top of page

Bijgewerkt op: 16 jul. 2023


Ik wilde eens beginnen met een vuurtoren in de storm. Gemaakt met Midjourney.

David Cronenberg regisseerde ooit leipe films als The Fly, Videodrome en The Crash, maar na eXistenZ nam hij afstand van het bodyhorror-genre. Tot vorig jaar. Toen maakte hij er na 23 jaar weer een: Crimes of the Future. (Cronenberg maakte in 1970 al een film met dezelfde titel, maar dit is geen remake. De oude raad ik af, trouwens.)


In de toekomst waarin deze film zich afspeelt bestaat pijn nauwelijks meer en wordt chirurgie gezien als "het nieuwe seks". Hoofdpersoon Saul Tenser (Viggo Mortensen) heeft operaties tot een kunstvorm verheven. Omdat zijn lichaam steeds muteert en nieuwe tumoren aanmaakt, laat hij zich tijdens ondergrondse optredens opereren door zijn assistente Caprice (Léa Sedoux). Wat zien we: veel vlees, getatoeëerde organen, operatietafels die tot leven komen en een man met oren over zijn hele lichaam. Kortom: ik heb genoten.


Crimes of the Future laat je afvragen hoe ver je een lichaam mag toetakelen, al is het van jezelf. Hoe ver kun je gaan voor de kunst (in deze film heel ver). Waar zit schoonheid precies? Het is geen gezellige toekomst die Cronenberg schetst. We voelen niets meer, tot we letterlijk in onszelf beginnen te snijden.


In de film zien we een groep mensen van wie de lichamen zodanig zijn veranderd dat ze plastic kunnen eten. Ze worden door velen als zeer radicaal gezien, als het einde van de menselijkheid in mensen.


De grap is dat we (jij en ik) allemaal microplastics binnenkrijgen. Via de lucht, via groente en fruit, via vissen uit de zee. Er is een gigantisch probleem met plasticsoep in de oceanen dat niet alleen daar het leven bedreigt, maar wat ook effect heeft op onszelf. Daar kunnen we wat aan doen of we laten het gaan in de hoop dat we uiteindelijk, net als het kind in deze film, schuimbekkend een prullenbak op kunnen vreten.


 

Hollywood staakt. Scenarioschrijvers zijn al twee maanden bezig, nu sluiten de filmsterren bij hen aan. Zo’n 160.000 leden van de filmvakbond SAG-AFTRA zijn ermee opgehouden. Daardoor lopen veel belangrijke films en series grote vertragingen op.


Volgende week verschijnt Oppenheimer, de nieuwe film van Christopher Nolan (die was af en verschijnt dus op tijd). De première in Londen werd met een uur vervroegd, zodat de acteurs nog over de rode loper konden voordat de staking begon. Daardoor mochten acteurs niet deelnemen aan evenementen (of aan interviews, zoals mijn collega bij NU.nl ondervond).


De staking gaat onder meer over kunstmatige intelligentie. Acteurs zijn bang dat de technologie hen uiteindelijk overbodig maakt. En die angst is reëel. We zien dat oudere acteurs een digitale verjongingskuur krijgen, dat overleden acteurs opstaan uit de dood en ook deepfakes worden steeds realistischer. Producenten bieden zelfs al aan om figuranten te scannen met de mogelijkheid om hun beeltenis tot in de eeuwigheid in allerlei films te kopiëren. Daar krijgen ze dan een dag voor betaald.


Als deze ontwikkeling escaleert, zijn de wereldsterren uiteindelijk ook niet meer nodig. Daarom strijden de acteurs nu om duidelijke en strenge afspraken om dat niet te laten gebeuren. Terecht, want zoals regisseur Justine Bateman zei: "Er is geen tekort schrijvers, acteurs of regisseurs. Er is überhaupt geen gebrek aan talent."


Waar het op uitdraait als we te veel op kunstmatige intelligentie gaan leunen, is dat we levenloos werk krijgen dat is gebouwd op de informatie waarmee de technologie is gevoed. Dat boort creativiteit de grond in, want een computer verzint nooit iets nieuws. Wij mensen willen verrast worden (Parasite, Squid Game, Everything, Everywhere All At Once) en geen algoritmische series en films meer zien zoals Netflix ze uitpompt. Hup, staken!

 

Toen ik vorig jaar op zoek ging naar een e-bike heb ik getwijfeld over een VanMoof, maar dat ik er geen heb gekocht voelt nu alsof ik door het oog van de naald ben gekropen. De Amsterdamse fietsenmaker staat er financieel zo slecht voor dat faillissement dreigt.


Dat is heel slecht nieuws voor iedereen met een VanMoof. Want als het zo ver komt, stopt de ondersteuning voor de hard- en software van de fietsen. En die zijn al zo slecht te repareren buiten VanMoof om. Mochten de onderdelen op raken en je fiets is stuk, kun je daardoor geen kant meer op.


Als dan ook de ondersteuning voor de VanMoof-app stopt, heb je nog een probleem. De app is namelijk de digitale fietssleutel. Om dat mogelijke probleem alvast op te lossen, bracht uitgerekend de Belgische concurrent Cowboy deze week de app Bikey uit. Daarmee kunnen mensen hun VanMoof-sleutel opslaan, voor het geval de VanMoof-servers eruit vliegen.


De app is denk ik echt niet bedoeld als een extra dolk in de rug bij VanMoof. "Dit project is een initiatief van het softwareteam van Cowboy, dat van fietsen houdt", schrijft de maker op zijn website. "We geloven er heilig in dat elke fiets op de weg hoort te blijven en daarom besloten we dit project op te richten."

 

Jony Ive ontwierp ooit de iPod en de Airpods. Hij verruilde Apple in 2019 voor een eigen bedrijf: LoveForm. Samen met het Britse audiomerk Linn heeft LoveForm een platenspeler ontworpen. Het gaat om een ode aan de LP12 van het bedrijf, die vijftig jaar bestaat. De nieuwe LP12-50 is een schoonheid waarvan 250 exemplaren worden gemaakt. Moeten ze wel 250 mensen vinden die 60.000 euro willen betalen voor een platenspeler.


 

Ik draai m'n hand niet meer om voor het oplossen van vier Wordles tegelijk. Dat betekent niet dat ik een puzzelgenie ben. Of dat ik het geduld heb om The Password Game op te lossen. Dit is een gratis online spelletje waarin je een wachtwoord moet bedenken. Klinkt makkelijk, totdat je aan tientallen bizarre regels moet voldoen die elkaar ook nog eens constant in de weg zitten.

 

Hier heb ik naar uitgekeken: het nieuwe album van Blake Mills. De eigenzinnige muzikant maakte in 2020 het prachtige album Mutable Set en is nu terug met Jelly Road. Mills is zo iemand die helemaal verweven is in de muziekwereld. Hij speelde mee met Lana Del Rey, Julian Casablancas, The Killers en Rufus Wainwright. Als producer zou de 36-jarige artiest bepalend zijn geweest voor het album Rough and Rowdy Ways van Bob Dylan, waarop hij ook gitaar en harmonium speelt.

 

Ik schreef vorige week over Threads, het Twitter-alternatief van Instagram. Die was met een omweg in Nederland te downloaden en te gebruiken, hoewel hij in Europa nog niet officieel was verschenen. Dat had dan weer te maken met strenge Europese regels. Maakt allemaal niet uit, want: het is alweer uit met de pret. Instagram heeft ingegrepen en je kunt vanuit de EU niets meer posten op Threads. Kijken naar alle boomermemes die Amerikanen delen kan nog wel.

 

Nieuw in Las Vegas: The Sphere. Een bolvormig gebouw voor concerten, sportwedstrijden en andere evenementen. De buitenkant is waanzinnig. Dankzij 1,2 miljoen leds verandert het gebouw in een kunstproject. Je ziet onder meer projecties van de aarde, de maan of een grote druppel. Het engst is een gigantisch bewegend oog.


 

"Engelstalige boeken lezen we in het origineel, dat weet iedere intellectueel", schrijft Nikki Dekker in haar interessante essay in De Groene. Ik doe het ook. Maar waarom eigenlijk?

 

Joaquin Phoenix speelt Napoleon in een nieuw epos van Ridley Scott. Grootse beelden in de trailer (en ik hoor een Radiohead-cover).


 

Een ontstaansverhaal over Willy Wonka klinkt als een slecht idee. Maar de trailer van Wonka ziet er precies uit als de film die je rond de feestdagen wil zien. Met Timothée Chalamet als de chocoladefreak en Hugh Grant als... Oompa Loompa. Geregisseerd door Paul King, die eerder de heerlijke familiefilms Paddington en (nog beter) Paddington 2 maakte. Dat belooft veel goeds.


 

Vanaf volgende week draait Barbie in de bioscoop. Zin in. Ik kwam er recent achter dat er een aantal Barbiepoppen zijn gemaakt in een speciale Hitchcock-serie. Hier zie je ze in de doos: The Birds, Rear Window en To Catch a Thief.


 

Je las mijn weblog van 10 tot en met 16 juli. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 11 jul. 2023

Ik had schromelijk onderschat hoe populair Lana Del Rey in Nederland is. De aankondiging voor het concert in de Ziggo Dome kwam slechts een week van tevoren. En toch waren binnen tien minuten alle kaarten weg. Een extra Ziggo Dome zou ook nog wel lukken.


Afgelopen dinsdag was ze er. Voor het eerst in tien jaar weer in Nederland. Voor mij is de muziek van Lana Del Rey perfect om heerlijk bij te zwelgen. Koptelefoon op, klein traantje over de wang. Ik las ergens deze week een mooie omschrijving voor haar muziek: Hollywood sadcore.


Dit beeld rijmt dus niet met het uitzinnige, gillende publiek dat ik in de Ziggo Dome trof. Het enthousiasme van het publiek overweldigde Del Rey evengoed. "That was stunningly deafening", zei ze - na eerlijk gezegd ook het hardste applaus wat ik ooit heb gehoord - na afloop van Summertime Sadness. "I’m gonna take that with me for any bad day I’m having and remember that ten fucking seconds."


Del Rey is een wereldster zonder perfecte show. Er gaat wel eens wat mis. Ze voert wat onwennig een aantal ingestudeerde poses uit. Een charmante combinatie. Het absolute hoogtepunt was Did you know that there's a tunnel under Ocean Blvd. Dat is sowieso een van haar mooiste liedjes, maar live met een paar gospelzangeressen werd het onvoorstelbaar maar waar nog beter. "Don’t forget me", zingt ze. "But I get a feeling after tonight that you won’t."


 

Binnen een paar dagen hebben al bijna 100 miljoen mensen een account op Threads, de Twitter-kloon van Instagram. Dat zijn er megaveel, meer dan De Grote Leider Mark Zuckerberg had verwacht. Zegt hij zelf. En dan te bedenken dat het Europese continent officieel nog geen toegang heeft tot de app (maar met een Amerikaanse Apple ID kun je er al op).


Sinds Elon Musk Twitter overnam voor een astronomisch bedrag en sindsdien bezig is om het platform om zeep te helpen, grijpt de harde kern bijna watertandend naar elk alternatief wat voor handen is. Ook ik heb inmiddels accounts op Mastodon en Bluesky. En nu dus ook op Threads, de app met de beste kaarten om Twitter te verslaan.


Met Threads profiteren Zuck en co maximaal van de huidige chaos bij Twitter. Afgelopen week stelde Elon Musk limieten in van het aantal tweets dat mensen kunnen zien en werd aangekondigd dat Tweetdeck betaald wordt. Allebei beslissingen waarmee Twitteraars op de kast worden gejaagd. Dat precies deze week Threads verschijnt, kan geen toeval zijn.


Het lijkt er zelfs op dat Threads eerder uitkwam dan de bedoeling was, alleen maar omdat het de timing zo goed uitkwam. Je merkt het als je de app gebruikt. Er ontbreekt nog te veel. De zoekfunctie is half af. Er zijn geen hashtags. De tijdlijn is een chaos, gevuld met mensen die je niet volgt en ook niet op omgekeerd chronologische volgorde. Het algoritme van Threads duwt je met de paplepel schijnbaar willekeurige berichten van willekeurige mensen door de strot.

Afbeelding gemaakt met Midjourney.

 

Bizar genoeg lijkt de sympathie van veel Twitteraars nu aan de kant van Mark Zuckerberg. Die zal in zijn handen wrijven, want zijn bedrijven lagen de afgelopen jaren flink onder vuur na schandalen over beïnvloeding, datalekken en de onkunde om de verspreiding van desinformatie tegen te gaan. We zijn de onthullingen van klokkenluider Frances Haugen niet vergeten. Threads is bezig aan een charme-offensief die Meta weer even in het zonnetje zet, en Musk nog iets verder in de schaduw, maar wat zit er achter?


Techschrijver Ryan Broderick drukt de hosannageluiden in zijn nieuwsbrief Garbage Day de kop in. "Het ware doel van Threads is om de code van Instagram een nieuwe lik verf te geven in de hoop het netwerk weer relevant te maken", schrijft hij. "En Threads is het bewijs dat Meta na al die jaren nog steeds geen andere ambitie heeft dan zo groot mogelijk worden."


Threads voelt nu misschien nog fris en spannend, maar Zuckerberg was er zelf ook duidelijk over. Hij wil 1 miljard mensen op de app krijgen. "Daarna gaan we nadenken over hoe we hier geld aan kunnen verdienen", schrijft hij. We kennen het riedeltje wel: eerst zorgen dat je gebruikers niet meer zonder je app kunnen, daarna injecteer je hun oogballen met advertenties.


 

Heel veel zin in de nieuwe film van Martin Scorsese: Killers of the Flower Moon. Hij komt in oktober uit en duurt 3,5 uur.


 

Het YouTube-algoritme is echt zo goed. Het weet echt precies wat ik wil zien, zoals deze video over het opvoeren van kinderspeelgoed.


 

Ik las de eerste roman van Tom Hanks uit: The Making of Another Major Motion Picture Masterpiece. De titel is uitstekend gekozen, want in het boek lees je tot in detail over hoe een superheldenfilm tot stand komt. Van het bronmateriaal tot de casting en de opnames zelf. Tom Hanks kan best meeslepend schrijven, blijkt uit het eerste deel dat het verhaal vertelt over een man die terugkeert uit een oorlog waar hij de vlammenwerper bediende.


Dat het boek zelf geen meesterwerk is, komt omdat de rest van het boek niet zo tot leven wil komen. Hanks blijft maar personages introduceren tot het je nauwelijks meer boeit en vervolgens gebeurt er net iets te weinig dat echt impact maakt. Daardoor lossen de verhaallijntjes op in het niets.


Be honest: How many times have you—and maybe you alone, or you and your family—said, “Hey, let’s watch something tonight”? Great, you pick up the remote and it takes you forever to agree on what you’re going to watch on Apple or Netflix or Hulu or Amazon Prime. “Oh, no, not that. No, not that. No, not that.” So forty-five minutes later you have decided, by way of bitter compromise, what you are going to watch—which is not what you really want to watch, but you’re going to have to go along with it because three of the rotten members of your family have voted in favor of this thing and you’re on the losing side. You turn down the lights. You enter your fucking password. And the code comes along and it asks for your billing address. And someone has to go through their phone, come up with a billing address. Because why did they reboot this? Who rebooted it? So there’s another fifteen minutes that are lost to the process. Now you’re finally ready to start the movie that you have all “agreed” to watch. And you think, At last, let’s watch the movie. Seventeen minutes into it, you think, I have no investment in this movie whatsoever. I don’t like this movie. I’m going to leave the room and not bother watching the rest of this movie. Right? How many times?
 

Je las mijn weblog van 3 tot en met 9 juli. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen

Bijgewerkt op: 3 jul. 2023

De nieuwe film van Wes Anderson is een toneelstuk binnen een toneelstuk, en ondertussen ook een serie op televisie. Je kijkt naar acteurs, die gespeeld worden door acteurs, die gespeeld worden door acteurs. Klinkt ingewikkeld, maar uiteindelijk valt het wel mee. Toch is Asteroid City een ontzettend rijke film, waarin zowel heel weinig als heel veel gebeurt.


Het grootste deel van de tijd volg je het toneelstuk zelf zoals dat ergens in een zaal in New York wordt opgevoerd. In het stuk ontmoeten mensen elkaar in Asteroid City, een Looney Tunes-achtig stadje (er is zelfs een Roadrunner-pop). De groep komt tijdelijk vast te zitten vanwege een bezoekje van een alien en als kijker volg je hoe de onderlinge verhalen zich uitspelen tot de lockdown is opgeheven.


Ondanks de vele personages (in dubbelrollen), slaagt de jongleeract van Wes Anderson. En werkt de film op meerdere metaniveaus. Het is namelijk ook een film over de pandemie en wat er gebeurt als je hele wereld ineens op zijn kop staat. Maar de boeiendste laag gaat over filmmaken en acteren zelf. Welke verwachtingen heeft de kijker en welke betekenis stopt de filmmaker in zijn werk? Snappen de acteurs dat altijd? En moet dat?


Ik denk dat Asteroid City veel zegt over Wes Anderson zelf, wiens stijl vaak wordt nagedaan. En meestal blijft dat oppervlakkig, omdat het niet raakt aan de inhoud. In Asteroid City barst het van de details, verwijzingen en ideeën. Filmisch is het smullen en Andersons script is haarscherp. Al die onderdelen bij elkaar zorgen voor een bomvolle film - als je zin hebt om er op dat niveau in te duiken. Ik wil nog een keer.


 

Anderson werkt vaak samen met dezelfde acteurs en ook in Asteroid City kwamen weer veel bekenden uit zijn eerdere films voorbij. Maar één persoon ontbrak: Bill Murray.


Hij was wel gecast, maar liep vlak voor de opnames het coronavirus op. Anderson zocht een vervanger en dat werd Steve Carrell, de hotelmanager in de film.


Maar toen Murray beter was, kwam hij alsnog naar de opnames in Spanje. Zonder rol. Anderson hoopte nog iets voor hem te bedenken, maar daar kwam hij niet uit: "Je kunt niet zomaar een nieuw personage opvoeren.". Ondertussen hing Murray rond op de set en gaf hij peptalks aan acteurs. "Hij was goed voor het moraal", zegt Anderson.

Uiteindelijk vond Anderson een manier om Murray zijdelings bij het project te betrekken. In een promotievideo voor de film speelt Murray een acteur die uit de film is geknipt. Meer meta wordt het niet.

 

Na vijftien jaar is er weer een nieuwe Indiana Jones-film, waarschijnlijk de laatste. En ik heb genoten van het avontuur.


Online lees ik in reviews dat de film overbodig is. Raar argument om ergens niet van te kunnen genieten. En ja, het leunt op nostalgie. Maar ik vind het juist heerlijk dat Indiana Jones nog steeds in de kern een 80s-film is. Zo worden ze niet meer gemaakt, om maar eens een cliché te gebruiken.


Aan de andere kant speelt de film zelf ook met de houdbaarheidsdatum van Indy (nog steeds vol overtuiging gespeeld door Harrison Ford, inmiddels 80 jaar oud). In The Dial of Destiny is het 1969. Er gaan mensen naar de maan. Sexy science news is hip. Archeologie is maar een stoffig begrip. Jones lijkt uitgerangeerd.


Ik zou deze film niet stoffig willen noemen. Het is een achtbaanrit, het is Kuifje, het vliegt uit de bocht. Maar wat mij betreft is met deze film The Kingdom of the Crystal Skull rechtgezet (volgens velen een zeperd, vond ik ook wel meevallen). Dus hoezo overbodig?

Er zijn door de jaren heen veel Indiana Jones-games verschenen. Veel slechte ook, trouwens. Op YouTube staat een uitgebreid retrospectief.

 

Dan nog even hoofdstuk 45 in De Ontmanteling van Twitter. Voortaan heb je een account nodig om tweets te kunnen lezen. Maar ook met een account kun je tijdelijk maximaal zeshonderd berichten per dag zien. Behalve als je betaalt voor Twitter Blue, dan ligt het limiet op zesduizend.


Volgens Elon Musk zijn de beperkingen nodig omdat AI-bedrijven gigantisch veel data van het platform kopiëren. Die toestroom zou Twitter niet aankunnen. Gebruikers lopen tegen grenzen aan in de Twitter-app. Nieuwe berichten worden niet ingeladen en er verschijnt een melding dat het "snelheidslimiet is overtreden".


Wederom chaos dus. Dat merk je direct aan de toename van activiteit op Twitter-alternatieven. Bluesky (van Twitter-oprichter Jack Dorsey) zag een grote toestroom aan gebruikers, waardoor het platform instabiel werd. Ook Mastodon had problemen. "Ik zou het waarderen als Elon Musk zijn website op werkdagen zou verwoesten", schreef Mastodon-oprichter Eugen Rochko, die op zijn vrije zaterdagavond aan de bak moest, met enig gevoel voor humor.


Over humor gesproken. Het zou kunnen dat AI-bedrijven Twitter-data scrapen. Maar webontwikkelaar Sheldon Chang vond een andere oorzaak van het hoge verkeer op Twitter. Namelijk Twitter zelf. Een foutje in de webapp van het platform blijft maar oneindige bezoekaanvragen versturen. "Unbelievable. It’s amateur hour."

 
PS.

Nu kennen we Siri en Alexa, maar al in de jaren '90 bestonden er virtuele assistenten. De bekendste is Clippy, die je hielp (of in de weg zat) op Windows-systemen. Great Big Story interviewde ontwerper Kevan Atteberry.


 

Ik heb meer uren dan me lief is gekeken naar YouTubers die de game Only Up spelen. In het spel zorg je dat een poppetje alleen maar omhoog gaat. De besturing is matig en de sprongen zijn lastig, als je valt moet je weer een heel stuk opnieuw spelen. Typisch zo'n game die leuker is om te kijken dan zelf te spelen (nog geen tientje op Steam).

 

Fontaines DC-zanger Grian Chatten heeft zijn debuutalbum als solo-artiest uitgebracht. Chaos For The Fly heet het, en ik ben alweer om. Bij het nummer All Of The People is een clip gemaakt.


 

De fantastische regisseur Joanna Hogg heeft een nieuwe film. Na het prachtige The Souvenir I & II is daar nu The Eternal Daughter. Een spookverhaal in een oud hotel, maar eigenlijk een klein drama. Daar zou ik wat over kunnen schrijven, maar lees vooral de recensie van (Nederlands beste recensent) Elise van Dam in de Filmkrant. Zij beschrijft het heel mooi.


 

Enorm genoten van deze video. Over de zoektocht naar het verhaal achter Michaelsoft Binbows.


 

Je las mijn weblog van 26 juni tot en met 2 juli. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen!

bottom of page