top of page

80. Niet is wat het lijkt

Autumn Foliage (1915), Tom Thomson

Beetlejuice Beetlejuice is een chaotisch en geschift rommeltje waar objectief gezien van alles op valt aan te merken, maar ik heb er van genoten. Tim Burton heeft allerlei verwijzingen naar het origineel uit 1988 in de film gestopt, zonder hetzelfde verhaal nogmaals te vertellen. Dat is al te prijzen. En het plezier spat er vanaf. Vooral bij Michael Keaton, die op zijn 73ste terugkeert als de idiote demoon Beetlejuice, die ik dit keer zelfs beter te pruimen vond dan in het eerste deel.


In een shot zien we Beetlejuice in sentimentele tranen uitbarsten, waardoor de donkere kringen rond zijn ogen over zijn wangen druipen. Alsof zijn mascara uitloopt. Als kijker ging je er 35 jaar lang vanuit dat de kringen, net als de rest van zijn verwilderde uiterlijk, komen omdat hij al honderden jaren dood is. Dat vond ik een goede visuele grap.


Het deed me meteen denken aan Krusty the Clown. Want de makers van The Simpsons spelen regelmatig met het idee dat Krusty helemaal geen make-up draagt. In Homer's Triple Bypass (seizoen 4) zegt Krusty tegen Homer dat zijn groteske uiterlijk het gevolg is van meerdere hartaanvallen. Homer antwoordt dat hij er prima uitziet, waarop Krusty zegt: "Dit is geen make-up".


En in Bart the Fink (seizoen 7) zet Krusty zijn dood in scène en meet hij een vermomming aan, zodat hij niet wordt herkend. Met een baard en een geel gezicht lijkt hij op een normale vent in het Simpsons-universum. Krusty wil net met een boot richting de horizon varen, als Bart hem doorziet en overtuigt om te blijven. Krusty springt van boord en terwijl hij naar de kust zwemt laat hij een spoor van gele schmink achter en verschijnt zijn bekende clowngezicht.


 

Regisseur Guillermo del Toro spreekt met BFI over zijn stopmotionfilm Pinocchio en de ambachtelijke kunst van het filmmaken. Hij is geen fan van de AI-filmpjes die we op YouTube en sociale media voorbij zien komen. "AI heeft laten zien dat het semi-overtuigende screensavers kan maken", zegt hij. "Gaan deze screensavers mensen laten huilen die net een zoon zijn verloren? Of een moeder? Of mensen die hun jeugd niet hebben benut? Fuck nee."


De filmindustrie bereikt langzaamaan een kritiek punt, schrijft filmcriticus Peter Bradshaw voor The Guardian. Er moet daarom goed nagedacht worden over welke plek films innemen in de maatschappij. Studio Lionsgate kondigde een samenwerking met Runway aan, een bedrijf dat semi-overtuigende screensavers maakt. Runway krijgt toegang tot de catalogus van Lionsgate om een AI-model te trainen. Het idee is dat het model filmmakers in de toekomst kan helpen om hun werk... wat eigenlijk? Te versimpelen. Te verbeteren. Het is nogal vaag.


Bradshaw denkt dat kunstmatige intelligentie kan bijdragen aan een nieuwe golf aan creatieve uitspattingen. Maar hij waarschuwt dat ook het tegenovergestelde kan gebeuren. "Als we niet opletten, wordt het maken van originele films iets marginaals voor fijnproevers en zal kunstmatig gereproduceerd beeld de bioscoopketens overspoelen."


 

De iPhone 16-serie is verschenen en de grootste vernieuwing van het jaar is een fysieke cameraknop. De iPhone-releases zijn gewoonweg niet zo spannend meer. Dat is Joanna Stern van The Wall Street Journal met me eens. Zij besloot een AI-chatbot van zichzelf te maken die vragen van lezers over de nieuwe telefoons kan beantwoorden. Op basis van haar aantekeningen, oudere reviews en een lijstje specificaties. "Waarom? Omdat de iPhones nogal Groundhog Day-achtig aan beginnen te voelen", schrijft ze. "Elk jaar meer van hetzelfde. Aangezien Apple nu helemaal op AI duikt, omarm ik het ook."


Overigens laat ze niet alles aan de chatbot over. Mensen blijven essentieel voor een review, schrijft Stern. "Bots kunnen geen foto's maken of het genot ervaren van een accu die twee dagen mee gaat."



 

PS.

Er is een nieuwe film van Bong Joon Ho op komst en als je Parasite of Snowpiercer hebt gezien, weet je dat dat goed nieuws is. Mickey 17 gaat over een man (Robert Pattinson) die steeds wordt gekloond. Dat moet wel, want zijn werk is om te sterven. Daarna wordt hij wakker in een gekopieerd lichaam met de meeste van zijn herinneringen in tact. Dat is onprettig maar gaat goed... tot hij een keer niet doodgaat.



 

Ik schreef al eens over Widelux, de camera die panoramafoto's maakt door de mechanische lens fysiek te draaien. Acteur Jeff Bridges is groot fan van het cameramerk, maar ze worden niet meer gemaakt. Bridges brengt daar volgend jaar verandering in door er zelf een op de markt te brengen: de WideluxX. Details over de vernieuwde machine nog schaars. Hopelijk wordt hij een beetje betaalbaar, want de klassieke modellen die nog bestaan kosten vaak duizenden euro's. Bridges was recent op bezoek bij Stephen Colbert waar hij over zijn liefde voor deze camera sprak.



 

Deze cover zag ik even niet aankomen. Willie Nelson (91 jaar) neemt zijn versie op van Do You Realize??. Het origineel van The Flaming Lips is nogal energiek, Nelson maakt er een melancholisch nummer van. De lading van de regel 'do you realize that everyone you know someday will die' wordt toch iets anders als die gezongen wordt door een breekbare, hoogbejaarde stem. Uiteraard zijn The Flaming Lips zelf vervuld met trots.


 

Bob Dylan (volgende maand zie ik hem weer!) heeft er de laatste tijd plezier in. Zijn festivaltour met Willie Nelson is net afgelopen en het vreemdste moment kwam tijdens het laatste optreden. Tijdens het nummer Desolation Row grijpt Dylan naar een moersleutel om mee te drummen op zijn microfoon. Hij heeft er zelf in elk geval plezier in, het Bob Dylan-hoekje van het internet vraagt zich ondertussen af: waarom?


Dylan bracht afgelopen week trouwens The 1974 Live Recordings uit, een boxset van liefst 27 cd's met 431 nummers. Een belachelijke verzameling natuurlijk, maar opnames die na vijftig jaar niet zijn uitgebracht, belanden in het publieke domein. En dan verdient Dylan er geen cent meer aan.



 

Er komt een documentaire over de kunstenaar Mr Doodle. Je kent hem vast, hij tekende eens een kast van een huis vol met zwarte stiften. Maar hoe vrolijk en onschuldig hij en zijn tekeningen lijken, zo'n creatief en onverzadigbaar brein eist zijn tol.



 

Ik ben groot fan van Spelunky (1 en 2) en let dan ook goed op als ontwikkelaar Derek Yu met een nieuwe game komt. Samen met een team ontwikkelaars werkte hij ruim zeven jaar aan UFO 50, een verzameling van vijftig games. UFO 50 bevat spellen die eruit zien alsof ze in de jaren tachtig zijn gemaakt. De makers doen verpakken de boel dan ook zo. Het gaat om zogenaamd verloren gewaande games die nu bij elkaar zijn gebracht en zo een historisch overzicht bieden van een verdwenen studio.


De spellen beginnen simpel en worden steeds iets mooier en geavanceerder. UFO 50 is er vooralsnog helaas alleen voor de pc. Hopelijk wordt hij later gereed gemaakt voor consoles, zodat ik ermee aan de slag kan.



 

Batman bestaat 85 jaar. LEGO vierde de mijlpaal met een geanimeerde short.



 

Je las mijn weblog van 16 tot en met 22 september 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Comments


bottom of page