De Utrechtse chefkok Ernst de Witte bezocht het Amsterdamse Van Gogh Museum en bekeek het schilderij 'Rode kolen met uien'. Maar hij zag toch echt knoflook in plaats van uien. Honderd jaar lang heeft niemand er iets van gezegd, maar dankzij De Witte werd er een onderzoeksteam opgetuigd en zij concludeerden inderdaad: het is knoflook. Geweldig verhaal.
Casey Neistat liet ChatGPT 4 een script schrijven voor zijn nieuwste vlog. Kijk ernaar en je trekt waarschijnlijk dezelfde conclusie als Neistat: het is zielloos.
Dat Neistat de zinnen oplepelt als een robot helpt niet. Maar afgezien daarvan mis je simpelweg creativiteit en zit je opgescheept met een saaie video over New York (ergens ook wel knap!).
Soms is AI juist eng goed. Dit nummer van Drake en The Weeknd is online al miljoenen keer beluisterd. Gemaakt met kunstmatige intelligentie (zegt maker Ghostwriter tenminste), maar het klinkt eng realistich. The Verge probeerde chocola van de situatie te maken.
Het wemelt van de AI-muziek. Hier heb je een volledig album van Oasis-coverband AISIS. Liam Gallagher heeft een nummer gehoord en noemt het beter dan "the rest of the snizzle out there". Op TikTok gaat KanAI (Kanye AI) als een trein. Er zijn AI-covers van The Plain White T's, Eiffel 65 en zelfs... K3.
Hoe gaan we hier nou mee om? Straks weet je echt niet meer wat echt of nep is. Nog afgezien van artiesten die zullen liegen dat AI het heeft gemaakt om aandacht te krijgen voor hun nummer. Bij wie ligt dan het auteursrecht? Van wie is een computerstem die getraind is met de audio van een bestaande artiest eigenlijk?
Nick Cave reageerde fel op fans die hem resultaten stuurden van songteksten die zogenaamd in zijn stijl waren gegenereerd. "Bedankt voor deze songtekst, maar met alle liefde en respect: dit liedje is bullshit, een groteske bespotting van wat het betekent om mens te zijn."
Neistat concludeert eigenlijk hetzelfde. "Hoe meer menselijkheid er in een creatieve uiting zit, des te meer het betekent voor jou: de kijker of luisteraar."
Dan Gheesling (won ooit Big Brother en) is een van de meest unieke Twitch-streamers. Pas als je hem een tijdje volgt, begrijp je de inside jokes en wat hij überhaupt allemaal zegt, maar hij schreeuwt nooit en blijft positief. Doorgaans speelt hij moeilijke indiegames.
De afgelopen maanden kon je volgen hoe hij level 7-99 in Spelunky 2 probeerde te bereiken. Als groot fan van die game (mijn record blijft steken op 7-42) kan ik alleen maar beamen dat het een waanzinnige uitdaging is. Om tot level 7-5 te komen moet je een reeks van achttien op zichzelf al ingewikkelde stappen doorlopen zonder dood te gaan. Daarna probeer je nog eens 94 levels lang in leven te blijven, door in elk van die levels drie bellen te vinden, ze te laten klappen, een reusachtige kwal te ontwijken en door een deur naar het volgende level te gaan.
Het gewonnen spel van Gheesling staat volledig op YouTube. Een zit van ruim zes uur, nagelbijtend spannend. Inclusief alle eerdere pogingen deed Gheesling er in totaal 173 uur over om 7-99 te halen en te winnen.
The Velvet Queen staat op NPO Start. Een documentaire met waanzinnige beelden, prachtige muziek, vol overpeinzingen over de schoonheid van stilstaan en bewondering.
We kennen Netflix nu als streamingdienst, maar 25 jaar geleden begon het met dvd's. Die werden via een website verhuurd en vielen dan in een rode envelop op de mat. Binnenkort stopt Netflix ermee. Er werden ruim 5 miljard dvd's verzonden in de VS. De eerste was Beetlejuice, de populairste film was The Blind Side.
Starship, de megaraket van SpaceX, maakte zijn eerste testvlucht. Hij steeg zowaar op, begon na een tijdje te tollen en explodeerde. Wat een geweld!
Wie is de man die op de foto bij de Wikipedia-pagina over shrug zijn schouders ophaalt?
Ik lees De Mitsukoshi troostbaby company van Auke Hulst.
De Vermeer-tentoonstelling in het Rijksmuseum was het beste cadeau wat ik mezelf kon geven. Waanzinnig om een paar honderd jaar terug in de tijd te reizen en de alledaagse levens van mensen te bezoeken.
Je las mijn weboverzicht van 17 tot en met 23 april.