top of page

Bijgewerkt op: 25 jun. 2023

Zo stelde Frances Haugen zich voor toen ze bij het Amerikaanse Congres verscheen: "Ik ben een voormalig werknemer van Facebook en ben daar gaan werken, omdat ik denk dat Facebook de belofte heeft om het beste in ons naar boven te halen. Maar vandaag ben ik hier omdat ik geloof dat de producten van Facebook kinderen schade kunnen toebrengen, voor verdeeldheid kunnen zorgen, onze democratie kunnen verzwakken en nog veel meer."


Haugen deelde duizenden interne documenten van Facebook met journalisten, zodat de hele wereld kon zien dat het beleid van het bedrijf niet deugde. Om een voorbeeld te noemen wist Facebook dondersgoed dat zijn algoritmes steeds extremere berichten opdrongen aan gebruikers. Ook als daarmee verdeeldheid werd gezaaid of zelfs gevaarlijke situaties mee in de hand werden gewerkt.


Tieners die #gezonde_recepten volgden, werden bijvoorbeeld naar pro-anorexia-berichten geleid. Mensen die zochten op #extreem_afvallen, werden geleidelijk naar zelfbeschadiging geloodst. Allemaal door een blind algoritme dat mensen zo lang mogelijk probeert vast te houden, zodat ze meer advertenties zouden bekijken, waar Facebook dan weer rijker van wordt.


 

Frances Haugen schrijft hierover in haar onlangs verschenen boek De Facebookfacade (of in het Engels: The Power of One, Blowing the Whistle on Facebook). Haugen zag van dichtbij hoe aanbevelingsalgoritmes werken die bepalen wat wij op sociale media voorgeschoteld krijgen. Want jouw Facebook-tijdlijn ziet er heel anders uit dan de mijne. En wat jij ziet op Instagram, zie ik waarschijnlijk niet. Haugen zag daarbij ook de ontwrichtende gevolgen die deze algoritmes kunnen hebben. Hoe mensen losgezongen raken van de werkelijkheid en in complottheorieën worden gezogen. Of geleidelijk worden aangezet tot geweld.


Deze week was Haugen in Amsterdam, waar ze het Mozilla Festival opende, een kleinschalige conferentie in de Tolhuistuin rondom de impact van technologie op de samenleving. Na afloop kon ik haar tien minuten interviewen voor NU.nl. Veel te kort om de diepte in te gaan, maar ze had een strak schema en gelukkig lukte het ons om snel de diepte in te gaan. Het werden twaalf minuten.


Terwijl we naar onze plek op het terras liepen, vertelde ik haar dat ik de afgelopen dagen als een bezetene haar boek had zitten lezen. Het was me net niet gelukt om het einde te halen. "De laatste vijftig pagina's zijn mijn favoriete deel!", zei ze. "Dan heb je nog wat tegoed."


Inmiddels heb ik het boek uit en snap ik waarom ze dat zei. Doorgaans blijven dit soort boeken vaak hangen in het aantonen van misstanden, maar Haugen komt op het einde met oplossingen voor socialemediaplatforms. "Een veiligere, prettigere ervaring van sociale media is mogelijk", zegt ze. Maar haar onthullingen zijn slechts een eerste stap en er moeten er meer volgen.


 

Want: veel is er nog niet veranderd. Maar verandering kost tijd, schrijft Haugen. Toen er net auto's rondreden, waren ze niet voorzien van gordels en airbags. Sterker, geen automaker wilde de eerste zijn om veiligheidsmaatregelen in hun wagens te bouwen. Mensen zouden wel kunnen denken dat er iets mis was met de auto's, waardoor de maatregelen nodig waren.


Ford kwam in 1956 met de eerste gordel op de markt. Daarna duurde het 19 jaar voordat hij verplicht werd in Nederland.


Zo lang de druk niet wordt opgevoerd op socialemediabedrijven, zullen ze doorgaan om mensen zo lang mogelijk vast te houden, denkt Haugen. Ook al schaadt het de maatschappij. En dat wij blijven doomscrollen, is heus niet alleen onze schuld. Dat vertelde ze me in onderstaand fragment:


 

Wes Anderson is geen fan van de TikTok- en Instagram-trend waarin zijn stijl wordt gekopieerd. Hij probeert de filmpjes te ontwijken. "Als iemand me zoiets stuurt, verwijder ik het direct en zegt ik: 'Sorry, maar stuur me alsjeblieft geen dingen van mensen die me nadoen."


"Ik wil er niet naar kijken en denken: 'Is dit wat ik doe? Is dit wat ik bedoel?' Ik wil niet zien hoe anderen mij zien, want wie weet ga ik dat soort dingen vervolgens maken."


Met andere woorden: Wes Anderson wordt niet graag een karikatuur van zichzelf. Het stoort mij ook altijd een beetje als mensen zijn films afdoen als een trucje. Met pastelkleuren, een opgewekt klassiek deuntje en gecentreerde beelden ben je er nog niet. Ook dat blijkt wel uit de meeste klonen op sociale media. Laten we regisseurs met een eigen visie en stijl koesteren.


Deze week verschijnt Asteroid City, de nieuwe film van Wes Anderson. Op het moment van schrijven heb ik hem nog niet gezien, maar ik kom er volgende week op terug. Wel keek ik deze fijne video van Vox over filmprops en miniaturen (in Wes Anderson-stijl gemaakt, dat wel).


 

Een nieuwe single van The Smile (de band van Thom Yorke, Jonny Greenwood en Tom Skinner)! Bending Hectic duurt acht minuten, begint rustig, maar bereikt dan grote hoogten. Staat hier volle bak op repeat.


 

Er komt een nieuw film van Ethan Coen (een van de Coen brothers, die eerder Fargo, No Country for Old Men en The Big Lebowski maakten).


 

Twee hoogtepunten van Glastonbury. Arctic Monkeys speelt Body Paint, hun beste livenummer van dit moment. Hoewel Alex Turner er tegenwoordig een sport van maakt om zo irritant mogelijk achterin het ritme te hangen, is alles in de tweede helft geweldig.

Het andere hoogtepunt is Rick Astley. Ja, die van Never Gonna Give You Up. Speelt tegenwoordig ook zeer verdienstelijk nummers van The Smiths. Zoals deze, samen met de band Blossom:


 

De komende tijd test ik het Twitter-alternatief Bluesky. Volg me gerust!

 

Je las mijn weblog van 19 tot en met 25 juni. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen!



Bijgewerkt op: 18 jun. 2023

Lang leve Werner Herzog! Het werk van Duitse filmmaker wordt de komende maanden in EYE gevierd met een tentoonstelling. Nog beter is dat daardoor verschillende van zijn films opnieuw in filmhuizen te zien zijn.


Ik heb zin om Aguirre, der Zorn Gottes op het grote scherm te kijken. Al ben ik een grotere bewonderaar van zijn documentaires dan van zijn speelfilms. Jammer genoeg worden die in mindere mate door het land getoond. Toch een paar niet te missen tips: Grizzly Man, Lessons of Darkness, Little Dieter Needs to Fly, Cave of Forgotten Dreams (in 3D!) en Into the Abyss.


Ter gelegenheid maakte de Filmkrant trouwens dit briljante portret van Herzog, aan de hand van zijn aversie tegen kippen.


 

Nog zo'n leipe filmmaker die zich waagde aan de Zorn Gottes, oftewel de Toorn van God: Phil Tippett. Deze legendarische stop-motionanimator maakte Jabba The Hutt, animeerde hoe een AT-AT op zijn knieën ging in The Empire Strikes Back en bracht dinosaurussen tot leven in Jurassic Park. Ondertussen werkte hij dertig jaar aan Mad God, een film die vorig jaar verscheen.


Nadat een ziedende God heeft huisgehouden is de aarde gehuld in duisternis. Overal is het ranzig en glibberig. Organen pulseren, grote machines pompen en dreunen. Mensachtige wezens werken als slaven, worden platgewalst, spatten uit elkaar. Er zijn gigantische vleesmolens, graafmachines vervoeren lijken. Er is pus, er is stront. Alles hangt aan ijzerdraad en naaisel aan elkaar. Een dokter rukt een borstkas open en er volgt een bloederige operatie die minutenlang duurt.


Al zin om te kijken?


De eerste keer dat ik van Mad God hoorde was zeven jaar geleden. Ik werkte bij Bright en mocht Tippett interviewen over zijn werk. Mad God was toen nog een virtualrealityproject en bestond uit meerdere korte films. Dat moet wel waanzinnig zijn, die versies heb ik niet gezien. Maar wat Tippett destijds uitlegde over zijn VR-films, geldt in zekere zin nog steeds voor deze versie: "In Mad God gebeurt overal iets en ook al is het verhaal niet direct te volgen, het voelt alsof je er onderdeel van uitmaakt."


Dus als je eens in een experimentele bui bent, zoek dit op*. Zeker weten dat je nog nooit zoiets hebt gezien. (En wil je daarna nog eens een bizarre animatiefilm zien, kun je verder met The Wolf House. Op zijn eigen manier compleet geschift.)

* Dit soort tips van mij aannemen op eigen risico.

 

Er komt een nieuw nummer van The Beatles. Ja echt, dit jaar nog. Met behulp van kunstmatige intelligentie kan een oude, krakerige demo met de stem van John Lennon opgepoetst worden.


Waarschijnlijk gaat het om Now And Then, een compositie van Lennon uit 1978 waarin hij de liefde bezingt. De overgebleven bandleden probeerden het nummer jaren na de dood van Lennon al eens op te nemen, tot George Harrison afhaakte. Hij vond de kwaliteit van Lennons stem te slecht.


Maar nu is dat dankzij AI geen probleem meer. Hiervoor wordt dezelfde technologie gebruikt als voor het geluid in Get Back, de fantastische Beatles-documentaire van Peter Jackson.


Ergens ben ik een beetje huiverig. We hebben vaker gezien dat doden tot leven worden gewekt met AI en we weten dat McCartney moeilijk afscheid kan nemen van Lennon. Het goede nieuws is dat deze audio is gebaseerd op een bestaande demo die daadwerkelijk door Lennon is ingespeeld. Maar even door filosoferen: in hoeverre wordt de stem van de demo aangevuld met geluidsgolven die helemaal niet bestaan? En in hoeverre is dit dan nog de stem van John Lennon?

Afbeelding gemaakt met Midjourney.

 

Dan volgt nu een beknopte samenvatting van de soap die Reddit de afgelopen week was (en op het moment van schrijven nog niet is afgelopen):


Onafhankelijke ontwikkelaars van Reddit-apps moeten vanaf juli plotseling bizar hoge bedragen betalen om te blijven bestaan. De maker van de app Apollo zei al dat hij geen miljoenen dollars kon ophoesten en moet aan het einde van de maand zijn app sluiten.


Duizenden subreddits met miljoenen leden gingen in protest tegen de beleidswijziging van Reddit. De fora gingen op zwart. Het idee was om dat twee dagen te doen, maar veel subreddits hebben hun staking verlengd.


Dat komt omdat Reddit-baas Steve Huffman niet van plan is om iets te veranderen. Volgens hem hebben appmakers lang genoeg financieel geprofiteerd van Reddit en is het niet meer dan logisch dat zij nu gaan betalen. Kan zijn, maar volgens de ontwikkelaars de prijzen liggen onredelijk hoog.


Hoewel Huffman eerst tegen zijn personeel zei dat de staking wel over zou waaien, zijn er nu dreigbrieven (je mag het van Reddit zo niet noemen) naar moderatoren van gesloten subreddits gestuurd. Moderatoren van gesloten subreddits die het niet eens zijn met de protesten kunnen bij de leiding aankloppen, zodat Reddit de overige mods kan verwijderen en de subreddit weer open kan. Want moderatoren moeten hun werk kunnen doen, zegt Reddit. Klinkt in mijn oren als aanzetten tot muiterij.

Heerlijke afbeelding, gemaakt met Midjourney.

 

Het internet staat vol met verkeerde informatie en daarom kocht een journalist van Ars Technica een volledige encyclopedieserie van World Book. De uitgever brengt die boeken al sinds 1917 op de markt. Er is nog steeds vraag naar. Ik snap dat wel: de belangrijkste informatie ter wereld past in 22 boekdelen. Neutraal beschreven, geen online discussies. Klinkt als een verademing.

 

Kunststof-presentator Jellie Brouwer is bezig aan de laatste fase van haar leven. De geest wil door, het lichaam is helemaal op. Brouwer’s leven kent ondanks vele tegenslagen ook extreme vormen van geluk. Die momenten hebben volgens mij de overhand als je het prachtige interview in Volkskrant Magazine leest.


Deze afsluitende quote, gericht aan interviewer Sara Berkeljon, grijpt je bij de strot: "En tegelijkertijd kan ik dus ook denken, terwijl wij hier nu zitten: stel dat het omgekeerd zou zijn. Dat het zoveel erger zou zijn als jij… met je twee kleine kinderen. Ik ga echt niet woedend zitten zijn, dat mij dit overkomt."

 

We zijn pas anderhalf jaar onderweg in Mark Zuckerbergs tienjarenplan voor zijn Metaverse, maar zijn idee voor een virtuele wereld waarin alles kan, komt vooralsnog niet echt van de grond. Met de komst van Apples Vision Pro kan de verkoop van Meta’s VR-brillen weer een impuls krijgen, schreef ik op NU.nl. (Weer die verduvelde gratis inlogmuur!)

 

Max Park loste een Rubik's Cube op in 3.13 seconden en heeft daarmee een nieuw wereldrecord te pakken. Het vorige record werd zes jaar geleden gehaald en stond op naam van Yusheng Du. Iedereen wordt gek in dit filmpje.


 

The New York Times heeft een nieuw spelletje. In navolging van Wordle is er nu Digits. Je krijgt per level zes nummers die je moet optellen, aftrekken, delen of vermenigvuldigen om bij een vooraf bepaald cijfer uit te komen.

 

Ik geniet van Marcel van Roosmalen en Gijs Groenteman op SBS 6. Ze hebben deze maand elke werkdag een talkshow. Twee weken geleden begon het voorzichtig, afgelopen vrijdag werden er namen gescandeerd, confettikanonnen afgeschoten en liep Donnie de polonaise terwijl Van Roosmalen zijn boek voorlas. Waanzinnige cult-tv. Ik hoop dat het de komende twee weken elke dag steeds iets verder escaleert.

 

De video's van dit YouTube-kanaal zijn voortaan dé manier om in slaap te vallen. Heerlijk wegdommelen met Zelda-lore.


 

Ik was bij Beyoncé in de Johan Cruijff ArenA. Wat een wereldster. Dit was tweeënhalf uur gekte tot op de seconde geregisseerd. Op het Parool, Trouw, de Volkskrant en AD staan recensies, voor de liefhebber.


Tijdens het eerste nummer droeg Beyoncé trouwens een jurk van de Nederlandse ontwerper Iris van Herpen.

 

Je las mijn weblog van 12 tot en met 18 juni. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen!

Bijgewerkt op: 11 jun. 2023

Voor het eerst was ik op uitnodiging van Apple mee naar het Apple Park in Cupertino, Californië, voor het Worldwide Developers Conference (WWDC). Daar komen elk jaar honderden ontwikkelaars en journalisten bij elkaar om nieuwe software en producten van Apple te bekijken. Het was een speciale editie, want er was een gloednieuw apparaat: de Vision Pro. Een augmentedrealitybril met virtualrealitymogelijkheden voor 3.499 dollar. Slik.


Even kort: augmented reality stelt je in staat om beelden over je omgeving te projecteren. Het lijkt dan alsof apps voor je neus in het luchtledige zweven. Je kan bijvoorbeeld een enorm scherm laten verschijnen om films en series te kijken. Met de bril kun je zelf ook foto's en video's opnemen - in 3D. De bril is daarnaast geschikt om mee te werken. Dan breid je het scherm van je MacBook bijvoorbeeld uit door tabbladen virtueel naast je laptop te plaatsen. Je moet het even zien:


 

Ik was helaas niet een van de weinige uitverkorenen die Vision Pro een klein uurtje mochten dragen, zoals YouTuber Marques Brownlee. Maar ik heb de headset wel gezien. In het Steve Jobs Theater stonden er een stuk of tien uitgestald, met de vizieren naar het publiek gericht. Aanraken was streng verboden. Ook de binnenkant bekijken was onmogelijk. Het schijnt dat de lenzen zelfs afgeplakt waren.


De buitenkant heb ik verder goed kunnen bekijken. Het apparaat viel me qua dikte mee. De tijd van de lompe VR/AR-brillen lijkt echt voorbij. Al schijnt hij vrij zwaar te zijn om te dragen. Aan de bril zit een kabel met een externe accu, die je in je broekzak kunt stoppen en waarmee hij volgens Apple twee uur mee gaat. Daarmee ga je films als Spider-Man: Across the Spider-Verse of Avatar: The Way of the Water dus niet redden. Dan moet je de bril aansluiten op het stroomnet of aan andere accu's, die ongetwijfeld los te koop zullen zijn.


Overigens leek het display aan de buitenkant me niet heel helder en spiegelde het behoorlijk. Dat scherm aan de buitenkant is er vooral voor omstanders. De ogen van de drager kunnen er op verschijnen. Die worden met cameraatjes aan de binnenkant gefilmd. Dit moet mensen in de buurt het idee geven dat je niet helemaal in je eigen wereld zit. Het ziet er op de beelden van Apple wel wat creepy uit.


 

Het blijft verbazingwekkend hoe Apple momentum creëert rondom zijn producten. Het is Meta en Microsoft nog niet gelukt om de massa enthousiast te krijgen voor VR/AR-brillen. Maar na de aankondiging van de Vision Pro heeft ineens iedereen het over de bril. Het wemelt direct van de memes. En of dat nou door de (te) hoge prijs komt of niet, zelfs de Hema had een inhaker.


Voor NU schreef ik dit artikel over de Vision Pro en de eigenwijze koers die Apple vaart. Waar andere techreuzen focussen op de komst van generatieve AI, zet Apple nu vol in op AR. Dat is een gok van Tim Cook. Hij denkt dat deze 'ruimtelijke computer' net zo'n impact gaat maken als de iPhone en Mac.


De eerste reacties zijn positief, maar die gaan vooral over hoe de Vision Pro werkt. De resolutie is beter dan van de concurrerende brillen en de hand- en spraakbediening lijken een schot in de roos. Maar de echte vraag (die je ook bij brillen van Meta en Microsoft kunt stellen) blijft onbeantwoord: waarom? Waarom wil je apps de echte wereld in trekken? Gaan we straks met z'n allen een skibril opzetten en zo naast elkaar op de bank zitten? En: waarom zou je er 3.499 euro voor neerleggen?


Het is te vroeg om daar iets zinnigs over te zeggen.

 

Ik denk dat Mark Zuckerberg wel blij is met de nieuwe aandacht voor AR/VR. Hij pompte miljarden in zijn Metaverse, een virtuele wereld die vooralsnog niet echt van de grond komt. Het zou mij niets verbazen als mensen die door Apples Vision Pro zijn geënthousiasmeerd de technologie nu willen proberen met een Oculus Quest van Meta.


Zij kopen dan wel echt een ander apparaat. Apple en Facebook hebben verschillende ideeën over mixed reality. “Onze visie voor de Metaverse is fundamenteel sociaal”, zei Zuckerberg na de aankondiging van Apple. “Ons apparaat draait om actief zijn en dingen doen. Bij elke demo van Apple zat een persoon op de bank. Dat kan een visie op ruimtelijke computers zijn, maar dat is niet wat ik voor ogen heb.”

 

Hier, trouwens, loop even een stukje mee over Apple Park. Ik heb wat foto's geschoten.


 

Poor Things is de nieuwe film van Yorgos Lanthimos. Emma Stone speelt Bella Baxter, een dode vrouw die daarna tot leven wordt gewekt door Dr. Godwin Baxter. De dokter wordt gespeeld door Willem Dafoe, die er door gezichtsprotheses zelf ook uitziet als het monster van Frankenstein.


De film is gebaseerd op het gelijknamige boek van de Schotse schrijver Alasdair Gray uit 1992. Het gaat over de verlangens van mannen en de onafhankelijkheid van vrouwen. Dat zie je al in de trailer, net als de heerlijk uitgesproken Victoriaanse fantasiesetting. Hier heb ik zin in.


 

Ik heb Spider-Man: Across the Spider-Verse gezien en geloof me: het is fantastisch. Als je dacht dat de animatie van de vorige Spider-Verse-film niet beter kon, maak dan je borst maar nat. Ga hem kijken in de bioscoop.


En dit is echt heel leuk. Een 14-jarige jongen maakte de trailer van Across the Spider-Verse op waanzinnige wijze na met LEGO. Phil Lord en Christopher Miller (regisseurs van The LEGO Movie en schrijvers/producers van Across the Spider-Verse) zagen de video, waren diep onder de indruk en vroegen de jongen mee te werken aan de nieuwe Spider-Man film. En ja: duh, dat wilde hij wel.


 

Hier een aardige video die in 17 minuten uitlegt hoe Teenage Mutant Ninja Turtles van een geintje uitgroeide tot een franchise van 15 miljard dollar. Terwijl de Turtles wereldberoemd werden, verloren de twee tekenaars elkaar uit het oog. Ergens in dit verhaal zit een langere documentaire met meer drama verscholen.


Dit filmpje gaat vooral over de comics (die met een oplage van 3.275 begonnen), op Netflix is een aflevering van The Toys That Made Us gewijd aan de populariteit van TMNT-actiefiguren.


 

Het nieuwe seizoen van Fortnite is begonnen. Je kunt Optimus Prime vrijspelen, dus ik speel weer. Ik ben een simpele man. Oh, en er is een This is fine-emote.


 

Je las mijn weblog van 5 tot en met 11 juni. Abonneer je ook op mijn nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen!



bottom of page