begaanbaar, om maar iets te noemen.


De puzzels zijn leuk en precies lastig genoeg om de hersenen te kraken. Ze worden niet frustrerend en dat is al een compliment op zich.


Maar de mysterieuze sfeer van de werelden en het audiodesign maken deze game minstens zo goed. Aan het einde van de rit kun je zelf allemaal metaforen bedenken voor wat het verhaal zou kunnen zijn. Echt heel goed.



 

Ondertussen is het nog steeds Halloweenmaand, of shocktober zo je wilt, en kijk ik rustig verder naar allerlei horrorfilms. Deze kwamen afgelopen week aan bod.


House is een Japanse cultfilm uit 1977. Een groepje vrouwen reist naar een groot huis waar de tante van een van hen woont. Al snel gebeuren er bizarre dingen in dat huis. Je kijkt vreemd op van zwevende hoofden en een vleesetende piano. En dat is slechts het begin. Dit is de raarste film die ik in tijden heb gezien, mede dankzij de creatieve montage, als een soort flitsende TikTok-video avant la lettre. Niet eng, wel genoten.


The Exorcist mag dan 50 jaar oud zijn, naar is hij nog steeds. Dit is een van de horrorklassiekers die ik nooit had gezien (ik probeer deze maand wat in te halen). Het gaat over een meisje die bezeten raakt door de duivel. Haar moeder, die als succesvolle actrice gewend is aan een maakbare wereld, verliest de controle. Die machteloosheid is slechts een deel van wat deze film eng maakt. De scène waarin de dochter als een spin de trap af kruipt terwijl ze bloed hoest is er ook een. En: wat als je niet gelooft en er blijkt ineens toch een God te bestaan, of andersom?


Ik was niet helemaal scherp toen ik dacht dat ik Friday the 13th op vrijdag de dertiende keek, terwijl het zaterdag de veertiende was. De film uit 1980 is een klassieke campslasher. Een groep jongeren heeft de leiding over een zomerkamp in de bossen, waar vroeger al een paar tragische moorden zijn gepleegd. Nu blijkt de moordenaar nog steeds actief om de nieuwe groep leiders flink uit te dunnen. Vermakelijke film vol mensen die domme beslissingen nemen. Met een unieke killer en een lekker gestoord einde.


 
PS.

Dit is cool: Bill Waterson is terug met een nieuw boek. Waterson maakte de bekende Calvin and Hobbes-cartoons van 1985 tot 1995, en verdween daarna van de radar. Hij is zo’n beetje de J.D. Salinger van de comicwereld.


Nu is de 65-jarige tekenaar terug. Samen met karikaturist John Kascht heeft hij een nieuw verhaal gepubliceerd: The Mysteries. Over een oud koninkrijk dat door onverklaarbare problemen wordt geteisterd. Een koning stuurt een groep ridders op pad, waarvan er na jaren één terugkeert.


Ik ben benieuwd naar het boek. Het is geen comic, maar het heeft wel paginavullende schilderijen die er vreemd en duister uitzien. Waterson vertelt zelf over het project in deze video, waarin je hem ook meteen aan het werk zien. Zijn handen dan, want schuw blijft hij.


 

De titel van deze video klinkt als een hot take waar ik niet achter sta, maar de videomaker zelf blijkbaar ook niet. De boodschap is namelijk dat het onterecht is dat zo weinig mensen het over The Flaming Lips (en hun invloed op de muziekwereld) hebben. In een halfuurtje suis je door het rijke oeuvre van Wayne Coyne en consorten, die zichzelf altijd opnieuw zijn blijven uitvinden. Ik heb na het kijken Embryonic weer een opgezet, nog steeds mijn favoriete album van de band (met die fantastische hoes).


 

Ik lees twee boeken van twee vrienden van de nieuwsbrief: De hackers die Nederland veranderden van Maarten Reijnders, over het ontstaan van internetaanbieder XS4ALL. En 30 jaar gamehistorie, een joekel van een koffietafelboek, geschreven door Bastiaan Vroegop voor gametijdschrift Power Unlimited.

 

Voor iedereen die net als ik verstokt blijft hangen op X, is dit een handige browserextensie. Met Control Panel for Twitter draai je een aantal veranderingen terug die onder het bewind van Elon Musk zijn gemaakt. Zodat krijg je bijvoorbeeld weer titels bij gedeelde linkjes te zien.

 

The Libertines komt voor het eerst in negen jaar met een nieuw album. De eerste single Run Run Run klinkt alvast weer zo lekker rommelig als je van de chaotische Britse rockers gewend bent. Gelukkig.

 

Hij heeft wel vaker aangekondigd te stoppen, maar dit keer is het menens. Michael Caine is met pensioen. De 90-jarige acteur speelde zijn laatste rol in de film The Great Escaper. "Ik heb hoofdrollen gespeeld en geweldige recensies gehad", zegt hij. "Hoe kan ik dat nog overtreffen?"


Volgens Caine zijn er voor hem nog weinig rollen weggelegd. "Je hebt als 90-jarige geen hoofdrollen meer over, die zijn voor jonge knappe jongens en meiden. Dus ik dacht, ik kan net zo goed nu stoppen."


 

130 animatoren uit elf landen maakten een remake van de Frasier-aflevering My Coffee with Niles. De aflevering is in 185 stukken gehakt die ieder zo'n zes tot twaalf seconden duren. De animatiestijl gaat alle kanten op, van handgetekende fragmenten tot beelden van stop-motion en poppen. Gaaf project.


 

Je las mijn weblog van 9 tot en met 15 oktober. Abonneer je op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

bottom of page