top of page

Bijgewerkt op: 26 aug. 2023


Gemaakt met Midjourney.

 

Fortnite is een bizarre plek, waar mensen verkleed als Spider-Man, een tovenaar of Goku van Dragonball Z met wapens op elkaar schieten, waar ze dansjes doen en graffiti spuiten. Naast de bekende battleroyale-modus zijn er door spelers gebouwde escaperooms, racegames en reclamewerelden van allerlei merken. En ergens in die waanzin staat sinds kort ook een Holocaust-museum. Ik bezocht deze virtuele tentoonstelling, die Voices of the Forgotten heet.


En zo stond ik verkleed als Optimus Prime over de Kristallnacht te lezen.


Binnen hangen allerlei zwart-witfoto’s aan de muren. Het zijn portretten van helden die in de Tweede Wereldoorlog Joodse levens hebben gered en van Joodse mensen uit het verzet. Voor meer informatie kun je korte teksten naast de werken lezen die de geschiedenis van de gefotografeerde personen vertellen.


Heel interactief is het niet. Waar Fortnite doorgaans een kermis is van geluiden, beelden en constante prikkels, is het museum een oase van rust. Om de virtuele tentoonstelling respectvol te houden, kun je niet dansen en geen graffiti spuiten.


Dat is nogal een contrast met het bekende Fortnite-spel. De meeste (jonge) spelers zullen dan ook snel afhaken, vrees ik, want je moet er zelf tijd en aandacht in stoppen. En dan is het al niet makkelijk om bij Voices of the Forgotten te komen, want je moet daarvoor handmatig een code intikken. Tijdens mijn bezoek was ik de enige.


De Britse gameontwikkelaar Luc Bernard wil met zijn Fortnite-level mensen op een laagdrempelige manier iets bijbrengen over de gebeurtenissen tijdens WOII. "Een meerderheid van de Amerikanen heeft het Holocaust Museum in Washington nog nooit bezocht", zegt hij tegen Artnet. "Dat is niet hun schuld. Musea zijn voor veel mensen onbereikbaar omdat ze in grote steden staan. Musea zijn geweldig, maar we moeten ook denken aan mensen die er niet kunnen komen."


De verhalen zijn door Bernard zelf uitgelicht, mailde hij me toen ik ernaar vroeg. Je leest onder meer het verhaal van Willem Arondéus, een Nederlandse kunstenaar en verzetsstrijder, die ook nog eens openlijk homoseksueel was. In het museum is overigens veel aandacht voor de helden met een LHBTIQA+ achtergrond. "Ik gaf hen een platform omdat veel anderen hun verhalen hebben uitgewist", zegt Bernard.


Voices of the Forgotten is niet perfect - er mist bijvoorbeeld veel algemene context over de Holocaust - maar het is wel een sympathieke poging om de Fortnite-speler iets bij te brengen over een belangrijk stuk van de geschiedenis. Ik hoopte dat de tentoonstelling iets interactiever zou zijn. Het blijft toch een game. Maar Bernard blijft aan het virtuele museum werken. Zo komt er binnenkort een audiotour, zodat mensen de bordjes niet hoeven lezen. "En er komt elke maand een nieuwe tentoonstelling."


Je bezoekt het museum gratis via Fortnite-code 1511-8598-6202.


 

In Twin Peaks: Into the Night speel je het begin van het eerste seizoen van Twin Peaks. In dit spel ben je special agent Dale Cooper die arriveert in het kleine stadje Twin Peaks om onderzoek te doen naar de moord op scholier Laura Palmer. Je bezoekt bekende locaties, praat met de mysterieuze inwoners en lost enkele puzzels op.


Het spel is zowel een ode aan de gelijknamige tv-serie (waar ik ben groot fan van ben) als aan games uit de jaren negentig. Into the Night ziet er uit als een PlayStation 1-titel en speelt ook zo. De tankcontrols (je beweegt zoals in de eerste Resident Evil) zijn even wennen, maar elke Twin Peaks-fan zal de demo met een glimlach doorlopen. Zo kom je personages als de Log Lady en Sheriff Truman tegen en vind je overal grappige verwijzingen naar de serie.


De blokkerige stijl past goed bij de tijd waarin het eerste seizoen van Twin Peaks werd uitgezonden. Ook het beeldformaat is een ouderwets 4 bij 3. De demo zelf is overigens verre van perfect, zo klinken de stemmen erg matig en zijn de puzzels niet altijd logisch. Maar als pure fanservice is het geweldig om zelf door een klein deel van Twin Peaks te lopen en om te zien hoe een PS1-vertaling van de serie eruit zou zien.



 

De Franse ontwikkelaars Lucas Guibert en Jean Manzoni maakten deze onofficiële gamedemo van Twin Peaks: Into the Night. Onder de naam Blue Rose Team (BR) waren ze zo vriendelijk om me per mail een aantal vragen over hun project te beantwoorden. (Ja, deze journalist heeft vakantie, naar ik kon het niet laten.)


Ik had niet verwacht dat de tv-serie als game zou werken, maar het is jullie gelukt. Waarom wilden jullie dit maken?


BR: "Ten eerste omdat we fans zijn en we het leuk vinden om games te maken. Daarnaast kwam het vroeger veel voor dat er van films en series een videogame werd gemaakt. We vroegen ons af: hoe zou het er uit hebben gezien als er van Twin Peaks een game was gemaakt?


Daarbij wilden we trouw blijven aan de serie en volgen we grotendeels het verhaal. Maar een game heeft meer vrijheid nodig. We bedachten wat er buiten beeld gebeurt en konden daarvoor nieuwe dingen bedenken, zoals het uitdiepen van locaties en personages.


Ook speel je de game als Dale Cooper, terwijl je de serie vanuit meerdere perspectieven beleeft. Daarin moet je eveneens keuzes maken om het verhaal te volgen, bijvoorbeeld door scènes aan te passen, te laten varen of ze op een andere manier achter elkaar te zetten. Dat creatieve proces is heel spannend voor ons."


Werken jullie aan een volledige game? En hoeveel van Twin Peaks krijgen we dan te zien?


BR: "Daar zijn we wel mee bezig, maar we werken stapje voor stapje. We zullen bijvoorbeeld de Twin Peaks-licentie moeten gebruiken en het is de vraag of dat mag. Maar het zou geweldig zijn om het volledige eerste seizoen als game uit te brengen. Het is niet te zeggen wanneer dat zou gebeuren."


Ik vind de PS1-estethiek heel goed passen bij de sfeer van de tv-serie. Was dat voor jullie ook de belangrijkste reden om voor deze stijl te kiezen?


BR: "Absoluut! De serie komt uit de jaren negentig en we vonden het daarom passend om een medium uit die tijd te kiezen. Het komt ook de vreemde sfeer uit de serie ten goede.


Maar vanuit een technisch standpunt konden we ook geen moderne game bouwen met de mooiste 3D-graphics. Waarmee we niet willen zeggen dat het namaken van ouderwetse 3D-kunst makkelijk is, integendeel zelfs!"


Hebben jullie al reacties gekregen van mensen die bij de serie betrokken waren?


BR: "Een aantal acteurs van het derde seizoen heeft het project op sociale media gedeeld en ons berichten gestuurd met aanmoedigingen. Dat is voor ons natuurlijk fantastisch. In onze stoutste dromen zouden we natuurlijk horen wat Mark Frost, David Lynch en Kyle Maclachlan ervan vinden, maar van hen hebben we nog geen reactie. Het is niet zo makkelijk om als twee onbekende knutselaars contact te leggen met zulke beroemde mensen.


We hopen dat ons project hen plezier zou doen. Natuurlijk hopen we ook op hun goedkeuring. Maar het uitbrengen van de demo heeft wel laten zien dat fans er in elk geval zeker op zitten te wachten. We denken dat we er echt iets gaafs van kunnen maken."


 

Weet je nog, die YouTuber die op zoek ging naar het verhaal achter de internetmeme Michaelsoft Binbows? Ik schreef er over in mijn zestiende weekblog. Diezelfde jongen, Nick Robinson, heeft het vliegtuig gepakt en is daadwerkelijk naar de locatie gereisd waar dat spandoek ooit hing. Verrassend leuke travelvlog naar een uithoek in Japan.


 

Geen idee wat dit voor game moet worden, maar de trailer ziet er top uit. Thank Goodness You're Here! is het nieuwe spel van de makers van Untitled Goose Game. Volgend jaar komt-ie uit.


 

Tim Knol is terug met een nieuw album: Long Live Your Friends. Iets minder strak geproduceerd dan het steengoede Lightyears Better dat vorig jaar verscheen, maar daardoor is er meer ruimte voor experimenteren en spontaniteit. Ik blijf een zwak houden voor de sympathieke liedjes van Knol.

 

En ook Nick Cave heeft er een album bij. Zonder nieuwe liedjes. Op Australian Carnage staan live-opnames van zijn Carnage-tour die hij samen met rechterhand Warren Ellis ondernam. Twee uur lang smullen. Alsof je erbij bent, in het Sydney Opera House.

 

Kijk naar je lijf en je vindt overal sporen van de evolutie. Er zijn allerlei delen van ons lichaam die wij niet meer nodig hebben, maar waar onze dierlijke voorlopers niet zonder konden. Helder lesje van Vox.


 

Filmmaker Nikita Diakur wil graag een backflip maken, maar durft niet echt. Daarom maakte hij een virtuele versie van zichzelf die hij met behulp van machine learning trainde. Zo zou zijn avatar uiteindelijk doen wat hem in het echt niet lukte. Ook dat werd een proces van oefenen, oefenen, oefenen (maar wel blessurevrij). Hilarische video op The New York Times.

 

Je las mijn weblog van 21 tot en met 27 augustus. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 20 aug. 2023

Een kort bericht vanuit de Ardennen, waar ik de afgelopen dagen mijn eerste van drie weken vakantie doorbracht in een bescheiden hutje vlakbij het dorpje Martelange. Dat dorpje staat volgens de Wikipedia-pagina bekend om twee dingen. Ten eerste zijn er veel drankwinkels en tankstations, omdat Martelange aan de Luxemburgse grens ligt. Zo profiteert iedereen er van de lage accijnzen. Daarnaast ontplofte er in 1967 een Franse tankwagen met aan boord 45.000 vloeibaar gas. Het leverde een enorme ravage op en tientallen doden en gewonden.


 

In het vredige kampeerbos niet ver daar vandaan las ik de nieuwste roman van Emma Cline uit: The Guest. Het boek gaat over Alex, een jonge vrouw die haar charmes zodanig gebruikt dat ze altijd bij rijke oudere mannen leeft. Een tijdje lijkt ze haar geluk te hebben gevonden bij Simon, tot ze het verprutst en uit zijn villa wordt gegooid.


Alex accepteert de beëindigde relatie niet en vermoedt dat het wel weer goed zal komen. Als ze het maar een paar dagen de tijd geeft. Die dagen volgen we haar, terwijl ze rijkelui manipuleert voor onderdak. De mensen met geld hebben doorgaans geen enkele zorgen, maar dan vallen ze voor de jonge verleidster die daar handig een speelt. Maar de spiraal omlaag is ingezet. Haar verleden zit haar op de hielen en haar toekomst stort met elke stap verder in. Ze sleept iedereen mee in haar val.


Soms gaat Cline net te ver en verbaas je je over de keuzes die personages maken. Of er gebeurt iets dat wel érg toevallig is. Onder de streep is iedereen verschrikkelijk. En toch blijf je doorlezen. Ik kijk nu al uit naar de volgende roman van Cline. Haar stijl is kraakhelder, betoverend en meeslepend. Dat liet ze ook al zien met haar debuut, The Girls over een Charles Manson-achtige sekte. Een van mijn favoriete boeken.


 

Thuis heb ik een koffiemachine die met een druk op de knop verse bonen maalt, filtert en inschenkt. Op campings stop ik er graag iets meer werk en liefde in. Een AeroPress is bijvoorbeeld zo'n prettige koffiemaker.


Maar de afgelopen week heeft de Bialetti Moka Express mijn hart weer heroverd. Het schroeven van de onderdelen, het gewicht ervan, het ontwerp, het afmeten van de koffiepoeder: het is super simpel maar je bent op slag verliefd. En je zet heerlijke koffie.


Eenmaal thuis viel ik in een kleine rabbit hole van koffiemakers en -machines. Ik vond het YouTube-account van James Hoffman, een Britse koffiegek met verstand van zaken. Ik ben meteen geabonneerd nadat ik deze korte serie over mokkapotten zag. Dat begint met een geschiedenislesje over de Bialetti Moka Pot, in afleveringen daarna maak je een deep dive in temperaturen en technieken.



 

Dan volgt nu een fotoverslag vanuit de Ardennen (en een stukje Luxemburg). Bijna jammer dat er mobiel bereik was, want wifi was er niet. Je kunt niet hard genoeg gedwongen worden om jezelf af te sluiten van de rest van de wereld om even bij te komen.


(Als het aan mij lag zat ik hier hele dagen te lezen, maar het is ook wel eens goed om gedwongen te worden iets van de omgeving te zien.)

Een midweek in een boshut.

Een lantaarn in het woud.

Zo weet je dat je in België bent.

Blogger kijkt bomen.

Daar waar niets groeit.

Meer zomerliteratuur, had wel iets meer punk verwacht in Spider-Punk.

Parkour.
Beste uitzicht van de week.

Dam fine.
Room with a view.

Twin Peaks.

 
PS.

Je hebt op de website Clone-a Lisa een minuut om de Mona Lisa na te schilderen met drie kwasten en acht kleuren. Mijn beste werk leverde een score op van 71,5 procent. Niet alleen is het een leuk spelletje, je leert meteen beter kijken naar hoe het schilderij is opgebouwd.


 

Ik heb al twee keer genoten van Scott Pilgrim. De eerste keer als comic, daarna nog eens als verfilming. En binnenkort mag het nog eens. Netflix komt aan het einde van dit jaar met een animatieserie rondom het personage Scott Pilgrim, die weer de strijd aangaat met zeven kwade exen om het hart van Ramona Flowers te veroveren. Ziet er te gek uit.


 

Rondje nieuwe muziek. The National verrast met twee nieuwe nummers: Space Invader (zeven minuten!) en Alphabet City.


Op het nieuwste album van Jon Batiste staat een wonderschoon liedje met Lana Del Rey: Life Lesson.


The Smile heeft een video uitgebracht van Bending Hectic op het Montreux Jazz Festival. Eerste keer live, de inkt nog nat van het schrijven, klinkt zo:


 

YouTuber Jarvis Johnson sloot zijn VR-bril aan en bracht een week door in Horizon Worlds, de Metaverse van Meta. Dat werd een hallucinante ervaring en eigenlijk ook precies wat je verwacht.


 

Je las mijn weblog van 14 tot en met 20 augustus. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 13 aug. 2023


Gemaakt met Midjourney.

De Franse film Le Samouraï uit 1967 is een van mijn favoriete films. Alles eraan is gewoon zo cool. Het regenachtige Parijs, de lange jassen en hoeden, de beige en blauwe tinten in de shots, de jazz, maar vooral Alain Delon als de eenzame huurling Jef.


In de film wordt hij ingehuurd om de eigenaar van een jazzbar te vermoorden. Dat doet hij in koele bloeden, maar daarna krijgt hij de politie achter zich aan. Tegelijk plant hij wraak op zijn opdrachtgever die hem probeert uit te schakelen om alle sporen te wissen. Zo lopen verschillende kat-en-muisspellen door elkaar die je minutieus opgebouwd en uitgespeeld ziet worden.


Er wordt nauwelijks gesproken in Le Samouraï. Over Jef kom je nauwelijks iets te weten. Er is geen achtergrondverhaal. Wat je ziet is wat je krijgt en op basis van wat er tussen de regels gebeurt, vul je het karakter van Jef zelf in. Een man die niets te verliezen heeft.


Negen jaar geleden zag ik Le Samouraï voor het eerst. Ik las mijn review op Letterboxd terug en was het daar roerend mee eens. Tl;dr: kijken!


 

Ik loop al een tijdje met de Samsung Galaxy Z Flip 5. Dat is de nieuwste vouwtelefoon van Samsung, die werkt als een klaptelefoon. Met andere woorden: je hebt een langwerpige smartphone en je vouwt hem doormidden. Dan hou je een kleiner toestel over die beter in je zak of tas past.


Dit is wat mij betreft logischer dan de Fold 5 van Samsung. Die vouwt open als een boek zodat je een scherm van tabletformaat hebt (maar in een onhandig vierkante vorm). Klap je hem dicht, dan houd je een normale, maar dubbel zo dikke smartphone over.


Volgens mij hebben telefoons helemaal niet meer nodig, juist minder. Samsung zegt dat de Flip 5 ervoor zorgt dat mensen minder op hun telefoon bezig zijn, dankzij het kleinere schermpje op de buitenkant. Je ziet een bericht binnenkomen, tikt snel een antwoord en je gaat door met je leven. Zonder de telefoon open te vouwen. Dat doe je alleen nog als het echt nodig is, zo luidt het idee. Als je een lang artikel leest of een video kijkt.


Dat is een goed verkooppraatje maar ook wel een idee waar iets voor te zeggen valt. Zolang je niet kunt Instagrammen of TikTokken op dat kleinere scherm, val je minder snel in de rabbit hole zolang je de telefoon gesloten houdt. We weten allemaal hoe dat gaat op een normale telefoon: er komt een berichtje binnen waar je snel op kan antwoorden, maar vervolgens belandt je in vijf andere apps en ben je driekwartier verder. Vouwen dan maar? Mijn review verschijnt zondagavond op NU.nl, maar mijn analyse over de markt van foldables (waar Samsung heer en meester is) kun je alvast lezen.

Nog een voordeel van een vouwtelefoon, je kunt ineens takken gebruiken als statief voor je selfies.

 

Ooit gehoord van VTubers? Dit zijn mensen die video's maken zonder hun eigen gezicht ervoor te lenen. In plaats daarvan zie je een virtueel personage dat direct op de bewegingen van de persoon voor de camera reageert. Sommigen zijn mega populair op Twitch en YouTube.


Polygon maakte een lange video over het fenomeen en die is echt de moeite waard als je jezelf eens wil onderdompelen in deze wereld. Het leuke is dat presentatrice Christina Gayton (zelf ook een streamer) een aantal VTubers op camera heeft geïnterviewd - in hun virtuele gedaante natuurlijk.


 

Films die je ooit als kind hebt gezien, kunnen een heel nieuw leven gaan leiden in je hoofd. Zo onthoud je misschien dingen die je nooit daadwerkelijk hebt gezien. Dat besefte filmjournalist Kevin Toma ook toen hij na jaren de sciencefictionfilm Invaders from Mars terugzag.

 

In Good Omens, een boek van Neil Gaiman en Terry Pratchett, sluiten een engel en een demon vriendschap om de komende apocalyps te stoppen. Omdat het tweede seizoen van de tv-verfilming op Amazon Prime is uitgebracht, heeft de BBC zijn hoorspel uit 2014 ook opnieuw online gezet. In zes afleveringen (vijf van een half uur, de laatste van een uur) volg je het verhaal uit het boek. Niet te lang mee wachten, want na een tijdje zet de BBC ze weer achter slot en grendel.

 

Al sinds de geboorte van YouTube bestaan er domme filmpjes viral gingen. Zestien jaar geleden vond ik die van PWee28 een van de grappigste. Je ziet hem zitten in een kamer, zonnebril op, fietsketting om zijn nek, en dan wordt hij in zijn gezicht geslagen. Zijn reactie is Britser dan Brits. "Ah fuck. I can't believe you've done this."


Na al die jaren heeft de maker een nieuwe video opgenomen waarin hij de context rondom het filmpje uitlegt. Hij heeft nog steeds geen idee waarom het originele filmpje (inmiddels 15 miljoen views) ooit viral ging.


 

Illustrator Matt Stevens maakt fraaie boekomslagen van films. Hij verkoopt ze in posterformaat op zijn website Good Movies as Old Books.


 

 

De komende weken heb ik vakantie, maar blijf ik bloggen. Volgende week waarschijnlijk een verslag vanuit de Ardennen.

 

Je las mijn weblog van 7 tot en met 13 augustus. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

bottom of page