top of page

Bijgewerkt op: 11 aug.

Snow Leopard (1837), Charles Hamilton Smith (1776-1859)

Een sneeuwluipaard laat zich in het wild maar weinig zien. Volgens het WNF leven er tussen de 4.000 en 6.500 in de Aziatische bergen, maar dat is grotendeels giswerk. Er zijn onderzoekers die de dieren jarenlang bestuderen en afreizen naar hun leefomgeving, maar die er nooit een te zien krijgen.


In de prachtige documentaire The Velvet Queen reis je met natuurfotograaf Vincent Munier en schrijver Sylvain Tesson mee naar de Tibetaanse hooglanden om op zoek te gaan naar de sneeuwluipaard. Munier wist ze al vaker te fotograferen. Maar zelfs bij foto's waarvan je weet dat ze erop staan, duurt het soms seconden voordat je ze daadwerkelijk ziet. Door hun vacht steken ze amper af in de omgeving. Camouflage in optima forma.


Mensen die de barre kou trotseren om de sneeuwluipaard te zoeken, weten al bij vertrek dat de kans zeer klein is dat ze het beest daadwerkelijk zullen zien. De Britse schrijver Peter Matthiessen (1927-2014) trok twee maanden door de Tibetaanse bergen. Hij schreef dan wel het boek The Snow Leopard, maar had geen geluk. Een dag na zijn vertrek zag zijn medereiziger er wél een.


Voor Matthiessen vormde het dier een symbool voor een zoektocht die natuurlijk niet alleen ging over het vinden van de sneeuwluipaard. Matthiessen gebruikte zijn reis om het zenboeddhisme te verkennen en om de dood van zijn overleden ex te verwerken.


In de decennia tussen de reizen van Matthiessen en Tesson werd het spotten van sneeuwluipaarden niet veel simpeler. Automatische camerasystemen maken het iets makkelijker om de beesten op de foto te krijgen en je stippelt wat sneller een route uit met Google Maps. Maar een sneeuwluipaard in het echt zien blijft een zeldzaamheid.


De mens daarentegen steekt in de Tibetaanse bergen direct af tegen de omgeving. In The Velvet Queen kijken dieren vaak recht in de camera. Tesson beseft plotseling dat wij mensen niet alleen naar dieren kijken. Andersom zien ze ons ook. Maar in ons dagelijkse leven zijn we te gehaast en te veel met onszelf bezig om die connectie aan te gaan. In Tibet komt Tessons gehaaste leven gedwongen tot stilstand. Wachten. Fluisteren. Observeren.


"Het alles-op-je-wenken van de moderne epilepsie druist in tegen het hoogstwaarschijnlijk-niets-nooit van het spotten", zegt Tesson, die er langzaamaan vrede mee sluit dat hij de sneeuwluipaard mogelijk nooit zal zien. "Alleen al daar zijn met hen, tussen die steile rotsen, dat doolhof, en weten dat hij daar is, rondsluipt en rust, is al een geweldig moment." De metafoor voor het dagelijks leven mag je zelf invullen.



 

David Lynch lijdt aan longemfyseem, blijkt uit een interview met Sight and Sound. Als je hier lsat van hebt, herstellen beschadigde longblaasjes niet meer. De longen nemen dan minder zuurstof op en daardoor raak je snel buiten adem. Fotograaf Erwin Olaf had er ook jarenlang last van.


Er ontstond na publicatie van het artikel grote bezorgdheid in de media en op sociale media. Lynch zei zoveel als hij kan thuis te blijven, omdat hij bang is om covid op te lopen. Met alle mogelijke gevolgen van dien. Maar we hoeven Lynch nog niet af te schrijven. Hij bracht een verklaring naar buiten om mensen gerust te stellen. Eerst hemelt hij de oorzaak van zijn aandoening nog even op. "Ik hou van tabak", schrijft hij. "De geur, het aansteken van sigaretten, ze roken. Maar je betaalt er een prijs voor en de prijs die ik betaal is longemfyseem."


Lynch heeft zijn geliefde sigaretten inmiddels twee jaar opgegeven en hij zegt, afgezien van longemfyseem, in een blakende gezondheid te verkeren. Ook zijn producer Sabrina Sutherland mengde zich in het gesprek. "Longemfyseem heeft hem niet echt afgeremd", zegt ze. "Hij is alleen voorzichtig en gestopt met roken. Hij kan nog prima regisseren en wellicht doet hij dat in de toekomst ook." Er lopen wat gesprekken, zegt ze.


Een fan blijft hopen op een nieuwe tv-serie of film, maar we zijn Lynch absoluut niets meer verschuldigd. We kunnen nog jaren vooruit met alles wat hij al heeft gemaakt. De 78-jarige kunstenaar en regisseur zegt nooit met pensioen te gaan. En zijn belangrijkste quote: "Ik ben vol van geluk."



 

Schrijver Kyle Chayka beschrijft voor The New Yorker waarom hij met Spotify is gestopt. Als Spotify-gebruiker zul je in het artikel herkennen hoeveel moeite je moet doen om opgeslagen albums en afspeellijsten terug te vinden. De app is compleet onoverzichtelijk en daarom is het net zo makkelijk om te blijven hangen in wat de voorpagina van Spotify je voorschotelt.


In 2012, Spotify launched its slogan, "Music for everyone." Now it may as well be "Be grateful for whatever music we give you."

Weer een voorbeeld van hoe we zijn overgeleverd aan het algoritme-internet, met steeds vaker als gevolg dat we minder bereid zijn om ergens moeite voor te doen. Om verborgen parels te vinden moet je dus nieuwsgierig blijven, blijven zoeken, vinyl kopen of overstappen naar een andere app.


 

Het goud voor Sifan Hassan is de mooiste medaille voor Nederland van deze Olympische Spelen. "Dit is echt het maximale vragen op zo ongekend veel vlakken", zei een vriend die op afstand meekeek. Klopt. Hassan gaf met een elleboogje in de laatste meters aan dat ze haast had. Met een eindsprint (waar haalde ze het nog vandaan) liet ze de concurrenten in het stof van haar schoenen achter. Even nagenieten.



 

Balatro, die heerlijke roguelike-game waarin je met behulp van verschillende jokers pokerhanden moet spelen om hoge scores te halen, wordt er regelmatig van beschuldigd aan te zetten tot gokken. Onzin. Ontwikkelaar LocalThunk zegt de gedachte verschrikkelijk te vinden dat Balatro ooit zou verworden tot een gokspel. Daarom heeft hij in zijn testament laten vastleggen dat de merknaam nooit verkocht mag worden of gebruikt mag worden door een casino of gokbedrijf.


 

Zeehondencentrum Pieterburen heeft een livestream waarop je kunt volgen hoe zeehondenpups aansterken om weer vrijgelaten te worden. Nadat een Japans X-account de stream deelde, werd die plotseling razend populair onder Japanse kijkers. Duizenden mensen keken naar het bad met zeehonden. Het helpt Pieterburen enorm. Het opvangcentrum krijgt dankzij de aandacht veel donaties binnen.


 

Great Big Story is in Friesland om 'the most insane sport' van Nederland vast te leggen: Fierljeppen. "Je moet een beetje gek zijn om dit te doen", zegt een van de deelnemers.



 

Susan Wojcicki was een van de belangrijkste vrouwen binnen de techindustrie. Zij maakte van YouTube de belangrijkste videodienst ter wereld. Begin vorig jaar stopte ze bij Google om meer tijd door te brengen met haar familie en te focussen op haar gezondheid. Deze week overleed ze op 56-jarige leeftijd aan longkanker. Onder meer The New York Times schreef een profiel.


 

Toy Story 5 komt in 2026 in de bioscoop. Woody en Buzz krijgen hun grootste uitdaging ooit te verwerken: elektronica. Hebben kinderen nog wel speelgoed nodig als ze op telefoons en tablets hebben? Het was onvermijdelijk dat Pixar dit idee ooit zou uitwerken, ik ben benieuwd of ze op iets origineels uitkomen.


 

Deze comeback zag ik niet helemaal aankomen, maar op het nieuwe album van Jack White speelt hij ouderwets lekker. White verloor me de afgelopen jaren een beetje, nu is hij dus helemaal terug op No Name.


 

Batman: Caped Crusader is Batman zoals ik hem het liefste zie. In een klassieke noir-setting. Dat kun je absoluut overlaten aan de onvolprezen schrijver Ed Brubaker. De animatiestijl is (helaas) net als andere DC-series, wat plat met strakke lijnen, al maakt de belichting en een subtiele filmkorrel hier veel goed. En die muziek is super filmisch. Het eerste seizoen staat met acht afleveringen van ieder een halfuurtje op Amazon Prime Video en is wat mij betreft een dikke aanrader.



 

Je las mijn weblog van 5 tot en met 11 augustus 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 4 aug.

Boulevard Animé À Paris, Eugène Galien-Laloue (French, 1854–1941)

Regisseur James Mangold maakt A Complete Unknown, de film over Bob Dylan. De lijntjes met Dylan zijn blijkbaar kort. "Ik heb een paar heel charmante dagen met hem doorgebracht", zegt Mangold in de podcast Happy Sad Confused. "Hij houdt van films. Toen ik met Bob ging zitten, was een van de eerste dingen die hij tegen me zei: 'Ik hou van Cop Land'."


Dat is nou een film waar je weinig mensen over hoort. Ondanks de sterrencast, met onder meer Sylvester Stallone, Harvey Keitel, Ray Liotta en Robert De Niro. Op aanraden van Dylan zette ik hem deze week eens aan. Ik zag een vrij simpel crimeverhaal dat alsnog wat bezwijkt onder het script en zijn acterende zwaargewichten. Ondanks de zwaktes genoot ik ervan. Dit is een film die het aandurft om all in te gaan op grandeur.


Cop Land gaat over een groep New Yorkse politieagenten die in hun woonplaats in New Jersey de boel runnen. Hier vinden corrupte zaken plaats en als een jonge agent twee zwarte jongens doodschiet, houden ze de handen boven elkaars hoofd. Sylvester Stallone speelt sheriff Freddy Heflin, die deel had willen uitmaken van de Newyorkse politie, maar daar niet voor in aanmerking kwam omdat hij aan een oor doof is. Als sheriff heeft hij alsnog te maken met de agenten uit New York. Hij sluit zijn ogen voor corruptie en bemiddelt ondertussen in de buurt. Als een inspecteur van buitenaf (Robert De Niro) zich met de zaak rondom de jonge agent bemoeit, wordt Freddy alsnog gedwongen een kant te kiezen.


Met Cop Land kreeg Stallone eind jaren 90 de kans om zijn carrière uit het slop te trekken. De actieheld speelt in deze film ingetogen, met nuances. Een allemansvriend die wegkijkt tot het niet meer kan. Alleen om zijn spel al zeer de moeite waard.



 

Hier in huis waren we een paar avonden in de ban van het turnen op de Olympische Spelen. Het gaat lastig worden om de terugkeer van superster Simone Biles als hoogtepunt van dit toernooi te toppen. Ze won drie keer goud.


Op Netflix staat een tweedelige (nogal Amerikaanse) docuserie over Biles, voor als je wil zien wat voor demonen ze heeft moeten verslaan voordat ze überhaupt in Parijs kon staan. Biles vormde in haar eentje altijd de absolute top, maar tijdens de vorige Spelen in Tokio haakte ze noodgedwongen af nadat een van haar oefeningen mis ging. Ze had last van 'de twisties'. Een doodeng begrip uit de turnwereld, waarbij een sporter tijdens het draaien door de lucht de controle over het lichaam verliest. Dat kan nogal gevaarlijke gevolgen hebben.


Biles had jaren nodig om trauma’s te verwerken, psychologisch alles op een rij te krijgen en zichzelf weer te vertrouwen. Dus nu ze in Parijs alles en iedereen van de baan turnt, vormt dat een van de mooiste sportcomebacks ooit. Hiermee maant ze alle critici die in Tokio zeiden dat ze zich niet moest aanstellen tot stilte. Wat is Biles een prachtig voorbeeld. De GOAT.



 

Een van de eerste games die ik ooit speelde was Super Mario Bros. 3. Bij een buurmeisje op zolder stond een zwartwit-tv waarop we de eerste avonturen beleefden van Mario in zijn Tanooki-pak. En als je bukte op een bepaald blok in het level, kon je in de achtergrond belanden. Vervolgens kwam je in het huis van Toad terecht en kon je hele werelden overslaan.


Mario-games zitten vol met geheimen en routes die je kunt afsnijden. Daarom zijn ze zo leuk om te speedrunnen. Na een tijdje oefenen speel je Super Mario 64 zonder al te veel moeite in een halfuur uit. En deze week sprintte ik door de eerste Super Mario Bros. binnen 7 minuten. Daarmee kom ik niet eens in de buurt van de wereldrecords, al is dat niet nodig om je een echte speedrunner te voelen.


Het nieuw verschenen Nintendo World Championships: NES Edition op de Switch laat je door allerlei segmenten van Nintendo-klassiekers razen. Meestal duren de uitdagingen slechts een paar seconden. De opdracht is dan om de eerste paddenstoel in Super Mario Bros. te pakken. Of een powerup in Metroid te halen. Of een toptijd in Excitebike te rijden. Of vier vijanden te verslaan in Kid Icarus. Ga zo maar tientallen uitdagingen door.


Elke week worden een handvol van deze minispellen geselecteerd en kun je online in toernooiverband tegen toptijden zeven van andere spelers strijden om de winst. Het spel frustreert mateloos, maar voelt wel lekker om je toptijden bij te schaven. Nintendo heeft dit wel slim bedacht: de enige manier om de TikTok-generatie nog aan dit soort verouderde games te krijgen is door ze als dopaminekicks te verpakken.



 

Ik had het vorige week over de film Twister uit 1996 en heb deze week het vervolg Twisters in de bioscoop gezien. Een zomerblockbuster uit het boekje. En eentje die het nadrukkelijk niet heeft over klimaatverandering. Daarover ontstond wat commotie, maar regisseur Lee Isaac Chung zegt daar expres van te zijn weggebleven. "Wat mij betreft moeten films niet draaien om boodschappen."


Dat mag je van hem aannemen, maar er zitten overduidelijk boodschappen in. Als je een onderwerp zó nadrukkelijk niet noemt, benoem je het indirect alsnog.


Er zijn bijvoorbeeld ook stormjagers in de film die de draak steken met weerapps. En de mensen die in Twisters te veel leunen op hun technologie, worden het bos in gestuurd. Hoofdpersoon Kate vaart op haar intuïtie, op paardebloemen en de wind in het gras. De boodschap van Chung zal níét zijn om wat meer in het moment te leven. Om wat meer aanwezig te zijn in je omgeving. Dus dat beweer ik dan ook niet.




 

PS.

Kunstenaar David Choe (je kent hem van Netflix-serie Beef) heeft een YouTube-show waarin hij kijkers meeneemt op een artistieke reis. Het heeft vaak een wat aankloterige sfeer, maar deze aflevering is mooi. Beste quote: "I am a human being, not a human doing". Sta het jezelf toe om soms gewoon even 'te zijn'.



 

Als liefhebber van bizarre online experimenten kan ik deze wel waarderen: iemand stak ongelooflijk veel werk om als realistische virtuele kloon van zichzelf in Minecraft te verschijnen.



 

Ik ben geloof ik een van de weinigen die The Lord of the Rings: The Rings of Power op Amazon Prime Video. Aan het eind van deze maand verschijnt het tweede seizoen en aan de eerste beelden te zien kunnen we wat meer actie verwachten.



 

Er is ook een eerste teaser van de Yakuza-serie. Ik hoop dat het net zo waanzinnig wordt (bizarre gevechten en knotsgekke bijverhalen) als de games. Vanaf 24 oktober op Prime Video.



 

Een paar muzikale verrassingen. The Smile bracht zomaar twee gloednieuwe nummers uit op vinyl: Don't Get Me Started en The Slip. Ze staan nog niet op Spotify.


Christopher Owens is plotseling terug. Jaren geleden was ik groot fan van zijn band Girls, van die indiedarlings die door Pitchfork op handen werden gedragen. Ik zag ze nog eens in de kleine zaal van Paradiso. Sindsdien is Owens een beetje van de radar verdwenen, maar nu is daar het nummer I Think About Heaven.


En iets minder verrassend, maar wel verschenen: het album Cellophane Memories van Chrystabell en David Lynch. Lekker wegdromen.


 

Je las mijn weblog van 29 juli tot en met 4 augustus 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Bijgewerkt op: 28 jul.

That restless sea (1896), Charles Dana Gibson

De Olympische Spelen zijn begonnen. Ik genoot van de openingsceremonie die een boodschap van saamhorigheid uitdroeg. Ondanks de opkomst van extreemrechts, geweld tegen minderheden en oorlogen, verwelkomde Frankrijk zonder uitzondering iedereen bij de opening van ’s werelds grootste sportevenement. Ongeacht afkomst, geloof, geslacht en liefdesvoorkeur.


Dat er alsnog massaal verontwaardiging ontstond onder het bekrompen deel van het internet, zal niemand verbazen. Het beeld van een groep lhbti+’ers aan een banket was genoeg om hen gek te maken. Hiermee zou Het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci op de hak worden genomen. CU-kamerlid Don Ceder noemt het 'Christenen bespotten'.


Bedenker van de ceremonie, Thomas Jolly, zegt dat hij niemand wilde shockeren of bespotten. Hij wilde de kracht van gemeenschap laten zien. "In Frankrijk hebben we het recht om van elkaar te houden. Om dat te doen zoals wij willen en met wie we willen. In Frankrijk hebben we het recht om te geloven en niet te geloven. In Frankrijk hebben we veel rechten." Toch kwamen er zondag excuses van de organisatie. "Als mensen het als aanstootgevend hebben ervaren, dan spijt dat ons echt", zei een woordvoerder zondag.


Is het echt zo aanstootgevend om Het Laatste Avondmaal uit te beelden? Of was het de blauwgeverfde man in een fruitschaal die mensen liet steigeren? Het X-account van de Olympische Spelen noemde het tafereel een interpretatie van de Griekse god Dionysus, die ons wijst op de absurditeit van mensen die elkaar geweld aan doen. Ook deze god wordt op oude schilderijen afgebeeld aan lange tafels met feestende mensen. Balen, die uitleg is wat minder bruikbaar om het volk op te ruien.


Terwijl de complotwappies en agendadenkers zich kwaad maakten, genoot ik van een spookachtig paard dat over de Seine rende en een optreden van Celine Dion op de Eiffeltoren. Eurosport maakte een samenvatting met hoogtepunten.



 

Rampenfilm Twisters is een bioscoophit. Hoewel het me nog niet is gelukt om de zomerblockbuster te zien, heb ik wel mijn voorbereidend huiswerk gedaan en het originele Twister (1996) van de Nederlandse regisseur Jan de Bont herbekeken.


De Bont werkte eerst jarenlang als cameraman samen met regisseur Paul Verhoeven. Ze maakten onder meer Turks Fruit en Basic Instinct. Daarna besloot De Bont zelf in de regiestoel plaats te nemen en maakte hij het succesvolle Speed (en later het minder succesvolle Speed 2).


En dus ook Twister. Een echte jaren negentig blockbuster over twee meteorologen die in scheiding liggen, maar die dankzij hun passie voor tornado's toch weer toenadering zoeken. Ach, het verhaal werkt wel maar het heeft weinig om het lijf. In een rampenfilm wil je spektakel en rampen zien. Dat krijg je. Uiteindelijk niet eens zo veel, maar zo voelt het wel, want De Bont heeft een wervelend tempo in zijn film weten te houden. Zelfs als de groep stormjagers even rustig zit te dineren, zwiert de camera door de ruimte en gebeurt er van alles.


Bijna dertig jaar later blijven zelfs de computereffecten overeind. Waarschijnlijk omdat de film daar niet al te veel op leunt. De mengeling tussen CGI en praktische effecten uit deze filmperiode blijft magisch (Jurassic Park verscheen een paar jaar eerder).



 

Een waardeloze film over tornado's maken is makkelijker dan een goede, bewijst b-film Firenado. Op zoek naar iets om mijn honger naar twisters te stillen, maar uitgeteld na een dag werken in de tuin, keek ik deze film op Amazon Prime Video. Een groepje mensen vindt een manier om tornado's te manipuleren. Met een apparaatje kunnen ze de kolken groter en kleiner maken. Dat loopt uit de hand en er ontstaat een gigantische tornado, die in de fik vliegt als hij een benzinestation raakt.


In Firenado gaat het nauwelijks om de vuurtornado, die met matige CGI in beeld wordt gebracht en bijna geen slachtoffers maakt. Het gaat over een mislukte overval en wat criminelen die op elkaar schieten. Het eerder genoemde groepje komt in die toestand terecht. De hoofdpersonen kunnen gerust op twintig meter van de tornado staan, terwijl er niets gebeurt. Acteerwerk ondermaats, script heel slecht. Rommel.


Door de film ging ik wel op zoek naar beelden van echte vuurtornado's. Ze zijn heel zeldzaam, maar ze bestaan. Vooral in de buurt van bosbranden, waarbij de snel stijgende lucht van het vuur verstrengeld raakt in aangetrokken luchtstromen. Het vuur kan dan in een metershoge kolk de lucht in schieten en een paar minuten over het land razen.



 

Marvel heeft het gedaan. Robert Downey Jr. is terug. Hij speelt geen Iron Man meer, maar kruipt achter het masker van Doctor Doom. "New mask, same task", zei hij op het podium van San Diego Comic Con, nadat hij zijn gezicht onthulde door het masker van de schurk af te zetten.


De geliefde Downey Jr. is daardoor weer terug in de Marvel Cinematic Universe, nadat hij afscheid nam als Iron Man in de film Avengers: Endgame. Als Victor Von Doom zal hij in elk geval te zien zijn in Avengers: Doomsday en Avengers: Secret Wars. Wie weet blijft het daar niet bij, want superheldenteam Fantastic Four komt ook weer bij elkaar. In die comicreeks is Doctor Doom de grote vijand.


En zo lijkt Marvel langzaamaan weer naar filmsuccessen toe te bouwen na een paar zwakke jaren. Deadpool & Wolverine doet het op dit moment ook zeer verdienstelijk in de bioscopen. Go MCU!




 

De Tiny Awards worden weer uitgereikt. Ze zijn bedoeld om het persoonlijke internet te vieren. "Het web dat klein en handgemaakt is en je niet iets probeert te verkopen", schrijven de makers. Genomineerd zijn onder meer Infinite Craft en One Million Checkboxes.


 

The New York Times daagt je uit om tien minuten ongestoord naar een schilderij te kijken. Een focusexperiment.


 

Timothée Chalamet speelt Bob Dylan in de film A Complete Unknown. In de eerste trailer horen we Chalamet zingen en hoewel hij niet hetzelfde klinkt, valt het me mee en ben ik blij dat hij geen typetje maakt van Dylan. Geen idee wat voor film dit wordt. Regisseur James Mangold noemt het 'niet echt een Bob Dylan biopic'. Volgens hem beschrijft het eerder een moment in de tijd, waar Dylan toevallig rondloopt. Dylan (de echte, die ik dit jaar in oktober weer hoop te zien) las het script overigens ook en zette er notities bij voor Mangold. Dat geeft een fan hoop.



 

Hoe sciencefictionfilms zijn veranderd in de afgelopen 70 jaar, in beeld gebracht met grafieken en data. Een van de conclusies is dat ze tegenwoordig vaker afspelen in een apocalyptische omgeving, als commentaar op de huidige maatschappij.



 

Great Big Story bezoekt een fabriek waar sofubi wordt gemaakt. Dat zijn handgemaakte poppen van zacht vinyl. Marusan is een van de fabrieken waar dit soort poppen worden gemaakt, met name monsters zoals Godzilla. Ze gaan voor duizenden euro's over de toonbank.



 

Je las mijn weblog van 22 tot en met 28 juli 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

bottom of page