top of page

Bijgewerkt op: 20 sep. 2023


Gemaakt met Midjourney.

Al in de proloog van Walter Isaacsons biografie over Elon Musk wordt een poging gedaan om te verklaren hoe de rijkste man ter wereld is geworden zoals hij nu is. Musk had als kind al geen aanleg voor empathie, werd veel gepest en kon niet op steun rekenen van zijn vader. Jaren later zou hij Twitter kopen. Om af te rekenen met zijn verleden en eindelijk de baas te worden van de speelplaats, suggereert de schrijver.


Isaacson zoekt naar ongeveer dezelfde antwoorden op vragen die hij in zijn beroemde biografie over Apple-oprichter Steve Jobs stelde. In het geval van Musk is de hoofdvraag: had hij wat relaxter kunnen zijn en ons toch richting Mars en naar een toekomst met stekkerauto’s kunnen schieten?


Het is niet te ontkennen dat Musk met Tesla heeft gepionierd op het gebied van elektrische auto’s. En dat hij met SpaceX de Amerikaanse ruimtevaart uit het slop heeft gehaald. De bedrijven ontstonden uit ideaalbeelden die de wereld en mensheid vooruit moeten helpen. De risico’s die hij neemt om zijn doelen te bereiken, zijn zowel prijzenswaardig als levensgevaarlijk. "Haal nooit je fiches van tafel", zegt hij in het boek. Blijf inzetten tot je wint.


Bij de hierboven genoemde bedrijven, maar ook bij PayPal en Zip2, lukte het Musk om zijn grenzeloze gedrevenheid over te brengen op het enthousiasme van zijn werknemers. Hij verwacht dat zij net zo hard werken als hij, 24/7 als dat moet. Het is wat onmenselijk, maar het lukt meestal wel: door zijn ogenschijnlijk onrealistische deadlines en constante gehamer op efficiënter werken (het nut elk schroefje wordt doorgelicht), krijgt hij teams zover wonderbaarlijke prestaties te leveren.


Isaacson heeft daar duidelijk bewondering voor. De keerzijde van de manische werkwijze van Musk wordt regelmatig kort aangestipt, maar als je het boek leest, wordt geacht dat je snapt waar Musk vandaan komt en dat je in zijn wereld en denkwijze mee gaat. De bewondering voor Musks resultaten krijgt voorrang op het spoor van vernieling dat hij achterliet om zover te komen, zoals burn-outs, het kleineren van werknemers en het achteloos ontslaan van mensen die tegengas geven.


 

De laatste tweehonderd pagina’s van het boek staan bijna helemaal in het teken van Musks overname van Twitter. Isaacson liep twee jaar mee met Musk, kreeg uitgebreide toegang tot interviews en vergaderingen en viel met zijn neus in de boter.


Voor iemand die de soap rondom Twitter heeft gevolg, zijn de grote lijnen bekend. Maar Isaacson geeft wel meer inzage in hoe de overname er achter de schermen aan toe ging. Hij hoefde zich niet te baseren op geruchten; hij zat op de eerste rij.


Musk besloot Twitter in een opwelling te kopen. Hij kreeg er spijt van en probeerde nog onder de deal uit te komen. "Volgens mij gaat Twitter mogelijk ontsporen", vertelde hij aan Isaacson. "Het zou gunstig kunnen uitpakken bij een veel lagere prijs, ik bedoel letterlijk de helft ofzo."


Ook bij een team van Tesla luchtte hij zijn hart: "Ik weet niet waarom ik het heb gedaan. Het kwam er op neer dat de rechter zei dat ik Twitter moet kopen want anders, en nu denk ik: oké shit."


Maar uiteindelijk ging de verkoop door en begon Musk met harde hand te werken aan een nieuw Twitter. De naam is inmiddels veranderd in X en het doel is om er een app voor alles van te maken, wat begint met een sociaal netwerk dat financiële transacties ondersteunt. Dat was decennia geleden al zijn plan geweest met PayPal en X.com. In het boek zegt Musk nog zeker vijf jaar nodig te hebben om Twitter om te vormen tot wat hij voor ogen heeft.


Isaacson beschrijft een reeks hallucinante gebeurtenissen na de overname van Twitter. Musk vloog als een olifant door de porseleinkast bij het bedrijf. Hij ontsloeg duizenden medewerkers, liet Slack-berichten doorzoeken om te bepalen welke werknemers onbetrouwbaar waren en begon complottheorieën te delen.


Het meest schrijnende is misschien wel hoe hij Yoel Roth behandelde. Hij bleek in de periode na de overname het redelijke geweten van Twitter en kon goed samenwerken met Musk. Tot hij de duistere kant van Musk niet meer trok en besloot te vertrekken. Later gooide Musk Roth op Twitter onder de bus door pedofilie te insinueren. Het zorgde ervoor dat Roth een tijdje beveiligd moest worden, vanwege idioten die zijn adres achterhaalden.

 

Een paar fun facts uit de biografie:

  • Musk raakte als puber in wat hij noemt een "existentiële depressie", mede gevoed door boeken van filosofen als Nietzsche, Heidegger en Schopenhauer. The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams hielp hem daar weer uit.

  • SpaceX heette eerst Space Exploration Technologies.

  • Musk is een bedreven gamer en is volgens bekenden "beangstigend goed" in spelletjes zoals Quake III Arena, waar zijn gebruikersnaam Random9 was.

  • Toen SpaceX een contract van NASA kreeg, veranderde Musk zijn computerwachtwoord in 'ilovenasa' (wat een slecht wachtwoord is trouwens).

  • Musk probeerde bij Amazon-baas Jeff Bezos aan te dringen dat Amazon een recensie zou schrijven over het nieuwe boek van zijn ex-vrouw, een horrorthriller over mens-demonen. Daar had Bezos niets over te zeggen, maar hij schreef uit eigen naam een aardige klantrecensie.

  • Musk ging met zijn vriendin Grimes naar Alita: Battle Angel. Ze hadden geen 3D-bril voor de film, maar keken de film ondanks het wazige beeld uit.

  • Het iPhone-spelletje Polytopia is volgens Musk "de allerbeste game uit de geschiedenis".

  • Musk werd boos op Bill Gates toen bleek dat Gates geld speculeerde op de gok dat aandelen Tesla waarde zouden verliezen.

 

Ondertussen lijkt Jack Dorsey zijn account op Bluesky te hebben verwijderd. Dat is een opvallende move, want hij is oprichter en bestuurslid van het Twitter-alternatief. Hij gaf geen reden voor zijn vertrek, al schrijft hij op het gedecentraliseerde sociale netwerk Nostr: "Ben een heleboel ruis aan het verwijderen". Vanuit Bluesky blijft het stil.

 

Ik las over een nieuw initiatief van Sony, waarmee mensen hun afgedankte robothondjes Aibo kunnen doneren aan bijvoorbeeld ziekenhuizen en verzorgingstehuizen. Daar krijgen de honden een tweede leven als emotionele ondersteuning voor patiënten en bewoners.


Jaren geleden keek ik een video van The New York Times die me is bijgebleven. Hierin zie je hoe Aibo's deel uitmaken van Japanse gezinnen. Er was toen sprake dat Sony ging stoppen met het repareren van de apparaten, waardoor mensen afscheid moesten nemen van hun robotvrienden. Sinds 2018 maakt Sony toch weer nieuwe Aibo's.


 

De iPhone 15 werd gepresenteerd en lang verhaal kort: het viel het een beetje tegen. Het grootste nieuws is dat de Lightning-aansluiting wordt vervangen door USB-C. Apple zwicht daarmee voor de Europese eisen. Het voordeel is wel dat niemand over een paar jaar meer specifiek om een iPhone-kabeltje hoeft te vragen.

 

In 2020 werd het schilderij Lentetuin van Vincent van Gogh gestolen uit het Groninger museum. Kunstdetective Arthur Brand kwam een drugsbende uit Amersfoort op het spoor, die claimde het schilderij te hebben. Na onderhandelingen kwam het werk terug in een IKEA-tas.

 
 

Veel tekst deze week! Hier een kattenfoto ter compensatie.


 

Je las mijn weblog van 11 tot en met 17 september. Abonneer je op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 10 sep. 2023


Gemaakt met Midjourney.

Baldur's Gate 3 is uit op de PlayStation 5. Daar keek ik samen met mijn vriendin erg naar uit, want coöpgames die je samen op de bank kunt spelen bestaan nauwelijks (er is nog steeds niets beters dan It Takes Two). Dus eindelijk konden we weer aan de slag. Het leek zo perfect: een enorm fantasie-avontuur om te ontdekken. Dungeons and Dragons, maar dan op de tv. Dus trokken we de wereld in, ik als Paladin met koninklijke baard, zij als halfelf met drakenschubben.

Na tien uur braken we ons avontuur af. Niet omdat de game slecht is, want echt: die is weergaloos. Elke situatie kent meerdere oplossingen, dialogen kunnen op meer manieren ontsporen dan je voor mogelijk houdt en in elke uithoek van de wereld is wel iets te vinden. Ik geloof niet dat ik veel vaker een RPG heb gespeeld die zo diep ging en zo veel gevoel van vrijheid bood. Het is genieten. Maar alleen als je solo speelt.


De multiplayer op de bank werd vooral een frustrerende aangelegenheid. Het overzicht verdwijnt door splitscreen, gesprekken met personages lopen door elkaar, je mist meer dan je meemaakt en je loopt constant tegen haperingen en bugs aan. We hadden er een uur of tien voor nodig om voorzichtig naar elkaar toe te geven dat onze nieuwe droomcoöpgame toch een beetje een nachtmerrie was geworden.


Nu spelen we om beurten onze solocampagnes en genieten we daar veel meer van. Blijkt dat er onder de stuurloze chaos van onze gezamenlijke speelsessie een extreem rijke game schuil gaat, die het beste gedijt als je hem speelt op je eigen tempo.


 

De afgelopen weken keek ik op HBO Max de komische documentaireserie How to with John Wilson. Het is een van de tv-shows die ik de laatste tijd heb gezien. Er zijn in totaal drie seizoenen van ieder zes afleveringen van een half uur. Je bent er zo doorheen.


New Yorker John Wilson blijkt een briljant videomaker met een fantastisch observerend vermogen en het talent om iets bijzonders te maken van onderwerpen waar een ander schouderoptrekkend voorbij zou lopen. In zijn essays behandelt hij vragen zoals 'hoe geef je fooien?', 'hoe bouw je steigers?' en 'hoe volg je jouw pakketje?'. Je hoort vooral de stem van John Wilson, die voor bijna elke tekst wel een geestig beeld heeft wat je op meer manieren kunt interpreteren. Het is heel slim, maar je moet het zien om het te snappen.


Dat geldt ook voor de manier waarop zijn onderwerpen constant uit de bocht vliegen. Zo probeert Wilson in een van de afleveringen sportfans te doorgronden, maar uiteindelijk wordt het een prachtig portret over liefhebbers van stofzuigers. Vaak zijn de How to-titels niet meer dan kapstokken voor nieuwe (geestige) overpijnzingen over de mens en het leven van een maker die . 'How to make risotto' is een liefdesbrief aan zijn bejaarde huurbaas, maar evengoed een tijdsdocument over het begin van de coronatijd. Want ook in New York stonden eindeloze rijen voor de supermarktkassa.


En hoe komt Wilson toch steeds in die bizarre situaties terecht? Als je op de beelden af gaat, is het allemaal toeval. Hij werkt aan een onderwerp, vervolgens raakt hij iets anders op het spoor. En altijd eindigt hij op een bijeenkomst met mensen die gepassioneerd zijn over een of andere niche. Een van mijn favoriete afleveringen gaat over het Mandela-effect, waarin mensen zich dingen anders herinneren dan ze zijn. Of kloppen onze herinneringen wel, maar zijn we terecht gekomen in een parallel universum?


Zelf snijdt Wilson de dunne lijn tussen feit en fictie ook aan. En nog steeds snap je niet helemaal hoe hij dit heeft kunnen maken. Alle afleveringen zijn de moeite waard. Kijk nou maar!


 

Mijn vakantie is voorbij en ik reisde meteen af naar Den Haag voor een bezoek aan T-Mobile. Eh, Odido. Aan de gevel van het hoofdkantoor was het nieuwe logo afgeplakt met een soort zwarte vuilniszak. De dag ervoor waren de T-Mobile-winkels dicht voor een verbouwing. NU.nl-lezers vermoedden direct het ergste: 'Is T-Mobile failliet?'.


Niets van dat, het bedrijf heeft nu een andere naam. Odido. Betekent blijkbaar niets, als we directeur Søren Abildgaard mogen geloven. De naam werd lang geheim gehouden, maar lekte vlak voor de bekendmaking toch uit. Vervolgens kwam concurrent KPN direct met een pagina op zijn website waarin werd uitgelegd wat het begrip Odido volgens hen betekent. Het leidde tot hilariteit, want KPN had met dat artikel snel een mooi plekje in Google bemachtigd. Toen T-Mobile/Odido met de aankondiging kwam, stond KPN dus bovenaan.


Odido dus. De eerste reacties op social media waren, niet verrassend, lacherig. Kinderachtige naam, schreven mensen. Lijkt op okido en op 7UP-mascotte Fido Dido. Ik las Abildgaard een paar van die reacties voor en hij schrok er niet zo van. Mensen zijn gehecht aan wat ze kennen en moeten gewoon even wennen, zegt hij. Lijkt mij ook. Op NU.nl lees je het interview.

 
PS.

Een nieuwe film van Studio Ghibli is altijd reden voor feest. En dan is The Boy and The Heron ook nog eens van de 82-jarige grootmeester Hayao Miyazaki. Hij heeft gezegd dat dit nog niet zijn laatste is.


 

Het nieuwe album van James Blake heet Playing Robots Into Heaven. Het was even wennen, maar ik ben inmiddels verslingerd aan de nummers. Experimenteler, elektronischer en iets minder ruimte voor de gevoelige snaar. Dit is grotendeels een dansvloerplaat. Heerlijke Beautiful-sample ook (van Pharrel en Snoop Dogg) in I Want You To Know.

 

YouTuber Ryan Trahan bezocht een aantal restaurants in de Verenigde Staten met horrorreviews op Yelp. Het doel: toch de schoonheid ontdekken en er een gemeende vijfsterrenrecensie achterlaten.


 

Danny Masterson (van That 70s Show) gaat zeker dertig jaar de bak in nadat hij schuldig is bevonden aan de verkrachting van twee vrouwen. Het werd na de veroordeling nog wat vreemd toen bleek dat een aantal castleden tijdens de zaak een brief had gestuurd naar de rechter. Acteurs Ashton Kutcher en Mila Kunis beschrijven Masterson daarin als rolmodel en een goede vriend.


Dat viel niet in goede aarde bij fans. Daarom namen Kutcher en Kunis een excuusvideo op. "We steunen alle slachtoffers van seksueel geweld", zeggen ze. "De brieven waren bedoeld voor de rechter, om de persoon te schetsen die wij 25 jaar lang hebben gekend. Niet om verklaringen van slachtoffers te ondermijnen of hen opnieuw een trauma te bezorgen."

 

Joan Baez neemt na zestig jaar afscheid van haar publiek in de documentaire I Am A Noise. We volgen Baez tijdens haar laatste tour en blikken terug op haar leven. "Dylan brak mijn hart."


 

Je las mijn weblog van 4 tot en met 10 september. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 3 sep. 2023

In de laatste week van mijn vakantie bezocht ik het Eye Filmmuseum in Amsterdam om naar de tentoonstelling rond Werner Herzog te kijken. Ik las Hemel van Mieko Kawakami en bezocht het BUT Filmfestival in Breda.

Gemaakt met Midjourney.

 

Lees je Hemel, dan wordt je keel in 200 pagina's steeds verder dichtgeknepen. Je ondergaat de impact die intense pesterijen op het hoofdpersonage hebben. Hij wordt constant door zijn klasgenoten getreiterd, onder druk gezet en fysiek gemarteld. In een van de scènes gebruiken de klootzakken hem als menselijke voetbal tot hij bloedend op de grond ligt.


Een lichtpuntje ontstaat zodra hij een brief ontvangt van Kojima, een meisje in zijn klas dat net zo erg wordt gepest als hij. Ze ontmoeten elkaar een paar keer en er ontstaat een vriendschap, gebouwd op het slachtofferschap wat ze samen, maar los van elkaar, ondergaan.


Wat zo goed is aan dit boek, is dat schrijver Mieko Kawakami jou als lezer niet spaart. Je leest de gruwelijke details van het getreiter en hoe het hoofdpersonage dat ondergaat en observeert. Als de hoofdpersoon eindelijk het lef heeft om de rechterhand van zijn grootste pester te confronteren, levert dat een kil gesprek op wat de situatie eigenlijk alleen maar enger maakt.


Je wordt ook aan het denken gezet. Wat betekent het om slecht te zijn? En wat betekent een vriendschap als de belangrijkste gemeenschappelijke deler daarvan is dat je allebei slachtoffer bent?


 

Werner Herzog zoekt in zijn werk vaak naar mensen die leven in extreme omstandigheden. Dat levert fascinerende films op. In Fitzcarraldo volg je hoe Herzog zijn personages zonder trucage een gigantische boot over een berg in de Amazone laat slepen. En Aguirre: der Zorn Gottes gaat over een zoektocht naar het gouden land El Dorado terwijl de expeditieleden langzaam doordraaien.


Ik blijf vooral fan van zijn documentaires. Ook die gaan over mensen die zichzelf in extremen plaatsen, gewild of ongewild, en het zelf ook niet altijd doorhebben. Of die niet anders kunnen. Kijk naar Grizzly Man, over Timothy Treadwell die als mens tussen de beren wilde leven. Of Into the Inferno, over vulkanologen die het vurig geweld niet schuwen maar juist opzoeken. Ook The Fire Within gaat daar over.


In Eye kun je deze maand nog naar een overzichtstentoonstelling gaan van Herzogs werk. Het filmmuseum laat er een selectie sleutelscènes uit het oeuvre van de filmmaker zien, samen met wat context in de vorm van archiefstukken, brieven en enkele rekwisieten (de houten staak uit Nosferatu: Phantom der Nacht bijvoorbeeld).


Het zijn fragmenten die niet vaak worden vertoond, maar als je net als ik een bluraycollectie met al zijn films hebt liggen, valt er weinig te ontdekken. Daarvoor zijn de gepresenteerde documenten ook niet interessant genoeg. Het is heel goed dat Eye mensen de kans geeft om zichzelf onder te dompelen in de gekte die Herzog in elke uithoek van de wereld weet te vangen, samen met die typische voice-over en dramatische klassieke muziek. Maar het mooiste wat deze tentoonstelling heeft voortgebracht is dat je zijn films weer even in hun volledigheid op het grote doek kan zien. Die zie je in september nog in de reguliere filmzalen van Eye.


 

Het BUT Film Festival in Breda bestaat al 18 jaar, maar ik was er deze week voor het eerst. BUT staat voor b-film, underground en trash, dus je kunt er van alles verwachten. Doorgaans komt het hier op neer: slechte acteurs, veel bloed en naakt, en waardeloze dialogen. Een viering van de waanzin.


Onder het mom van 'eerst maar eens kijken of dit iets voor me is' zag ik deze editie twee films. Het festival zelf is kleinschalig en charmant houtje-touwtje. Filmoperators die de verkeerde films opzetten, overstuurde speakers en in elkaar geflanste filmdoeken. Het hoort er allemaal bij. Iemand in de zaal roept "yay" als er borsten in beeld komen.

Omdat bepaalde auteursrechten over Winnie de Poeh zijn verlopen, verschijnen er ineens allerlei horrorfilms met de bekende knuffelbeer in de hoofdrol. Winnie the Pooh: Blood and Honey scoorde veel media-aandacht maar op BUT draaide alweer de volgende Pooh-horror.


Het Engelstalige Winnie the Pooh: Master of Puppets is gemaakt door de Duitse regisseur Timo Rose en heeft niets met Blood and Honey te maken. De 46-jarige indieregisseur heeft al 29 films op zijn naam staan, met titels als Virus of the Dead, Mutation - Annihalation en Karl the Butcher vs. Axe. In Master of Puppets worden allerlei moorden gepleegd door een knuffelbeer, die overigens niet lijkt op Winnie de Poeh maar wel zo heet. Er is werkelijk geen touw aan vast te knopen. De makers zijn uitgeschoten met kleurenfilters en effecten in postproductie. De film weet maar al te goed dat het slecht gemaakt is en is daardoor nauwelijks te pruimen.


De tweede film was ook niet goed (je gaat niet naar BUT om de nieuwe Godfather te zien), maar cultklassieker Magnetron Massacre was in elk geval vermakelijker. Over een man die constant smerig eten krijgt voorgeschoteld van zijn vrouw, tot hij het zo beu is dat hij haat in een dronken bui vermoordt en in de magnetron stopt. Als hij vervolgens per ongeluk een stukje van het vlees eet, blijkt dat mensenvlees hem prima smaakt.


De film gaat dus over onbedoeld kannibalisme, maar het is vooral een komische film die één grap volledig uitmelkt. Er zit een aantal echt goede vondsten in, maar van de beloofde Magnetron Massacre uit de titel zie je uiteindelijk weinig.

Deze twee films smaakten ondanks hun kwaliteit wel naar meer. En het is mooi dat ze er zijn, dit soort festivals voor buitenbeentjes. Tot volgend jaar, BUT!


 

Matthijs van Nieuwkerk gaf naar eigen zeggen het belangrijkste interview dat hij ooit gaat geven aan NRC. Negen maanden nadat de Volkskrant uitgebreid schreef over grensoverschreidend gedrag bij De Wereld Draait Door en de tirannieke driftbuien van Van Nieuwkerk, reageert de presentator uitgebreid.


Het is een vreemd artikel geworden. Aan de ene kant blijkt echt wel dat Van Nieuwkerk zich schaamt voor hoe hij zich heeft gedragen en maakt hij excuses. Aan de andere kant is het wat zwak dat hij nauwelijks op het Volkskrant-artikel reageert en een vervolginterview van NRC afzegt omdat de vragen hem niet bevallen. "Ook ditmaal toont Van Nieuwkerk zich een man die graag de regie houdt", schrijft de krant.


Des te opvallender dat Van Nieuwkerk akkoord is gegaan met de foto waarop hij zijn hoed weggooit als een frisbee zodat zijn blije pup er achteraan kan hollen.

 

Als ik een YouTube-video tegenkom met de titel 'The Quest to Beat jimmypoopins', dan heb ik al geklikt voordat ik weet waarover het gaat. Maar het YouTube-algoritme schoot weer eens raak, want dit blijkt een geweldig verhaal over speedrunners die proberen zo snel mogelijk Ninja Gaiden II (NES) uit te spelen. Het is niet alleen een spannende video over rivaliserende spelers die elkaar naar grote hoogtes tillen, maar uiteindelijk ook over een ongekende toewijding om het geloof in jezelf waar te maken.


 

Ruim een jaar geleden begon ik aan de animéserie van One Piece. Met al ruim duizend afleveringen op de teller voelt dat een beetje alsof je de Mount Everest beklimt, maar dan liggend op de bank voor de tv. Ik ben ruim driehonderd afleveringen onderweg.


Netflix heeft nu het eerste seizoen online zijn van zijn live-actionversie uitgebracht. Ik kon mijn morbide interesse niet negeren en keek een stukje. Het is wat je verwacht: het volgt de animé op de voet, maar met minder kleur, platte actiemuziek en minder humor. Misschien nog wel het ergste: het is saai. Wat One Piece voor mij leuk maakt, is de chemie tussen de personage. De leukste afleveringen in de animé zijn als de piraten gewoon maar wat rondhangen en domme geintjes uithalen. Daarvoor is vooralsnog geen ruimte in de Netflix-versie.


Polygon kopt boven zijn artikel over het eerste seizoen: Netflix vermaalt de beste manga ooit tot er alleen nog content overblijft. Content. Oftewel: inhoudsloze drek. Oef, shots fired.


 

Bob Dylan stuurde (nieuwe) lyrics naar zijn fan Post Malone zodat hij er een nummer van kon maken. En toen... niets.

 

In de Volkskrant een fijne ode aan The X-Files, waarvan de eerste aflevering bijna dertig jaar geleden werd uitgezonden. "De show blíjft een van de meest vernieuwende, radicale en invloedrijke series uit de tv-geschiedenis", schrijft Mark Moorman. The X-Files is voor mij een slowburner. Ik kijk nog steeds af en toe een paar afleveringen, maar door de monster-of-the-week-opzet vind ik de serie lastig te bingen. Het is overigens heel leuk om jonge acteurs in kleine rolletjes voorbij te zien komen, zoals Jack Black die ineens opduikt in seizoen 3. Screen Rant heeft een lijstje.


 

Ik lees de volledige verzameling van Jeff Smiths comic Bone, een baksteen van 1.300 pagina's. Dit avontuur in fantasysetting wil ik al sinds mijn tienerjaren lezen. Vooralsnog is het al 200 bladzijden genieten.

 

Over avonturen in fantasysetting gesproken: ik heb Final Fantasy XVI uitgespeeld (een matige en absoluut geweldige game in één) en ben begonnen aan Baldur's Gate 3 op de PlayStation 5.

 

Internetflashklassieker Badgers bestaat twintig jaar (31 miljoen keer bekeken in de vijftien jaar dat de video op YouTube staat). Om het te vieren maakte MrWeebl een nieuwe versie.


 

Je las mijn weblog van 28 tot en met 3 september. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

bottom of page