top of page

Bijgewerkt op: 3 nov.

Artist shows new work to mixed reaction (1913), Orson Lowell

Elk jaar in oktober doen wereldwijd hordes mensen mee aan inktober. Het idee is dan om elke dag een tekening te maken. Er zijn officiële promptlijsten voor als je inspiratie nodig hebt, maar in principe gaat het erom dat je de discipline opbrengt om elke dag iets te maken. Ik deed voor het eerst mee.


Mijn idee was om elke dag zo'n tien minuten per dag te besteden aan een kleine tekening. Het moest iets te maken hebben met horror, want oktober is immers Halloweenmaand. Hieronder zie je de resultaten.



Hoe ik terugkijk op een maand lang tekenen:

  • De plaatjes beginnen klein en worden steeds iets groter, al is dat op de afbeelding niet te zien.

  • Ik begon nooit opnieuw. Als een schets niet werd zoals ik wilde (elke dag), dan moest ik er toch mee door. Dat maakte me creatiever en het leerde me, zoals het mantra van Joost Klein, to trust the process.

  • Ik vond vrij snel een stijl die ik de rest van de maand probeerde vast te houden.

  • Elke dag iets nieuws maken gaf veel voldoening.

  • Het was een goede oefening in arceren (ik heb nog veel te leren).

  • De haast om bij weinig tijd toch een tekening af te vinken/af te raffelen zie je terug op papier.

  • Tekenen is illusies opwerpen, als dat lukt vallen de foutjes in de tekening minder op.

  • Mijn persoonlijke favorieten zijn nummers 4, 6, 11, 12, 23 en 31.


 

Thom Yorke is momenteel bezig met een solotour aan de andere kant van de wereld waar Radiohead-fans van watertanden. Hij speelt de helft van de avond akoestische versies van de mooiste nummers. Op YouTube kun je publieksopnames bekijken van onder meer Fake Plastic Trees, Lucky, Karma Police en Sail To The Moon. Het laatste album van Radiohead verscheen acht jaar geleden, de laatste tour van de band was zes jaar geleden. De bandleden maken geen haast om een nieuwe plaat te maken. Radiohead heeft geen plannen om volgend jaar iets te doen, zei Jonny Greenwood pas geleden. Iedereen is druk met eigen projecten.


Zo speelt zijn broer Colin mee tijdens de tour van Nick Cave and The Bad Seeds. Colin Greenwood bracht vorige maand een fotoboek uit: How to Disappear: A Photographic Portrait of Radiohead. Hierin staan foto's die de bassist tussen 2003 en 2018 maakte van achter de schermen. Dat deed hij met een Yashica T4 Super, een 35mm-compactcamera. De fotoselectie is, gezien de periode van 15 jaar, wat klein. Maar het vormt wel een intiem portret van de band.


We zien vooral de passie voor muziek. Thom Yorke heeft zijn koffer nog niet uitgepakt of hij zit al achter een keyboard. En Jonny Greenwood speelt viool in de badkamer. Omdat hij de akoestiek daar zo mooi vindt, schrijft Colin Greenwood in een begeleidende tekst. Het boek is naast een verzameling foto's ook een terugblik van Greenwood op zijn tijd in de band. Zijn fijne pen maakt het werk al onmisbaar voor Radiohead-fans. Hij beschrijft onder meer de totstandkoming van Radiohead, zijn rol binnen de band, hoe het is om tijd te doden in kleedkamers, touren door de Verenigde Staten en zijn voorliefde voor James Bond. (Ik ben nog steeds boos dat Radioheads Spectre niet werd gekozen als Bond-song voor de gelijknamige film.)


Ook Nederland speelt een rol in het boek. Radiohead speelde zijn eerste festivalshow ooit (!) op Bevrijdingsdag in Haarlem. De band speelde op een woensdagmiddag in 1993 als tweede band van de dag op een klein podium, terwijl Haarlemmers ijsjes aten en langs liepen. "Ik weet niets meer van het optreden zelf", schrijft Greenwood. "Maar ik herinner het beeld van mensen op omafietsen die langs de vijver reden en rijen van witte en oranje tulpen. Later sloot het Nederlandse popduo 2 Unlimited het festival af tijdens zonsondergang met hun razend optimistische hit No Limit."


Radiohead in het voorprogramma van 2 Unlimited. Prachtig beeld.



 

Zolang het nog kan ga ik naar Bob Dylan. Zelfs als zijn toerschema mijn bedevaartstocht naar het niet al te bruisende Düsseldorf voert. Het maakt ook niet uit dat de Mitsubishi Electric Halle een uit de kluiten gewassen gymzaal is.


Een Dylan-concert blijft magisch en is met geen ander concert vergelijkbaar. De spanning voor aanvang van een optreden voel je door het publiek gaan. Het helpt dat iedereen zijn telefoon in een afgesloten zak moet stoppen. Zo’n telefoonverbod heeft hetzelfde effect als op scholen: plotseling voeren mensen weer gesprekken.


Zo leerde ik mijn buurman kennen. Een man uit Nederland, bleek nadat we enkele zinnen in het Engels hadden gewisseld. Uit Utrecht zelfs, een stadsgenoot. "Ik vind mezelf niet echt een Dylan-gek, maar schreef wel tientallen boekjes over hem", zegt hij. Dan herken ik hem: Jochen Markhorst, ik was ooit bij een Dylan-middag in boekhandel Broese waar hij te gast was. De wereld is klein.


Tijdens het eerste nummer, All Along The Watchtower, zie ik vanaf mijn plaats aan de zijkant van het podium alleen de kruin van Dylan. De rest van zijn zittende lijf wordt geblokkeerd door monitoren van de geluidsman die op het podium staat. Gelukkig staat de oude meester (83 jaar) de rest van het concert, zodat ik hem kan zien. De mensen op rijen onder mij hebben minder geluk.


Dylan is al jaren een enigma en dat blijft hij zelfs als je een ruimte deelt. Het licht op het podium is gedimd tot caféniveau, waardoor hij een vage schim blijft. Een groot deel van het concert leunt Dylan over zijn piano als een kroegzanger. Al is hij de jongste niet meer, ruim anderhalf uur staan zonder steun zit er misschien niet in. Hij schuifelt over de planken. Tijdens het concert denk ik aan wat deze man al zestig jaar doet, waar hij is geweest, wat hij heeft bereikt, wat hij al meer dan de helft van mijn leven voor mij betekent. Het is in het moment bijna ondoenlijk om te bevatten.


Hij komt energieker over dan in 2022 in Amsterdam. De liedjes zijn ook beter. Een geniaal pianist zal Dylan niet meer worden, maar de melodieën die hij speelt sluiten dit keer in elk geval meer aan bij wat zijn band speelt. En hij grijpt vaker naar de mondharmonica. Het zijn traktaties om te koesteren. Desolation Row, Key West, Crossing The Rubicon, It’s All Over Now, Baby Blue en natuurlijk Every Grain of Sand. Een paar jonge vrouwen dansten door het gangpad.


Ik heb geen idee of ik Bob Dylan nog eens zie. Op 14 november speelt hij in de Royal Albert Hall in Londen, daarna staan er (vooralsnog) geen concerten gepland. Mocht dit de laatste keer zijn geweest, dan was het een mooie afsluiter. Dat denk ik overigens al jaren. Dus als hij in de toekomst toch terugkeert, ben ik er voor de zoveelste keer bij. Zolang het kan.


 

Menno Kooistra en Maarten Janssens brachten in 2007 de horrorstripbundel Bloeddorst uit. Na 17 jaar verschijnt een tweede deel, in samenwerking met regisseur Martin Koolhoven. Het thema van dit tweede nummer wordt dus film. "Het wordt verontrustend, creepy, under the skin, absurdistisch, surreëel en genre-bending", schrijven de makers op hun website. Niet de minste namen werken mee aan de stripverhalen, denk aan Romano Molenaar, Thé Tjong-Khing en Fred de Heij. Via een crowdfundingcampagne op voordekunst kun je alvast intekenen voor een exemplaar dat dan volgend jaar rond Halloween op de mat valt.


 

Schrijver Warren Ellis besprak in zijn nieuwsbrief comicpagina's die bestaan uit negen panelen. Een fijne analyse van deze specifieke kunstvorm, met heldere voorbeelden. Om te lezen moet je abonneren geloof ik, maar je doet jezelf een plezier.


 

Deze (bekende maar voor mij onbekende) video liet een collega me zien en sindsdien is alles anders.



 

Ik las De Vegetariër van de kersverse Nobelprijswinnaar Han Kang. Een waanzinnig verhaal over een vrouw die plotseling weigert voortaan nog vlees te eten. Na verloop van tijd vertoont ze zelf steeds meer plantaardige trekjes. Toevallig verscheen deze week op de website van het ILFU een essay van Alma Mathijsen over Han Kang en De Vegetariër. Daarin schrijft Mathijsen over het hoofdpersonage: "Zij is iemand die niet kan leven met de gruwelen die we elkaar aandoen, en daar niet langer onderdeel van wil uitmaken. Ik kan het niet lezen zonder aan de misdaden te denken die zich op dit moment in de wereld voltrekken."


 

Niets minder dan een feestweek voor fans van The Cure, want na zestien jaar is er een nieuw album. Songs Of A Lost World is een gitzwarte plaat van acht nummers, uitgesmeerd over bijna 50 minuten. Ik hou ervan, lekker zwelgen met Robert Smith, wiens stem echt de eeuwige jeugd lijkt te hebben. The Cure vierde het uitbrengen van een nieuw album met een concert, dat live werd uitgezonden op YouTube. De band speelde het nieuwe album integraal en knalde er daarna nog twee uur achteraan, bomvol met hits als A Forest, Friday I'm In Love, Boys Don't Cry en Pictures Of You.



 

Het is vijftig jaar na The Rumble in the Jungle, het legendarische gevecht tussen Muhammad Ali en George Foreman. Het was de wedstrijd waarin Ali de wereldtitel heroverde, nadat hij jaren daarvoor zijn bokslicentie kwijtraakte omdat hij weigerde te vechten in de Vietnam-oorlog. "Ik ga niet 10.000 mijl vliegen om een ander arm volk te vermoorden, enkel en alleen om de macht van witte slavenmeesters vooruit te helpen over de rug van zwarte mensen", zei hij. "Mijn vijanden zijn hier, niet in Vietnam." In een terugblik op NRC zag ik kraakheldere zwartwitfoto's van Ali uit die tijd, waaronder een prachtige plaat van Ali in Nederland, twee jaar na Rumble in the Jungle. Hij voer door de grachten van Amsterdam en werd daarna meegesleept naar Volendam. In een aflevering van Andere Tijden Sport uit 2016 worden herinneringen opgehaald.



 

Wired blikt terug op het optuigen zijn eerste website, HotWired, dertig jaar geleden. "We vergaderden over of we hyperlinks in onze teksten moesten stoppen", zegt Howard Rheingold, de hoofdredacteur van de site. "Dat klinkt nu als de vraag of je moet schrijven met interpunctie, maar alles was toen heel, heel nieuw."


 

Donald Trump voert campagne volgens het showworsteleffect, schrijft Corto Blommaert in de Volkskrant. "Trump-stemmers hóéven hem niet te geloven, als ze maar aandacht aan hem besteden." Genoten van dit stuk en de parallel die Blommaert trekt met de werkwijze van de absurde WWE-miljardair Vince McMahon, die de laatste tijd onder vuur ligt vanwege allerlei aantijgingen.


 

Je las mijn weblog van 28 oktober tot en met 3 november 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 26 okt.

Sulking (ca. 1870), Edgar Degas

Intermezzo is het beste boek van Sally Rooney tot nu toe. Dan is dat alvast maar gezegd. Het boek vertelt het verhaal van twee broers die proberen de draad weer op te pakken na het overlijden van hun vader. Beiden hebben ook onstuimige liefdeslevens. Peter (32 jaar) zoekt zijn grote liefde Sylvia nog vaak op, al zijn ze dan uit elkaar, en deelt ondertussen het bed met de tien jaar jongere studente Naomi, die grotendeels uit zijn portemonnee leeft.


Peters jongere broertje Ivan (22 jaar) speelt schaak op hoog niveau en leert op een dag de 36-jarige Margaret kennen, die in scheiding ligt met een alcoholistische man. Ze worden verliefd en dat zet voor de teruggetrokken Ivan (maar ook voor Margaret) alles op zijn kop.


In de roman beschrijft Rooney een handvol personages en hun onderlinge verhoudingen, die steeds verder in knoop raken. Liefde is nu eenmaal ingewikkeld, zeker als je daar schaamte, leeftijdsverschillen en rouw aan toevoegt.


Rooney is een scherp schrijfster die precies weet wat ze doet. Dit keer geeft ze de hoofdpersonen daadwerkelijk een eigen stemgeluid door de schrijfstijl op hen aan te passen. Volg je Ivan, dan lees je bedachtzame, uitgesponnen zinnen. Het leven van Peter is een stuk gejaagder, dan schrijft Rooney haar zinnen soms niet eens af. In enkele woorden, penseelstreken, tuimel je door zijn hoofd.


Er wordt Rooney weleens verweten dat haar verhalen wat meanderen, dat er niet zoveel gebeurt. Ondertussen sleept ze je juist meesterlijk mee, met name in gesprekken die de personages voeren en de drama die daarbij wordt opgebouwd. Daarmee lijkt het verhaal misschien te kabbelen, tot je plotseling middenin een stroomversnelling zit. Daar raak je als lezer ongemerkt in verzeild en dat is razend knap.


Een nieuw boek van Sally Rooney veroorzaakt al sinds haar debuut Normal People enorme hypes en gegarandeerde verkoopsuccessen. Daar kun je schamper over doen, maar als ze boeken zoals Intermezzo blijft schrijven, koop ik ze op de dag dat ze in de winkel liggen.



 

Ik ben vernoemd naar Rutger Hauer. Dat schept een merkwaardige band, zoals mensen met wie je toevallig een verjaardag deelt. Ik had trouwens ook Floris kunnen heten, want als ridder met die naam maakte hij blijkbaar indruk op mijn ouders.


Op NPO Start staat sinds kort de documentaire Rutger Hauer - Like Tears in Rain. Gemaakt door zijn peetkind Sanna Fabery de Jonge. De film laat zien hoe Hauer carrière maakte in Nederland en daarna doorbrak in Hollywood. De Amsterdammer zocht constant naar avontuur en en vrijheid, maar deed dat altijd met zijn vaste baken in het achterhoofd: zijn geliefde Ineke in Friesland, naar wie hij tussen het filmen door bleef terugkeren wanneer hij kon.


Hauer had zijn uiterlijk mee om het ver te schoppen, al bleef hij een buitenstaander in Hollywood. Actrice Miranda Richardson omschrijft hem als "a terrifying, lovable god". Mensen konden nogal schrikken van zijn nuchtere houding. Hauer hoefde geen vrienden te maken in de filmwereld, al hield hij er wel een paar aan over. Whoopie Goldberg en Mickey Rourke komen bijvoorbeeld aan het woord in de documentaire.


Net als Paul Verhoeven, die hem de belangrijkste acteur noemt die we ooit in Nederland hebben gehad. Met spijt kijkt hij terug op de film Flesh and Blood, waar Hauer eigenlijk aan mee wilde werken, maar Verhoeven hield hem aan zijn contract. Het deed zijn carrière achteraf gezien geen goed. "Het heeft hem niet geholpen, die film", zegt Verhoeven. "Het heeft hem misschien wel tegengewerkt. Die had hij niet moeten maken. Echt." De twee legden het uiteindelijk bij, maar werkten nooit meer samen.


Acteren kan iedereen, zegt Hauer. Je moet werken als een dier, meer is het niet. De film werkt toe naar Hauers geïmproviseerde toespraak als androïde Roy Batty in Blade Runner. Hij had mooie ideeën over hoe hij die rol wilde vormgeven, namelijk met poëzie en seksualiteit meegeven. "Dingen die meer bij mensen horen dan bij batterijen."


 

Meer horror!


Ik dacht altijd dat Carrie een lugubere, enge film was, maar het blijkt vooral een triest coming-of-age-verhaal over (het verlies van) vertrouwen, onschuld en liefde. Carries moeder is doorgedraaid in religieus fanatisme, waardoor Carrie wereldvreemd is opgevoed. Op school wordt ze daarmee zwaar gepest. Tot overmaat van ramp ontdekt ze dat ze telepathische gaven heeft. Een ultieme vernedering transformeert Carrie uiteindelijk tot een horroricoon in deze cultklassieker. Prachtig geschoten film bovendien!



Trick 'r Treat is een omnibusfilm waarin je een aantal mensen volgt op de avond van Halloween. Dat zijn korte films op zich, maar de verhalen overlappen wel een beetje. Wat je ook doet, maak geen Jack-o-Lantern uit voor middernacht. Vermakelijke film.



 

PS.

Mijn favoriete gadget van het jaar heeft een opvolger. Al hoef je niet direct over te stappen als je de vorige versie net in huis hebt gehaald. De Boox Palma 2 (een e-reader op telefoonformaat) heeft een nieuwere versie van Android, een snellere processor en een vingerafdrukscanner. Hij is net zo duur als zijn voorganger: 300 euro.


 

Kan een AI-personage de schuld krijgen van de dood van een tiener? The New York Times onderzoekt die vraag aan de hand van een schrijnend voorbeeld. Heel boeiend verhaal.


 

Het album Song For Our Daughter was al zo prachtig en vier jaar later heeft Laura Marling weer een parel uitgebracht. Patterns in Repeat is vaak niet meer dan Marling met een gitaar/piano (en hier en daar een blazer of strijker) en de nummers vallen als een warme deken over je heen.



 

Netflix zwemt in het geld, zegt daardoor 'ja' tegen elk idee en breekt projecten af die vervolgens toch niet werken. The New York Times beschrijft het uitgebreid in het artikel How Everyone Got Lost in Netflix’s Endless Library. Erger dan deze aanpak is de leegte van de films en series (de content zou ik bijna zeggen) die overblijft. De beelden zien er altijd degelijk uit, er spelen beroemde acteurs mee, maar waar is de bezieling en wanneer schuurt het eens? We hebben het tegenwoordig over AI-slop; AI-gegenereerde beelden zonder betekenis die bij elkaar een inhoudsloze grijze brei vormen. Netflix is goed op weg om ook zo'n slop-label te verdienen.


 

Er is een lichtpuntje op Netflix. Als je de taal even op Engels zet, kun je daar naar Dragon Ball Daima kijken, het laatste werk van de eerder dit jaar overleden tekenaar Akira Toriyama. Het is een direct vervolg op animéknaller Dragon Ball Z en als je dit stuk van Bas Vroegop in NRC leest heb je meteen zin om te kijken.



 

Je las mijn weblog van 21 tot en met 27 oktober 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 20 okt.

The Dents Blanches At Champéry In The Morning Sun (1916), Ferdinand Hodler

Ik schreef afgelopen zomer dat zanger Christopher Owens een tijdje van de radar was verdwenen. God, dat blijkt zacht uitgedrukt. In een interview met The Guardian las ik dat hij de afgelopen zeven jaar door een hel is gegaan. Owens raakte betrokken bij een verkeersongeval, raakte zijn baan én zijn vriendin kwijt en daarna zijn huis. Hij leefde een tijdje in een camper, tot die werd gestolen en hij écht alles verloor (zelfs zijn meegenomen kat zag hij nooit terug).


In 2009 draaide ik het debuutalbum van Owens band Girls helemaal grijs. Ik was gek op de shoegaze-sound uit Californië. Nummers als Lust For Life, Laura en Hellhole Ratrace hebben vijftien jaar later nog steeds een plek in mijn hart. Begin 2010 zag ik Girls optreden in Paradiso. Het was meteen de laatste keer dat ik ze zou zien.


In 2012 hief Owens zijn band op en daarmee was het uit. In elk geval tot een aantal jaar geleden. Owens belde zijn bandmaat Chet 'JR' White op en ze smeedden plannen om een nieuw Girls-album te maken. Maar tijdens de opnames merkte Owens al dat het niet goed ging met White. "Hij kon zijn ogen nauwelijks openhouden", zegt hij daarover. In oktober van 2020 overleed hij op 40-jarige leeftijd.


Die Girls-plaat kwam er dus niet meer. Maar vanaf dat moment werkte Owens aan een nieuw solo-album (zijn eerste in zo'n tien jaar tijd) dat deze week verscheen. Op I Wanna Run Barefoot Through Your Hair staan een paar nummers die bedoeld waren voor dat Girls-album. Als ik zou gokken: No Good, This Is My Guitar en Two Words.


Wat fijn dat Owens vanuit het diepste dal opkrabbelde en deze plaat kon maken. Het klinkt steengoed. Tijdens het luisteren spoelt de nostalgie over me heen. De stem van Owens voert me terug naar toen ik, als begin twintiger, naar bandjes luisterde die niemand leek te kennen. In mijn bubbel in elk geval. We luisterden nog muziek op iPods in plaats van via Spotify. Je vond nieuwe muziek via blogs. Het barstte rond 2010 van de indiedarlings die doorbraken in een niche, zodat je ze tegen je borst voor jezelf kon houden. Afijn, laat Owens daar nu eens uit komen en een succesje boeken met dit album.


Dit is vooralsnog mijn favoriete nummer:



 

Niets haalt mij meer uit een film, serie of boek dan een fout in de vertaling. Professionele ondertitelaars weten dat. Het is de bedoeling dat je ondertiteling wel leest maar dat het niet opvalt, zei ondertitelaar Peter Bosma tegen me. Ik schreef een artikel over de inzet van machinevertalingen door videodiensten.


Het stoort mij steeds vaker op diensten als Netflix en HBO Max en het irriteert me mateloos. Engelse zinnen worden letterlijk vertaald, er staan dt-fouten in, lange zinnen flitsen in- en uit beeld. Bij de Auteursbond zien ze ondertussen met lede ogen aan hoe streamingdiensten de laatste tijd omgaan met de tarieven voor ondertitelaars. Die worden lager en lager. Want videodiensten kunnen met AI-tools al een flinke voorzet geven door ondertitels automatisch te vertalen. En dan is de rekensom vervolgens snel gemaakt: waarom zou je een professionele ondertitelaar nog hetzelfde betalen als eerst, terwijl ze de boel alleen even na hoeven lopen met hier en daar een aanpassing?


Nou, bijvoorbeeld omdat ondertitelen een creatief vak is, dat helemaal niet draait om het zo letterlijk mogelijk vertalen van wat er gezegd wordt. Ondertitelen is parafraseren, indikken en weglaten, zegt Bosma. Om maar te zwijgen over het vertalen van grappen en culturele verwijzingen tussen de regels door.


Ondertitels uit Salem's Lot op HBO Max. Is bijna niet uit te zitten met Nederlandse ondertiteling.
 

Het is nog steeds horrormaand! Ik zag weer wat fijne Halloween-films.


Ik genoot van Barbarian, over een vrouw die 's avonds aankomt bij haar Airbnb-adres als blijkt dat de woning dubbel geboekt is. Omdat ze nergens heen kan, gokt ze dat de jongen die aanbiedt de woning te delen haar geen kwaad zal doen. Langzaamaan begint de film te escaleren, als een sneeuwbal die van de berg rolt en op het einde een gigantische lawine veroorzaakt. Het giert volledig uit de klauwen en dat is smullen.



 

Creature from the Black Lagoon is een van mijn favoriete Universal Monster-films. Een groep onderzoekers vaart met een boot de jungle in komt uit bij een lagune waar een vreemd schepsel zich schuilhoudt. Dit monster, ook bekend als Gill-man, is ergens in de evolutie tussen vis en mens blijven hangen. Gill-man is zo'n heerlijk dramatisch Universal Monster, bedoeld om de kijker een spiegel voor te houden. De onderwaterbeelden in de film zijn waanzinnig. Onvoorstelbaar hoe ze dat voor elkaar kregen in 1954.



 

Nog een klassieker: The Body Snatcher (1945), met horrorgrootheden Boris Karloff en Bela Lugosi, die eerder respectievelijk het Monster van Frankenstein en Dracula speelden. Karloff speelt in deze film de grafrover Gray. In het Edinburgh van 1831 graaft hij lichamen op die hij verkoopt aan de vooraanstaande dokter MacFarlane. De dokter gebruikt de lijken om zijn studenten te onderwijzen en de wetenschap vooruit te helpen. Als Gray mensen begint de vermoorden om zijn voorraden aan te vullen, gaat het mis. Lekker duistere film waarin Karloff de show steelt.



 

Ik was het niet van plan, maar kijk geloof ik alle delen uit de Final Destination-serie. In het derde deel speelt Mary Elizabeth Winstead de hoofdrol. Er is nog één ander hoogtepuntje in deze maffe film die nog minder draait om het verhaal en nog meer om de achterlijke moorden, namelijk de overgang van een beeld met twee zonnebanken waarin meisjes levend worden gefrituurd naar hun twee grafkisten. Chef's kiss.



 

PS.

Het frustreerde fotograaf Erwin Olaf dat zijn werk nooit in het Stedelijk Museum in Amsterdam hing. De Volkskrant beschrijft het dan ook als zoete wraak dat hij honderden foto's aan het Rijksmuseum doneerde. Komende week verschijnt de biografie over Olaf van schrijver Mischa Cohen (titel: Erwin Olaf Springveld - Hard werken, hard feesten). Die wordt in het Stedelijk gepresenteerd. Eind volgend jaar zal in het museum dan eindelijk een grote overzichtstentoonstelling van Olafs werk te zien zijn. De Volkskrant: "Postume erkenning voor de fotograaf die het museum dertig jaar lang buiten de deur hield."


 

Een nieuwe EP van Bon Iver: Sable,. Het prachtige nummer S P E Y S I D E verscheen al een tijdje geleden, maar ik vind AWARDS SEASON misschien nog wel mooier.



 

In dit kunstproject van Macro Room zie je welke offers de mensheid brengt om vooruit te komen. Of verpesten we het juist?



 

Op 15 november verschijnt het nieuwe boek van Lize Spit. Haar vorige twee romans (Het smelt en Ik ben er niet lazen bijna als spannende films, als ze je grepen kon je ze niet wegleggen. Knap, maar soms bijna te gekunsteld. Daarom ben ik erg benieuwd naar Autobiografie van mijn lichaam, waarin Spit meer van zichzelf laat zien. Nadat ze te horen krijgt dat haar moeder ongeneeslijk ziek is, probeert ze hun moeizame relatie nog een laatste keer te redden. Daarbij onderzoekt ze hun verleden en de verstoorde relatie tot haar eigen lichaam.


 

Wat een cadeau dat er na negentien jaar een nieuwe Wallace & Gromit-film verschijnt. Begin volgend jaar is Vengeance Most Fowl op Netflix te zien. Er is alvast een teaser.



 

De Amsterdamse Luud Schimmelpennink was in 1974 zijn tijd ver vooruit met zijn wittefietsenplan en de Witkar, een elektrisch tweepersoonsvoertuig dat je bij vijf stations in de binnenstad kon huren voor een gulden per vijf kilometer. Als de rit erop zat, stalde je het voertuig weer bij een station en kon een ander ermee rijden. Vijftig jaar geleden! Lang voor initiatieven als de Tier-fietsen en de Check-scooters. De BBC publiceerde deze week een reportage uit het archief over Witkar.



 

Je las mijn weblog van 14 tot en met 20 oktober 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

bottom of page