top of page

83. Beter dan een Happy Meal

Screenshot uit de XOXO 2024-presentatie van Cabel Sasser.

Dit is fantastisch. Echt waar. Ik stap graag in vreemde rabbit holes en ben ongelooflijk jaloers op het gat waar Cabel Sasser (maker van onder meer Firewatch en Untitled Goose Game) in viel.


Toen hij in Washington een McDonalds in stapte, trof hij daar een muurschildering die veel beter was dan zou moeten. Ondertekend met de naam van de kunstenaar: Wes Cook. Een onbekende kunstenaar die ook pakken voor poppen in kinderprogramma’s ontwierp en decors voor pretparken en restaurants.


Het verhaal is goed en het levert een nieuw online archief op met scans van bijna verloren gegaan werk. Ik ben blij dat Sasser die McDonalds binnenstapte, zodat Cook postuum een plek in de schijnwerpers krijgt.



 

En de Nobelprijs gaat naar… kunstmatige intelligentie. Wetenschappers John Hopfield en Geoffrey Hinton wonnen de Nobelprijs omdat zij de fundamenten legden voor wat wij nu kennen als kunstmatige intelligentie.


Vooral prijswinnaar Hinton is het benoemen waard. Hij staat bekend als 'de godfather van kunstmatige intelligentie'. Het was daarom verrassend dat hij vorig jaar ontslag nam bij Google omdat hij zich zorgen maakt om de snelle ontwikkeling van de technologie. Sindsdien noemt hij AI een directe bedreiging voor de mensheid. "Miljoenen banen kunnen verloren gaan en verkiezingen kunnen worden beïnvloed met vervalste video’s", zei hij recent tegen Der Spiegel. "Dit soort AI maakt het mogelijk om veel betere cyberaanvallen uit te voeren en uiterst efficiënte, kwaadaardige virussen voor biologische oorlogsvoering te ontwikkelen."


Toch heeft de 75-jarige wetenschapper geen spijt dat de basislegging van AI van zijn levenswerk vormde. Hinton zegt altijd te hebben gedacht dat zijn werk zou bijdragen aan een betere wereld. "Maar de gevolgen waren onvoorspelbaar, de kennis ontbrak. Zo ging het bij mij. Ik besefte pas in 2023 hoe snel de technologie zich ontwikkelde en hoe catastrofaal het misschien zal worden."


De Nobelprijs voor Scheikunde heeft dit jaar óók met AI te maken. Die gaat naar twee onderzoekers van Google DeepMind en een biochemicus die samen een techniek bedachten om de structuur van eiwitten te doorgronden. Wetenschappers probeerden de code al decennialang te kraken, maar met behulp van AI is dat eindelijk gelukt.


Dat is AI gebruiken op een vette manier.


 

Ik heb geweldige games gespeeld in virtual reality. Tetris Effect, Rez Infinite, Thumper, Beat Saber. Toch is het nooit helemaal iets geworden, mijn liefde voor VR. Deze week trok ik mijn Quest 3-headset weer uit de kast om het nog eens te proberen. Een interactieve film trok mijn aandacht: Mobile Suit Gundam: Silver Phantom.


Gundam is fantastisch. Toen ik als kind op zaterdagochtenden de animéserie Gundam Wing op tv zag, ging er een wereld voor me open. Het intro alleen al. Tieners bestuurden enorme vechtrobots. Het politieke verhaal ging destijds een beetje langs me heen. Maar de geluiden van mechs die elkaar te lijf gingen met lichtzwaarden en laserstralen waren om van te smullen. Klang! Tsjiiiing!


In theorie zou mijn jongensdroom om zelf een Gundam te besturen kunnen uitkomen in dit VR-avontuur, waarin je meekijkt vanuit de cockpit. Er wordt verwacht dat je zelf ook wat hendels overhaalt om te vechten. Beetje houterig, maar dat is nog best cool. Net als het moment dat je voor het eerst een hangar in komt waar de gigantische robots klaarstaan voor een missie. Het gevoel van schaal komt in VR goed binnen.


Als je iets verder kijkt, valt de praktijk toch wel tegen. De presentatie van het verhaal is afstandelijk en dat is zonde voor een VR-film waar je ín zit. De meeste scènes bekijk je niet vanuit de hoofdrolspeler, maar vanuit een vast cameraperspectief. Je kan niet bewegen, slechts rondkijken. Er gebeurt te weinig om dat boeiend te houden, al heeft de film zijn momenten.


Dit was 'm niet helemaal, maar ik blijf hopen op een ultiem Gundam VR-spektakel.



 

IV.

Dan nog het Halloween-filmhoekje van deze week.


The Autopsy of Jane Doe is een film over twee lijkschouwers (Brian Cox en Emile Hirsch) die op een avond een lichaam binnenkrijgen waarmee iets raars aan de hand is. Tijdens hun autopsie (schrik niet van wat bloederig snijwerk) gebeuren er plotseling allerlei vreemde dingen. Verrassende film waar je te weinig mensen over hoort.



Saul Bass is een bekend grafisch ontwerper. Hij maakte onder meer de posters voor The Shining en Vertigo en verzorgde het intro van Psycho. Bass regisseerde zelf ook een film: Phase IV. Daarin gebeurt er iets in het heelal waardoor de intelligentie van mieren op aarde zich razendsnel ontwikkelen. Ze bouwen vreemde bouwwerken en vormen een gevaar voor de mensheid. Bass filmde de insecten in close-up en weet hen gek genoeg een verhaallijn te geven. Het is een bizarre en afstandelijke film die er prachtig uit ziet.



Ik kon het niet laten en keek toch weer een deel van Final Destination. De tweede film in de reeks begint met een geweldige scène op de snelweg, waarbij allerlei personages slim worden geïntroduceerd die later in een kettingbotsing omkomen. Tenminste, dat zou gebeuren als hoofdpersoon Kimberly niet had ingegrepen. Maar De Dood houdt er niet van als iemand zijn plannen dwarsboomt, dus de overlevenden zijn hun leven niet zeker. Het is een ongelooflijke b-film, maar ik vond dit deel vermakelijker dan de eerste.



 

PS.

Vergeet Wordle en Connections. Gisnep is mijn nieuwe favoriete dagelijkse puzzel. Je ziet een kruiswoordpuzzel-achtig veld en boven elke kolom staan letters die ergens in de vakjes eronder moeten. Zo maak je woorden die samen een citaat uit een boek vormen. Hier de volledige uitleg van maker David Friedman (van de fijne blog Ironic Sans).


 

There’s an app for that! Ooit was dat iets moois, inmiddels overstroomt je telefoon met apps die je vrijwel nooit gebruikt. Alsjeblieft, schrijft The Atlantic, laat me niet nóg een app downloaden.


 

Ik heb hem nog niet gezien, maar de onvolprezen filmmaker Don Hertzfeldt heeft een nieuwe korte film uit en dat is eigenlijk altijd reden voor een feestje. Dit lijkt ook weer een absurde film te zijn, gezien de trailer en de omschrijving: A musical odyssey about the retreat of humanity into itself. Voor vierenhalve euro te zien op Vimeo.



 

Ik kijk Kaos op Netflix en vermaak me daar prima mee. Jeff Goldblum als hedendaagse Zeus, wat wil je nog meer? Netflix wil helaas altijd meer (geld en kijkers) en heeft het tweede seizoen alvast geannuleerd. Waar zijn we hier nou eigenlijk mee bezig, vraagt Aftermath zich af.


 

De eerste echte trailer voor A Complete Unknown, de Bob Dylan-biopic met Timothée Chalamet in de hoofdrol. Ik hoop maar dat de film goed wordt, hij verschijnt in Nederland pas in februari volgend jaar.



 

Je las mijn weblog van 7 tot en met 13 oktober 2024. Abonneer je op mijn gratis nieuwsbrief om deze blog elke zondag vanzelf in je mailbox te ontvangen.

Comments


bottom of page